Suojatiet

Pää- ja kokoojakatujen suojateiden turvallisuuden parantaminen
 

Tampereen kaupunki on selvittänyt vuonna 2018 pää- ja kokoojakaduilla sijaitsevien valo-ohjaamattomien suojateiden turvallisuutta. Selvityksessä käytiin läpi 175 valo-ohjaamatonta suojatietä, jotka sijaitsevat vilkasliikenteisillä pää- ja kokoojakaduilla, joilla liikennemäärä ylittää 7000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Suojateiden osalta arvioitiin niiden onnettomuusriskejä ja parantamistarpeita.

Suojateille laaditussa toimenpideohjelmassa toimenpiteiden toteuttaminen on asetettu kiireellisyysjärjestykseen onnettomuusriskin perusteella. Suojatien onnettomuusriskin laskennassa huomioidaan suojatien käyttäjämäärät, tapahtuneet onnettomuudet, lähellä sijaitsevat palvelut kuten koulu.

Turvallisuuden parantamistoimenpiteitä voivat olla esimerkiksi liikennevalot, nopeuden rauhoittaminen, ylitysmatkan lyhentäminen ja alikulun rakentaminen. Kohteiden parantamistoimenpiteiden suunnittelu on käynnistynyt kiireellisyysjärjestyksessä. Toimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen vie oman aikansa. Tästä johtuen kiireellisimpien suojateiden turvallisuutta pyritään parantamaan pikatoimenpiteillä kuten nopeusnäyttötaululla, nopeusrajoituksen alentamisella ja suojatien havaittavuutta parantavilla toimenpiteillä.

Kaupunki saa vuosittain useita pyyntöjä uusien suojateiden toteuttamiseksi. Uusia suojateitä toteutetaan harkinnan perusteella. Suojatiellä pitää olla riittävä käyttäjämäärä, ja sijainnin on oltava turvallinen.

Kadun voi ylittää tieliikennelain mukaan myös ilman suojatietä: "Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien, jos se on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja yleensä risteyksen vierestä" (Tieliikennelaki 44§).

Suojatieselvityksessä yhtenä tarkasteltavana asiana oli nykyisten valo-ohjaamattomien suojateiden tarpeellisuus pää- ja kokoojakaduilla. Jos suojatiellä on vähäinen käyttäjämäärä ja sitä voidaan pitää vaarallisena, voi toimenpiteenä olla suojatien poistaminen. Toisinaan katujaksolla sijaitsee useita suojateitä lähekkäin, jolloin tarkastellaan mahdollisuutta poistaa osa suojateistä ja varmistetaan jäljelle jääville suojateille turvalliset olosuhteet.

Jalankulun ylitysohje

Tampereen kaupunki on tekemässä ohjetta, jonka avulla voidaan arvioida niin nykyisten kuin uusienkin suojateiden tarve, sekä millainen on kulloisiinkin olosuhteisiin soveltuva turvallinen suojatie. Perusperiaatteena on, että suojatiellä tulee olla riittävä käyttäjämäärä ja se tulee olla mahdollista tehdä mahdollisimman turvalliseksi.

Koulumatkojen turvallisuus

Koulumatkat ovat eri puolilla kaupunkia hyvin erilaisia ja niistä tulee paljon palautetta varsinkin syksyn pimetessä. Koulumatkoille osuu usein myös suojateitä tai suojatien tarpeita. Koulujen läheisyys otetaan huomioon suojatiesuunnittelussa. Tärkeää on myös tunnistaa useista eri mahdollisuuksista juuri se turvallisin koulureitti – vaikka se joskus ei olisikaan lyhyin. Tampereen kaupunki on tehnyt kouluille infopaketteja turvallisista koulureiteistä. Lue lisää koulumatkojen turvallisuudesta.

Suojatiealoite

Suojatiealoite tehdään samalla tavalla kuin liikenneturvallisuusaloite

Päivitetty 3.3.2023