Katuja ja viheralueita koskevat vahingonkorvaukset
Tästä osiosta löydät ohjeet korvausvaatimuksen tekemiseen sekä tietoa hakemuksen käsittelystä ja yhteydenottotavoista.
Mitä vahingonkorvausvastuu tarkoittaa?
Kunta ja yksityisten kiinteistön haltijat huolehtivat, että liikenneväylät ovat riittävän hyvässä kunnossa, jotta niitä voi käyttää turvallisesti.
Vahingonkorvausvastuu voi syntyä, jos kunnossapidosta vastuussa oleva taho ei ole hoitanut tehtäväänsä. Vahinko voi olla esimerkiksi liukastuminen tai ajoneuvovahinko.
Talvisin kaupunki auraa ja hiekoittaa väylät tärkeysjärjestyksessä. Etenkin kovilla lumisateilla voi esiintyä viiveitä asuntokatujen aurauksessa. Myös liikkujan on hyvä huomioida sää- ja keliolot sekä katutöistä varoittavat liikennemerkit. Kaupunki tai kiinteistön haltija voi vapautua korvausvelvollisuudestaan, jos se osoittaa, että kunnossapito oli hoidettu huolellisesti.
Jos vahinko on tapahtunut kaupungin hoitamilla väylillä tai yleisillä alueilla, korvausanomus jätetään kaupungille.
Pääsääntöisesti kaupunki huolehtii katujen ajoratojen, yhdistettyjen jalankulku- ja pyöräteiden sekä torien ja aukioiden talvikunnossapidosta. Yksityisten kiinteistöjen vastuulla on niiden tonttien kohdalla olevan jalkakäytävän sekä tonttiliittymän talvikunnossapito.
Hae vahingonkorvausta
Vahingonkorvaushakemuksen voi tehdä sähköisesti. Hakemuksen yhteydessä tulee toimittaa asian käsittelyä varten tarvittavat liitteet, kuten esimerkiksi ajoneuvon korjausarvio, kuitit ja muut vastaavat dokumentit.
Vahingonkorvausta voi hakea myös sivun alempaa löytyvää lomaketta hyödyntäen tai sen voi tehdä vapaamuotoisena. Suosittelemme sähköisen asioinnin käyttöä asian käsittelyn nopeuttamiseksi. Hakemuslomakkeen tai vapaamuotoisen hakemuksen voi toimittaa kirjaamoon sähköpostitse, postitse tai Tampereen palvelupisteelle paikan päälle toimitettuna.
Korvauksen hakemista, korvaushakemuksen täyttämistä sekä korvauskäsittelyä koskevissa kysymyksissä voitte olla yhteydessä vahingonkorvausasioiden puhelinpalveluun tai lähestyä meitä sähköpostitse.
Korvauskäsittely Tampereen kaupungilla
Tampereen kaupunki käsittelee vahingonkorvaushakemukset yleensä kolmen kuukauden sisällä siitä, kun hakemus on saapunut kaupungille. Yksittäistapauksissa käsittelyaika voi olla pidempi. Hakemus katsotaan saapuneeksi, kun se on merkitty kaupungin kirjaamoon.
Hakemukset käsitellään yleensä siinä järjestyksessä, jossa ne saapuvat kaupungille. Käsittelyaikaan vaikuttaa käsittelyjonon pituus ja se, millainen vahinko on kyseessä.
Valitettavasti emme pysty kertomaan etukäteen hakemuksen tarkkaa käsittelyaikaa.
Käsittelyaikatiedot koskevat vahinkoja, jotka ovat sattuneet katu- tai yleisillä alueilla. Näitä hakemuksia käsittelee kaupunkiympäristön palvelualue.
Korvauksen hakemista, korvaushakemuksen täyttämistä sekä korvauskäsittelyä koskevissa kysymyksissä voitte olla yhteydessä vahingonkorvausasioiden puhelinpalveluun tai lähettää kysymyksenne sähköpostitse.
Vahingonkorvausasioiden puhelinpalvelu ja sähköposti
Puhelin: 03 56566 440
Sähköposti: [email protected]
Puhelinpalvelu on auki arkisin klo 10–14. Palvelu ei ole käytössä viikonloppuisin eikä pyhäpäivinä. Muista mahdollisista poikkeuksista ilmoitetaan tällä sivulla. Takaisinsoittopyynnön voitte halutessanne jättää myös puhelinpalvelun aukioloaikojen ulkopuolella tai vaihtoehtoisesti voitte olla yhteydessä sähköpostitse.
Vahingonkorvausasioiden palvelunumeroon soitetut puhelut sekä numerosta soitettavat puhelut tallennetaan palvelun laadun takaamiseksi.