Viinikankadun ja Yliopistontunnelin katusuunnitelmat nähtävillä
Yliopistontunneli tuo uuden reitin Viinikan liittymästä suunniteltuun P-Hämpin laajennukseen ja muuttaa Viinikankadun katujärjestelyjä. Katu- ja yleisen alueen suunnitelmaehdotukset ovat nähtävillä 17.12.2025 saakka.
Tunnelin alkupää tulee Viinikankadulle Saarioisten ja Tampereen yliopiston Atalpan rakennusten väliin.
Viinikankadun katusuunnitelmaehdotus liittyy Yliopistontunnelin rakentamiseen. Tunneli tulee toimimaan ajoyhteytenä P-Hämpin pysäköintilaitoksen laajennukseen Viinikan liittymän suunnasta. Suunnitelmat pohjautuvat aiemmin laadittuihin yleis- ja hankesuunnitelmiin, jotka ohjaavat tunnelin toteutusta ja katujärjestelyjä. Yhdyskuntalautakunta hyväksyi 21.10.2025 Viinikankadun pohjoisosan yleissuunnitelman alueen jatkosuunnittelun lähtökohdaksi.
Viinikankadun muutos parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta
Viinikankadun keskelle on suunniteltu uusi ajoyhteys maanalaiseen pysäköintiin. Samalla jalankulku ja pyöräily saavat omat selkeät väylänsä, ja kulkuyhteydet kiinteistöille sovitetaan Viinikankadun uusiin ratkaisuihin. Pyörätie ja jalkakäytävä erotellaan toisistaan, ja molemmille varataan riittävät leveydet: pyörätien leveys on kolme metriä ja jalkakäytävän kaksi metriä. Länsipuolen pyörätie toimii seudullisena pääreittinä.
Ratapihankadun liittymässä Viinikankatu levenee nelikaistaiseksi, ja molempiin ajosuuntiin tulee kaksi kaistaa. Keskimmäiset kaistat johtavat Yliopistontunneliin. Muuten katu säilyy kaksikaistaisena, ja kadulla on yksi kaista kumpaankin suuntaan. Kadun reunoille rakennetaan tukimuureja ja kiveyksiä, ja valaistus uusitaan. Kalevan risteyssillan yhteyteen syntyy niittyalue, joka tuo vihreyttä ja tarjoaa elinympäristön uhanalaisille perhoslajeille, kuten ahdeyökköselle ja mäkihiilikoille.
Uusi reitti keskustan alle
Suunnitelmissa Yliopistontunneli sijoittuu Viinikankadun keskelle Ratapihankadun ja Kalevan risteyssillan väliin ja laskee jyrkästi maan alle, noin 40 metrin syvyyteen. Tunnelin ajorata on 7–8,8 metriä leveä, ja molemmin puolin kulkee korotettu piennar. Nopeusrajoitus on 30 km/h, ja ajo on kielletty yli 12 metriä pitkiltä kuorma-autoilta, ajoneuvoyhdistelmiltä sekä jalankulkijoilta ja pyöräilijöiltä.
Tunnelin yhteyteen on suunniteltu kahta maanalaisista liikenneympyrää. Åkerlundinkadun ja Pinninkadun alapuolelle sijoittuva ympyrä varautuu pysäköintilaitoksen laajennukseen etelään ja pohjoiseen. Rautatienkadun ja Suvantokadun alapuolelle rakennettava ympyrä palvelee P-Hämpin laajennusta sekä mahdollistaa tulevat yhteydet keskustan länsipuolelle.
Rakentamistyöt alueella pyritään aloittamaan vuonna 2026.
Maanalaisen ajoyhteyden rakentamisen vuoksi myös Kalevan risteyssilta uusitaan kokonaisuudessaan. Siltaa pidennetään ja leveyttä kasvatetaan, jotta uusi silta vastaa sekä Viinikankadun että Kalevantien liikennetarpeita.
Lisätietoja
Petri Keivaara
KatuinsinööriPuhelin:
050 382 6459