Hyppää sivuvalikkoon

Oppimisen tuki lukiossa

Tampereen kaupungin lukiokoulutuksessa oppimisen tuki kuuluu kaikille opiskelijoille. Tuki pohjautuu kaikkia hyödyttävien monipuolisten opetusmenetelmien käyttöön, oppimaan oppimisen taitojen ohjaamiseen, kielitietoiseen pedagogiikkaan, opiskelijan osaamisen kehittymisen seuraamiseen sekä positiiviseen ja rakentavaan palautteeseen. Koko opetushenkilökunta osallistuu tuen toteuttamiseen. Lukio-opinnoissa myös opiskelijalla itsellään on vastuu tunnistaa tuen tarpeitaan sekä pyytää tarvittaessa apua henkilökunnalta.

Lukion tavoitteellinen suorittamisaika on kolme vuotta. Opiskelijalla on kuitenkin oikeus suorittaa lukiokoulutuksen oppimäärä enintään neljässä vuodessa. Opiskeluaikaa voi pidentää hakemuksen perusteella. Neljän vuoden suunnitelma saattaa hyödyttää tukea tarvitsevaa opiskelijaa.

Opiskelijan oppimisen tuki toteutetaan lukiossa oppitunneilla, koetilanteissa, tukiopetuksessa sekä henkilökohtaisessa ohjauksessa ja opetuksessa. Tuen suunnittelussa huomioidaan, että opiskelijalle tulee oppimisvaikeuksista huolimatta riittävä määrä sellaisten taitojen harjoittelua, jotka ovat edellytyksenä ylioppilaskokeista suoriutumiselle. Opiskelijaa kannustetaan osallistumaan aktiivisesti itseään koskevaan oppimisen tuen suunnitteluun ja toteutukseen. Avoin ja keskusteleva ilmapiiri oppimisvaikeuksista ja tuen tarpeista mahdollistaa jatkuvan seurannan ja arvioinnin.  

Erityisopetus lukiossa 

Erityisopetus on opiskelutaitojen opettamista esimerkiksi yhdessä opiskellen. Erityisopetuksessa tuetaan opiskelijan itseymmärryksen, toimijuuden ja opiskelustrategioiden kehittymistä sekä ohjataan käyttämään omia vahvuuksiaan oppimisessa. Tuen toteutumista seurataan ja arvioidaan jatkuvasti. Arvioinnissa opiskelijan oma näkemys ja itsearviointitaidot ovat keskeisessä roolissa. Tarvittaessa tehdään yhteistyötä huoltajien kanssa. Tukitoimien toimivuutta seuraavat osaltaan aineenopettajat, erityisopettaja, opinto-ohjaaja sekä ryhmänohjaaja. Tukitoimien onnistunut seuraaminen edellyttää aktiivista yhteistyötä koulun henkilöstön välillä. 

Monialainen asiantuntijaryhmä (MAR) kootaan tapauskohtaisesti opiskelijan tueksi silloin, kun hänen asiansa varhaiseen selvittelyyn ja hoitamiseen tarvitaan eri alojen asiantuntijoiden osaamista, ja etenkin silloin, kun tarvitaan opetushenkilöstön ja opiskeluhuoltopalvelujen välistä yhteistyötä ja osaamisen yhdistämistä. Ryhmän työskentely perustuu opiskelijan suostumukseen ja ryhmän kokoonpanosta sovitaan tapauskohtaisesti. Työskentelystä tehdään kirjaukset opetuksen järjestäjän ylläpitämään opiskeluhuoltorekisteriin. 

Päivitetty 28.10.2025