Elämänmittaisia kasvutarinoita, joissa jokainen on tekijä

Opistotarinat avaa Tampereen seudun työväenopiston arkea, ammattiryhmien työtä ja ainealueita. Minkälaista työ ja opiskelu vapaan sivistystyön parissa on? Miten ajankohtaiset ilmiöt näkyvät opistossa?

Kirjoittaja: Opistotarinoita-blogin kirjoittajat

Tampere työväenopisto.

Näin hyödynnät ekososiaalisen sivistyksen ja kestävän kehityksen huoneentaulua

Tampereen seudun työväenopiston ekososiaalisen sivistyksen ja kestävän kehityksen huoneentaulu tekee näkyväksi työväenopiston arvot sekä tarjoaa pohdintatyökalun myös muille yhteisöille ja oppilaitoksille. Huoneentaulussa käsiteltäviä arvoja ovat ihmistenvälisyys, kohtuullisuus, seuraamustietoisuus, osallisuus ja yhteisöllisyys, kulttuurinen moninaisuus, elävä perintö ja tulevaisuus, turvallisuus ja merkityksellisyys.
Seinällä juliste, jossa on paljon tekstiä. Taustalla huonekasvi ja portaikko.
Ekososiaalisen sivistyksen ja kestävän kehityksen huoneentaulu on sijoitettu Sampolan aulaan. Sisältöön voi tutustua myös netissä.

Tässä artikkelissa pääset tutustumaan työväenopiston ekososiaalisen sivistyksen ja kestävän kehityksen arvoihin sekä hyödyntämään keskustelutehtäviksi sopivat kysymykset omassa yhteisössäsi.

Työskentelyohje-ehdotus

  1. Muodosta pienryhmät (3–5 henkilöä).
  2. Jaa jokaiselle ryhmälle yksi arvo ja ohjeista keskustelemaan annettujen apukysymysten pohjalta. Keskustelun pituus on noin 20–30 minuuttia. Pyydä kirjaamaan ylös 1–2 tärkeintä tai konkreettista ehdotusta oman yhteisön toiminnan kehittämiseksi.
  3. Ohjaa yhteinen purku, jossa jokainen ryhmä jakaa lyhyesti oivalluksensa. Miettikää, miten esiin tulleita asioita voidaan konkreettisesti edistää yhteisössänne.

Ihmistenvälisyys

  • Rakennamme yhteyksiä yli sukupolvien.  
  • Edistämme rakentavaa keskustelukulttuuria.  
  • Luomme mahdollisuuksia aitoihin kohtaamisiin.  
  • Puramme ennakkoluuloja ja -oletuksia.
  • Säilytämme mahdollisuuden henkilökohtaiseen palveluun.  
  • Pysymme helposti lähestyttävinä.  
  • Hyväksymme erilaisuuden.
  • Arvostamme, emme arvostele.

Keskustelukysymykset

  • Millaisia ennakkoluuloja tai -oletuksia olemme kohdanneet – ja miten ne on voitu purkaa?
  • Mitä tarkoittaa aito kohtaaminen? Milloin olet viimeksi kokenut sellaisen? Mitkä asiat edesauttoivat kohtaamisen kokemusta?
  • Miten voimme edistää rakentavaa keskustelukulttuuria? Mitkä asiat haittaavat sitä?
  • Mistä syntyy kokemus siitä, että olen arvostettu? Entä arvosteltu?  
  • Miten voimme konkreettisesti edistää kohtaamisia ja ymmärrystä erilaisten viiteryhmien, kuten eri sukupolvien, välillä?
  • Miten voimme säilyttää henkilökohtaisen palvelun ja helposti lähestyttävyyden digitaalisessa ajassa?

Kohtuullisuus

  • Käytämme inhimillisiä voimavaroja ja luonnonvaroja kohtuudella.  
  • Minimoimme materiaalihukan ja ruokahävikin.  
  • Hyödynnämme vastuullisia materiaaleja sekä kierrätysmateriaaleja mahdollisuuksien mukaan.
  • Lajittelemme jätteet oikein.  
  • Korjaamme uuden ostamisen sijaan.  
  • Näytämme esimerkkiä pienin teoin.  
  • Hyödynnämme digitaalisia ratkaisuja.
  • Inspiroimme esimerkillä.

