Liikenteen rauhoittaminen

Kukkalaatikoita katkaisemassa katua autoliikenteeltä ja taustalla katumaalaus.

Keinoja liikenteen rauhoittamiseen

Ajonopeuksien hillitseminen on tehokas tapa parantaa liikenneturvallisuutta, sillä riski joutua onnettomuuteen kasvaa ajonopeuden noustessa. Myös onnettomuuden seuraukset riippuvat ratkaisevasti törmäysnopeudesta. Tampereen nopeusrajoituksia on viime vuosina alennettu erityisesti asuinalueilla. Lue lisää nopeusrajoituksista.

Ajonopeuksia voidaan nopeusrajoituksen lisäksi hillitä erilaisin rakenteellisin keinoin. Näitä ovat mm. töyssyt, korotetut suojatiet tai liittymät, ajoradan kavennukset ja mutkat, sekä keskisaarekkeet. Näitä suunnitellessa pitää ottaa huomioon mm. linja-autojen käyttämät reitit ja mahdollisesti lähikiinteistöille aiheutuva tärinä. Näiden rakentamiskustannuksiin vaikuttaa moni seikka ja toiveiden suuren määrän johdosta kohteita joudutaan priorisoimaan. Tästä lisää liikenneturvallisuusaloitteiden sivulta, jolla on kuvattu myös ohjeet aloitteen tekemiseen liikenteen rauhoittamiseksi.

Pihakatu on yksi keino hillitä ajonopeuksia. Pihakadun nopeusrajoitus on 20 km/h, mutta pihakadun on oltava myös katuympäristöltään pihakatumainen, eikä se synny pelkällä liikennemerkillä. Lue lisää pihakaduista.

Lapsia-varoitusmerkkejä käytetään koulujen välittömässä läheisyydessä tärkeimpien koulureittien yhteydessä.

Läpiajokieltoja käytetään nykyään harvoin. Ne ovat melko tehoton keino, sillä poliisilla ei juuri ole mahdollisuuksia valvoa niiden noudattamista.

Liikenteen valvonta

Liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten valvominen kuuluu poliisin tehtäviin. Poliisille voi ilmoittaa esimerkiksi toistuvista liian korkeista nopeuksista tai liikennemerkkien noudattamatta jättämisestä asuinalueilla. Myös Tampereen kaupunki seuraa omilla mittauksillaan liikenteen kehittymistä ja tekee yhteistyötä poliisin kanssa.

Härmälän ja Rantaperkiön rauhallisen liikenteen naapuruston kokeilu 2023

Härmälässä ja Rantaperkiössä kokeiltiin syksyllä 2023 rauhallisen liikenteen naapurusto -mallia. Tavoitteena oli vähentää autoliikennettä tonttikaduilla, jotta asukkaat voivat kävellä, pyöräillä, oleskella ja leikkiä kotikadulla turvallisesti. Kokeilussa useita alueen katuja katkaistiin ja kavennettiin muun muassa puisilla kukkalaatikoilla. Lisäksi kahdelle kadulle tuotiin keinuja ja Kannistonkadulle maalattiin yhdessä asukkaiden kanssa katutaideteos viihtyisyyden lisäämiseksi.

Härmälä ja Rantaperkiö valittiin kokeilualueeksi, koska alueen läpi on suunnitteilla raitiotie, joka toteutuessaan kulkisi Nuolialantietä. Raitiotien rakentaminen aiheuttaisi merkittäviä muutoksia liikkumisessa asuinalueella. Kokeilulla haluttiin testata muutoksia ja niiden vaikutuksia käytännössä.

Asukkaat otettiin tiiviisti mukaan kokeilun toimenpiteiden suunnitteluun. Samoin asukkailta kerättiin kokemuksia ja palautetta kokeilusta sen päätyttyä. Palautteen perusteella moni koki liikenneturvallisuuden lisääntyneen, etenkin lasten ja ikäihmisten kannalta. Liikennemääriä ja ajonopeuksia seurattiin myös liikennemittausten avulla.

Hanke sai Traficomin Tieliikenteen turvallisuuden valtionavustusta.

Päivitetty 30.1.2024