Luokaa Wilma-tunnus mahdollisimman pian, kun saatte koululta kirjeen tai tiedon oppilaaksiotosta.
Wilma-tunnukset ovat henkilökohtaisia, joten toivomme, että jokainen huoltaja loisi oman tunnuksen. Ohjeita Wilma-tunnuksen luomiseen
Valitettavasti et voi käyttää käännöstyökalua, koska et ole hyväksynyt siihen liittyviä evästeitä. Voit hyväksyä evästeet napsauttamalla sivun vasemmassa alakulmassa olevaa Evästeasetukset-kuvaketta tai alla olevaa Hyväksy evästeitä -painiketta.
Huhtikuussa tulevan ekaluokkalaisen huoltajille postitetaan kirje. Kirje sisältää tiedon, mihin kouluun oppilas on otettu oppilaaksi. Kirjeen mukana huoltajat saavat ohjeita esimerkiksi Wilma-tunnuksen luomisesta ja ensimmäisellä luokalla alkavan vieraan kielen ja katsomusaineen valintaan. Voit tutustua aiheisiin alta. Koulut käyttävät sähköistä Wilma-järjestelmää. Järjestelmää käytetään kodin ja koulun väliseen viestintään. Järjestelmän kautta huoltajat voivat täyttää oppilaan koulunkäyntiä koskevia lomakkeita.
Luokaa Wilma-tunnus mahdollisimman pian, kun saatte koululta kirjeen tai tiedon oppilaaksiotosta.
Wilma-tunnukset ovat henkilökohtaisia, joten toivomme, että jokainen huoltaja loisi oman tunnuksen. Ohjeita Wilma-tunnuksen luomiseen
Täyttäkää Wilmassa Hakemukset ja päätökset-välilehdellä hakemus, jolla valitaan ensimmäisellä luokalla alkava vieras kieli ja oppilaalle opetettava katsomusaine (uskonto tai elämänkatsomustieto). Noudattakaa oppilaaksiottopäätöksen yhteydessä saamaanne aikataulua. Lisätietoja löydätte alempaa tältä sivulta.
Kielivalintalomake A1-kielen osalta on avoinna Wilmassa 1. – 20.4.2026.
Löydät hakemuksen Wilmasta näin:
Wilma-käyttäjän tulee tallentaa puhelinnumeronsa Wilman ilmoitusasetusten kautta. Ilmoitusasetukset löytyvät Wilman verkkoversion yläpalkin asetukset-kuvakkeen (henkilö ja ratas) takaa. Samalla voi asettaa haluamansa ilmoitusasetukset Wilmaan tehdyistä merkinnöistä tai viesteistä.
Katsomusaine tarkoittaa uskonnon tai elämänkatsomustiedon opetusta. Huoltajilla on tietyissä tilanteissa mahdollisuus valita oppilaalle opetettava katsomusaine. Vaihtoehdot riippuvat väestörekisteriin merkitystä uskontokuntatiedosta. Huoltaja tekee valinnan Wilmassa samalla hakemuksella, jossa valitsee ensimmäisellä luokalla alkavan vieraan kielen.
Koulussa opetettavan katsomusaineen vaihtoehdot oppilaan väestörekisteriin merkityn uskontokunnan mukaan (Perusopetuslaki 13 § ja Perusopetusasetus 5 §):
Oppilaalla on mahdollisuus osallistua oman uskontokuntansa mukaiseen koulun ulkopuoliseen opetukseen. Tällöin huoltajan on toimitettava koululle selvitys oppilaan jäsenyydestä uskonnollisessa yhdyskunnassa ja osallistumisesta koulun ulkopuoliseen opetukseen.
Huoltajalla on mahdollisuus pyytää oman uskontonsa mukaista opetusta, jos sitä ei kunnassa tällä hetkellä tarjota. Huoltaja voi tehdä vapaamuotoisen pyynnön koulun rehtorille. Pyynnön yhteydessä on esitettävä selvitys oppilaan jäsenyydestä Suomessa rekisteröityyn uskonnollisen yhdyskuntaan. Edellä mainitun lain mukaan kunta on velvollinen järjestämään opetusta, jos pyydettyyn uskonnon opetukseen osallistuu vähintään kolme oppilasta. Pyynnöstä huolimatta huoltajan tulee täyttää Wilmassa katsomusaine-valinta. Tieto vaihdetaan koululla, jos oppilaalle tullaan järjestämään pyynnön mukaista uskonnon opetusta.
Tampereen kaupungin esi- ja alkuopetuksen toimintamallin tavoitteena on rakentaa eheä opinpolku esiopetuksesta perusopetukseen ja tukea lapsen kasvua kouluyhteisön jäseneksi. Toimintaa ohjaavat Tampereen kaupungin esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmat.
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö on säännöllistä, suunnitelmallista ja tavoitteellista. Toimintamalli mahdollistaa lapsen yksilöllisen huomioimisen, oikea-aikaisen tukemisen ja osallisuuden vahvistamisen.
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä eri-ikäiset lapset voivat toimia joustavasti erilaisissa oppimisryhmissä.
Esi- ja alkuopetuksen henkilöstö vastaa yhteistyön kehittämisestä, suunnittelusta ja toteutuksesta yhdessä.
Vuosiluokilla 1-2 eli alkuopetuksessa luodaan pohjaa myöhemmälle koulutielle ja keskitytään perustietojen sekä erilaisten taitojen hankintaan. Koulussa opitaan huolehtimaan omista koulutarvikkeista ja -tehtävistä sekä työskentelemään erilaisissa ryhmissä ja itsenäisesti.
Ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaiden työskentelytuntimäärä on 21 tuntia viikossa ja vieraskielisessä opetuksessa 21 tuntia viikossa. Ensimmäisellä ja toisella vuosiluokalla opetetaan äidinkieltä ja kirjallisuutta, matematiikkaa, ympäristöoppia, A1- kieltä, uskontoa tai elämänkatsomustietoa, musiikkia, kuvataidetta, käsityötä, musiikkia, liikuntaa ja oppilaanohjausta. Vuosiluokilla 1-2 oppilaanohjaus toteutuu kiinteänä osana muuta opetusta ja koulun toimintaa. Vieraskielisessä opetuksessa on lisäksi opetussuunnitelmassa A1-kieltä (saksa, ranska ja englanti).
Vuosiluokilla 1-2 arviointia tehdään koko lukuvuoden ajan ja se on luonteeltaan kannustavaa. Oppilaat saavat lukuvuoden lopuksi sanallisen lukuvuositodistuksen. Se kuvaa koko lukuvuoden osaamista suhteessa kullekin oppiaineelle asetettuihin tavoitteisiin. Oppilaiden osaamisen ja oppimisen lisäksi arvioidaan työskentelyä ja käyttäytymistä. Työskentelyn arviointi on osa oppiaineen arviointia. Käyttäytymisen osalta arvioidaan ensisijaisesti yhteisesti sovittujen sääntöjen ja toimintatapojen noudattamista. Tavoitteena on oppilaan hyvä ja toiset huomioon ottava käyttäytyminen.
Arviointi on osa oppimisprosessia ja sen tehtävä on tukea oppimista. Siksi oppilaat harjoittelevat itsearviointia sekä vertauspalautteen antamista ja saamista.
Kerran lukuvuodessa käydään huoltajan, oppilaan sekä opettajan välinen oppimiskeskustelu. Oppimiskeskustelu on osa kodin ja koulun välistä yhteistyötä.
Tämän sivun löydät myös osoitteella tampere.fi/alkuopetus