Ratapiha on jakanut keskustan kahtia ja liikkuminen alueelta toiselle ei ole ollut kovin sujuvaa. Kannen päälle rakentaminen tekee Tampereen keskustasta yhtenäisemmän ja tiiviimmän kokonaisuuden.
Lisäksi alue sijaitsee Tampereen keskustan keskeisimmällä paikalla ja se on yksi Suomen rautatieliikenteen solmukohdista; käyntikorttimme kaupunkiin saapuville ja sen ohittaville matkustajille. Tampereen rautatieaseman matkustajamäärät ovat valtavat ja matkustajien määrän on myös ennustettu kasvavan entisestään. Vuonna 2035 rautatieasemalta on arvioitu saapuvia ja lähteviä matkoja olevan yhteensä jo noin 5,1 miljoonaa.
Se, että kaupungin keskustassa on tällaista rakentamatonta aluetta on Suomen ja Euroopan mittakaavassa hyvin poikkeuksellista. Kun aluetta rakennetaan, saamme sinne uusia asukkaita ja yrityksiä sekä lisää elinvoimaa. Aluetta kehittämällä voimme myös sujuvoittaa matkaketjuja, parantaa alueen viihtyisyyttä ja toiminnallisuutta kokonaisuutena.
Asemakorttelit
Asemakortteleiden kehittäminen tapahtuu useiden hankkeiden kautta
Alueen kehittämiseen kytkeytyy muun muassa useita merkittäviä liikennehankkeita. Väylävirasto on vuonna 2025 aloittanut Tampereen henkilöratapihan uudistamisen. Sen yhteydessä Itsenäisyydenkadun alikulkutunneli ja vanha asematunneli yhdistetään avaraksi matkaterminaaliksi, jossa on ratikkapysäkki ja sujuvat kulkuyhteydet junien laiturialueelle, P-Hämppiin, pyöräparkkeihin ja bussien laitureille, jotka on suunnitteilla nykyiselle Pakkahuoneen aukiolle.
P-Hämppiin tehdään kaksivaiheinen laajennus, jotta nykyinen maan pinnalla olevan pysäköintilaitos, P-Asema, voidaan purkaa ja sen tilalle voidaan tehdä täydennysrakentamista asumiselle, liike- ja toimitiloille sekä palveluille. P-Hämpin laajennus tulee palvelemaan aseman alueen nykyisiä käyttäjiä, Nokia Arenan tapahtumakävijöitä sekä alueelle tulevia uusia asukkaita ja työntekijöitä.
Alueen asumisen ja toimitilarakentamisen hankkeita kaavoitetaan osissa ja toteutetaan vaiheittain. Vaiheistamisella varmistetaan, että asemakaavoituksessa voidaan ottaa huomioon toimintaympäristön, markkinatarpeiden ja kulutuskäyttäytymisen muutokset. Näin alueelle saadaan tuotua toimintoja, joilla on tarvetta ja kysyntää myös tulevaisuudessa. Kaavoitus käynnistettiin vuonna 2016 ja vuoden 2018 aikana oli nähtävillä asemakaavan valmisteluaineistoa. Tampereen kaupunginhallitus hyväksyi Asemakeskuksen yleissuunnitelman joulukuussa 2019. Alueen kaavoittaminen jatkuu edelleen. Asemakortteleihin sijoittuvan Asemakeskuksen kehittämisessä ovat mukana Tampereen kaupungin lisäksi VR-Yhtymä, Väylävirasto ja Finnpark Oy ja siihen kytkeytyy myös yksityisiä kiinteistöjä sekä niihin kuuluvia kehityshankkeita.
Pysy kartalla
Alueella tapahtuu nyt paljon ja eri hankkeiden ajankohtaiset kuulumiset on koottu omalle erillissivustolleen. Jos haluat pysyä kartalla liikkumisen muutoksista ja käynnissä olevista rakennushankkeista, siirry seuraamaan alueen muutosta alla olevasta linkistä!

Asemakeskus ja Pohjoiskansi
Newyorkilainen Studio Libeskind on valittu uuden, yhtenäisen viitesuunnitelman laatijaksi vuonna 2023. Tampereella Studio Libeskind on tullut tutuksi Nokia Arenan ja sen tornitalojen arkkitehtuurista. Tavoitteena on yhtenäinen kokonaisuus ja kulkureitti rautatieasemalta arenalle.

Tampereen henkilöratapiha uudistuu
Raideliikenteen kapasiteetti kasvaa ja matkustusmukavuus paranee. Toteuttajana Väylävirasto.

Maanalainen pysäköinti
P-Hämpin laajennus ja Viinikankadun uusi maanalainen ajoyhteys mahdollistavat alueella maanpäällisen tilan kehittämisen asumiseen ja työntekoon.

Usein kysytyt kysymykset
Asemakaavat
Asemakortteleihin liittyy kiinteästi useita vireillä olevia asemakaavoja. Alla olevat kaavakortit järjestyksessä:
1. Asemakeskus
2. Pohjoiskansi
3. Veturitalli ja uusi hotelli
4. Itsenäisyydenkatu 2
5. Sorin alue, eteläinen osa
6. Sorin alue, pohjoinen osa
Tämän sivun löydät myös osoitteella tampere.fi/asemakorttelit