Keskustelukysymykset

  • Minkälaisia tekoja inhimillisten voimavarojen ja luonnonvaroja kohtuullinen käyttäminen arjessa on?
  • Millaiset esimerkit inspiroivat sinua kestäviin tekoihin? Millaisin esimerkein voimme inspiroida muita?
  • Miten voimme minimoida materiaalihukan ja ruokahävikin käytännössä?
  • Mikä on korjaamisen kulttuurin merkitys? Milloin olet viimeksi korjannut jotain uuden ostamisen sijaan?
  • Miten kohtuullisuus näkyy digitaalisissa ratkaisuissa?

Seuraamustietoisuus

  • Harkitsemme oman toimintamme sekä päätöstemme seurauksia etukäteen.
  • Ajattelemme asioita suuremmassa mittakaavassa.  
  • Annamme hyvän kiertää.
  • Kannustamme toisiamme.  
  • Kysymme: ”Tekeekö tämä toiminta tai päätös maailmasta paremman paikan?”

Keskustelukysymykset

  • Millaisilla keinoilla toteutamme päätösten ja tekojen seurausten harkinnan etukäteen?
  • Milloin olet viimeksi pysähtynyt miettimään, tekeekö käsissäsi oleva päätös maailmasta paremman paikan?
  • Miten voimme ajatella asioita suuremmassa mittakaavassa – esimerkiksi oman työn tai arjen valintojen kautta? Suurempi mittakaava voi tarkoittaa paikallisyhteisöä, yhteiskuntaa tai koko maailmaa.
  • Millaisin teoin voimme toimia seuraamustietoisesti myös muita lajeja ja ei-inhimillistä elämää kohtaan?
  • Miten hyvän kierrättäminen näkyy omassa yhteisössäsi tai työyhteisössäsi?
  • Miten toistemme kannustaminen on osa seuraamustietoisuutta?

Osallisuus ja yhteisöllisyys

  • Tuemme yhteisöllisyyttä järjestämällä näyttelyitä ja avoimien ovien päiviä.
  • Järjestämme kursseja sekä lähellä ihmisiä että etänä.  
  • Tuemme tasa-arvoista oppimista ja aktiivista yhteiskunnallista osallistumista.
  • Varmistamme, että jokainen tulee kuulluksi ja nähdyksi.  
  • Luomme yhteenkuuluvuuden tunnetta tekemällä yhdessä.

Keskustelukysymykset

  • Miten voimme vahvistaa yhteisöllisyyttä esimerkiksi tapahtumien, kurssien tai kohtaamisten avulla?
  • Miten tasa-arvoinen oppiminen ja osallistuminen näkyy omassa työssäsi tai yhteisössäsi?
  • Milloin olet kokenut, että sinut on todella kuultu ja nähty? Mikä sen mahdollisti?
  • Minkälainen yhdessä tekeminen luo yhteenkuuluvuuden tunnetta? Mitkä asiat heikentävät sitä?
  • Miten voimme varmistaa, että yhteisöllisyys toteutuu myös etäyhteydellä?

Kulttuurinen moninaisuus

  • Tutustumme eri kulttuureihin kursseillamme ja toiminnassamme.  
  • Rakennamme siltaa kulttuurien välille mahdollistamalla kohtaamisia.  
  • Tuemme oppijoiden kielellistä ja kulttuurista taustaa.  
  • Mahdollistamme ilmoittautumisen kolmella kielellä.  
  • Opettajamme edustavat eri kulttuureita.

Keskustelukysymykset

  • Minkälaisilla teoilla voimme rakentaa siltoja kulttuurien välille?
  • Miten suhtaudumme eri kulttuureihin? Miten kohtaamme eri kulttuureista tulevia ihmisiä?  
  • Milloin olet viimeksi tutustunut uuteen kulttuuriin? Mitä se opetti sinulle?
  • Miten oppijoiden kielellistä ja kulttuurista taustaa voi käytännössä tukea?
  • Miten monikielisyyttä voisi kehittää omassa yhteisössäsi? 

