Elämänmittaisia kasvutarinoita, joissa jokainen on tekijä

Opistotarinat avaa Tampereen seudun työväenopiston arkea, ammattiryhmien työtä ja ainealueita. Minkälaista työ ja opiskelu vapaan sivistystyön parissa on? Miten ajankohtaiset ilmiöt näkyvät opistossa?

Kirjoittaja: Opistotarinoita-blogin kirjoittajat

Tampere työväenopisto.

Työväenopiston laatupalkinto vuonna 2006 muistutti asiakasryhmien laajentamisen tärkeydestä

Opetusministeriö myönsi Tampereen työväenopistolle 30 000 euron suuruisen laatupalkinnon vuonna 2006. Palkinnon perusteena oli se, että työväenopisto oli määrätietoisesti kehittänyt erityisesti maahanmuuttajia palvelevaa koulutusta.
Kansalaisopistojen laatupalkinto -taulu vuodelta 2006.
Nykyään Tampereen seudun työväenopistona tunnettu Tampereen työväenopisto sai laatupalkinnon ansiokkaasta maahanmuuttajatyöstään.

Opetusministeriön laatupalkinto myönnetään oppilaitokselle tunnustuksena toiminnan ja oman alan jatkuvasta kehittämisestä sekä laadukkaista tuloksista. Työväenopiston ansioksi opetusministeriö luetteli maahanmuuttajia palvelevan koulutuksen kehittämisen lisäksi muunlaisen, osallistujapohjan laajentamiseen suuntautuvan koulutuksen luomisen, mistä esimerkkinä mainittiin opiston lukineuvolatoiminta. Lukineuvolan tavoitteena oli oppimisvaikeuksista kärsivien opiskelijoiden tukeminen, ja lopulta toiminta vakiintui vuonna 2008 oppimisen ja lukemisen pulmissa auttavaksi Opinverstaaksi, joka toimii Sampolassa edelleen.

Opetusministeriön perusteissa todettiin muun muassa, että opisto oli kehittänyt henkilöstöään ja toimintojaan niin, että maahanmuuttajien koulutustarpeisiin vastaaminen onnistuisi mahdollisimman hyvin. Henkilöstöä oli myös koulutettu kohtaamaan erikielisiä ja eri kulttuureista tulleita opiskelijoita muun muassa englannin kielen opinnoissa ja niin sanottujen aliedustettujen ryhmien vastaanottamiseen liittyvällä perehdytyksellä. 

Työväenopisto oli myös ollut aktiivinen maahanmuuttajataustaisten opettajien työllistämisessä, millä oli positiivinen vaikutus uusien asiakasryhmien tuloon opistoon. Opiston laatutyötä tukivat säännölliset, koko henkilöstölle tarkoitetut kokoukset, joissa osassa käsiteltiin erityisesti toiminnan laadun kehittämistä. Opistolle oli nimetty myös laatuvastaava.  

Laatupalkintokilpailun tavoitteena oli tukea ja kannustaa kansalaisopistoja niiden perustehtäviin liittyvässä laadun arvioinnissa ja kehittämisessä. Vuoden 2006 erityisteemana oli lisäksi kansalaisopistojen toiminta osallistujapohjan laajentamiseksi. Laatupalkintokilpailuun osallistuminen oli kaksivaiheinen prosessi, jossa ensin vastattiin hakemukseen liittyviin kirjallisiin kysymyksiin ja sen jälkeen osaan hakijaopistoista tehtiin päivän kestävä arviointikäynti. Opetusministeriön asettama arviointiryhmä haastatteli opiston johdon, opettajien ja henkilöstön sekä opiskelijoiden ja sidosryhmien edustajia.  

Palkinto oli arvokas tunnustus pitkäjänteisestä laadun kehittämisestä opiston henkilökunnalle ja erityisesti laatutyötä opistossa eteenpäin vieneelle yhteiskunnallisten aineiden johtavalle opettajalle Sirkka-Liisa Häyryselle sekä silloiselle rehtorille, dosentti Pertti Timoselle

Teksti: Anna Kilponen
Kuvat: Anna-Katariina Maksimoff
Jaa sosiaalisessa mediassa

Jätä kommentti

Liitä teksti muusta lähteestä näppäinyhdistelmällä CTRL+SHIFT + V.