Elävä perintö ja tulevaisuus

  • Siirrämme osaamista sukupolvien välillä.  
  • Huomioimme menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden.  
  • Vaalimme ja säilytämme kulttuuria, kuten kädentaitoja, kieliä, perinteitä ja tapoja.
  • Uudistamme toimintaamme ja kurssisisältöjämme jatkuvasti.

Keskustelukysymykset

  • Minkälaisin käytännöllisin teoin voimme siirtää osaamista sukupolvien välillä?  
  • Mikä kulttuuriperinnön osa-alue puhuttelee sinua henkilökohtaisesti? Miten vaalit sitä?
  • Milloin olet kokenut, että vanha ja uusi kohtasivat onnistuneesti? Mitä siitä seurasi?
  • Miten menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden huomioiminen näkyy omassa työssäsi tai yhteisössäsi?
  • Miten voimme uudistaa toimintaa ja kurssisisältöjä niin, että ne säilyttävät yhteyden perinteisiin mutta puhuttelevat myös uusia sukupolvia?
  • Millaista tulevaisuutta sinä haluat edistää? Mitä voit yksin tai yhdessä tehdä sen toteutumiseksi? 

Turvallisuus

  • Noudatamme turvallisemman tilan periaatteita.  
  • Työskentelemme työvälineillä ja koneilla ohjeita noudattaen.  
  • Käytämme turvallisiksi todettuja tuotteita. Vaaralliset aineet luetteloimme asianmukaisesti.  
  • Pidämme tilat siistinä turvallista työskentelyä varten.  
  • Koulutamme henkilökuntaamme huolehtimaan turvallisuudesta.

Keskustelukysymykset

  • Mitä turvallisemman tilan periaatteet tarkoittavat käytännössä omassa yhteisössäsi?
  • Milloin olet kokenut, että sekä psyykkinen ja emotionaalinen että fyysinen turvallisuus oli erityisen hyvin huomioitu? Mikä tilanteesta teki turvallisen?
  • Miten voimme varmistaa, että kaikki huolehtivat tilojen turvallisuudesta ja noudattavat niihin liittyviä ohjeita?
  • Minkälaisia koulutuksia turvallisuudesta voisi järjestää omassa yhteisössäsi?
  • Minkälaisia seurauksia on sillä, jos turvallisuuteen ja turvallisemman tilan periaatteisiin liittyviä ohjeita ei noudateta? 

Merkityksellisyys

  • Luomme jokaiselle mahdollisuuden itsensä ilmaisemiseen.  
  • Luovuuden kokeminen tuo mielihyvää ja voimaannuttaa.
  • Tuemme opiskelijoita heidän omissa tavoitteissaan.
  • Ymmärrämme, että jokaisen kokemus on yhtä tärkeä.

Keskustelukysymykset

  • Miten merkityksellisyyden kokemus vaikuttaa oppimismotivaatioon, hyvinvointiin tai yhteisöllisyyteen?
  • Mistä voimme löytää merkityksellisen elämän lähteitä?
  • Milloin olet kokenut, että luovuus toi sinulle mielihyvää ja voimaannutti? Mitä siitä seurasi?
  • Miten voimme tukea opiskelijoita heidän omissa tavoitteissaan – myös silloin, kun ne poikkeavat valtavirrasta
  • Miten voimme käytännössä luoda mahdollisuuksia itseilmaisuun?
  • Miten varmistamme, että jokaisen kokemusta pidetään aidosti yhtä tärkeänä? Minkälaisia seurauksia sillä on? 

Huoneentaulu on syntynyt Syke 2 – merkityksellisyyden äärellä -hankkeessa, jonka rahoittaa Opetushallitus 31.12.2025 saakka. Taulu on esillä työväenopiston Sampolan tiloissa, ja lisäksi se on saatavilla näköisversiona opiston kotisivuilla.

Teksti: Anna-Katariina Maksimoff
Kuvat: Anna-Katariina Maksimoff
Jaa sosiaalisessa mediassa

Jätä kommentti