Tamperelaiset tyytyväisiä kävelyn ja pyöräilyn olosuhteisiin – uusi katsaus julkaistu

Tuore Kävelyn ja pyöräliikenteen katsaus 2025 kokoaa yksiin kansiin tietoa tamperelaisten liikkumisesta sekä kävely- ja pyöräilymahdollisuuksien kehittämisestä. Katsaus paljastaa, että useimmat tamperelaiset ovat tyytyväisiä kävelyn ja pyöräilyn olosuhteisiin.

Niin kävelyn kuin pyöräilynkin mahdollisuuksia ja reittejä on kehitetty pitkäjänteisesti, samoin talvikunnossapitoa, pyöräpysäköintiä ja pyörämatkailua. Tamperelaiset ovat myös päässeet aktiivisesti osallistumaan ja vaikuttamaan kehitystoimenpiteisiin.

Tietoa tamperelaisten liikkumisesta sekä kävelyn ja pyöräilyn kehittämisestä

Tampereen kaupungin ensimmäinen kävelyn ja pyöräliikenteen katsaus esittelee sitä, miten kaupunki on edistänyt pyöräliikenteen ja kävelyn mahdollisuuksia vuosina 2022–2025 ja miten työ jatkuu lähivuosina. Lisäksi katsaus kokoaa yhteen ajankohtaista tietoa tamperelaisista kävelijöinä ja pyöräilijöinä.  

Katsauksen tekeminen on osa Tampereella vuonna 2022 julkaistujen Kävelyn ja kaupunkielämän ohjelman 2030 – Tampere askelen edellä sekä Pyöräliikenteen kehittämisohjelman 2030 toimenpiteitä. Näissä ohjelmissa on esitetty kävelyn ja pyöräliikenteen visiot ja tavoitteita.

Tampereella liikutaan eniten kestävillä kulkutavoilla: kävellen, joukkoliikenteellä ja pyörällä

Kävelyn ja pyöräliikenteen katsaus 2025 esittelee muun muassa, millä kulkutavoilla tamperelaiset tekevät matkojaan. Matkoista 34 % tehdään kävellen, 16 % joukkoliikenteellä ja 11 % pyörällä eli yhteensä 61 % matkoista tehdään kestävillä kulkutavoilla. Tavoitteena on, että 69 % matkoista tehdään kestävästi, minkä saavuttamiseen on vielä matkaa. Tamperelaisten liikkuminen on viime vuosina muuttunut tavoitteen suuntaan. Kävelymatkojen kulkutapaosuus on kasvanut eniten ja myös joukkoliikenteen ja pyöräliikenteen osuudet ovat kasvussa. Tampereella 41 %  kotitalouksista on autottomia (2023).

Katsauksesta ilmenee myös, että tamperelaiset ovat ahkeria kävelijöitä.  Tamperelaisista 80 % kävelee joka päivä. Ainoastaan Helsingissä kävellään enemmän kuin Tampereella. Lähes kaikki tamperelaiset (96 %) kokevat lumettomana aikana kävellen liikkumisen helpoksi ja talviaikaankin suurin osa (72 %).

Vähintään viikoittain pyöräileviä on lumettomana aikana tamperelaisista 38 %, ja talvipyöräilyä jatkaa 11 % tamperelaisista. Myös valtaosa (82 %) vähintään viikoittain pyöräilevistä kokee pyöräilyn lumettomana aikana helpoksi. Talvipyöräily koetaan sen sijaan haastavammaksi.

Reitit laadukkaita, mutta työmaiden reittijärjestelyissä parantamista

Sekä kävelijät että pyöräilijät ovat varsin tyytyväisiä liikkumisen olosuhteisiin. Tyytyväisimpiä käyttäjät ovat reittien miellyttävyyteen ja laatutasoon. Molemmat käyttäjäryhmät ovat tyytymättömimpiä työmaa-aikaisiin järjestelyihin ja talvikunnossapitoon. Kävelijät ovat tyytymättömiä myös liikenneturvallisuuden tunteeseen ja pyöräilijät keskustan pyöräpysäköintiin.

Kävely-ympäristöä on kehitetty raitiotien ja pyöräliikenteen pääreittien rinnalla  

Viime vuosien aikana kävely-yhteyksiä on kehitetty erityisesti raitiotiehankkeen yhteydessä sekä pyöräliikenteen pääreittien kehittämisen rinnalla. Myös rannoille on avattu uusia viihtyisiä ulkoilu- ja virkistysreittejä. Pyöräilyn ja kävelyn erottelu omille väylilleen sekä liikenteen rauhoittamistoimenpiteet ovat parantaneet molempien kulkutapojen turvallisuutta, sujuvuutta, esteettömyyttä ja miellyttävyyttä.

Esimerkiksi Rongankadulla levennettiin jalkakäytäviä, parannettiin bussipysäkkejä sekä lisättiin penkkejä ja uusia katupuita. Kävelyyn vaikuttavia parannuksia ovat myös esimerkiksi Santalahden ylikulkusilta, Morkun aukio, kävelyopastuksen kehittäminen sekä pienet esteettömyyttä lisäävät ratkaisut kuten suojateiden reunat.

Pyöräliikenteen pääreittejä kehitetään pitkäjänteisesti

Pyöräliikenteen olosuhteiden kehittämisen pääpaino on viime vuosina ollut seudullisten ja alueellisten pääreittien laadun parantamisessa ja uusien yhteyksien rakentamisessa. Vuonna 2024 valmistui 7,1 km uutta tai kunnostettua pyöräliikenteen pääreittiä.  

Hervannan baana on valmistunut Hervannasta Viinikkaan. Myös Linnainmaalta keskustan läpi Hiedanrantaan kulkevasta reitistä suurin osa on jo valmiina. Reitille osuvat muun muassa Rongankatu, parhaillaan remontoitava Puutarhakatu, Sotkakadun ja Suokadun pyöräkadut, Paasikivenkatu ja Näsijärven maisemareitti Hiedanrantaan.  

Paljon lisää pyöräpysäköintiä

Uusia pyöräpysäköintipaikkoja on viime vuosina toteutettu keskustan alueelle sekä liityntäpyöräpysäköintialueille yhteensä yli 1 000 noin 100 kohteeseen. Seuraavaksi uusia pyörätelineitä tulee aluekeskuksiin. Pyöräpysäköintiä toteutetaan Tampereen kaupungin vuonna 2023 laatiman pyöräpysäköinnin yleissuunnitelman pohjalta.

Investointitahti hidastuu

Kävelyn ja pyöräliikenteen infran investoinnit ovat muun muassa raitiotiehankkeen siivittämänä ylittäneet tavoitteeksi asetetun investointitason 25–30 €/asukas/vuosi. Rakennusalan kustannusten nousun myötä hankkeiden kustannukset ovat kuitenkin nousseet, joten uudistuksia tehdään jatkossa totuttua hitaammin.

Monipuolisia toimia pyörämatkailusta talvihoidon kehittämiseen

Katsauksessa esitellään myös muita kehitystoimia, joita Tampereella on tehty monipuolisesti kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi. Uudistettu tieliikennelaki on mahdollistanut monien uusien liikenneratkaisujen käytön. Pyöräilyn sujuvuutta ja turvallisuutta on vahvistettu esimerkiksi toteuttamalla pyöräkatuja ja sallimalla kaksisuuntainen pyöräliikenne useilla yksisuuntaisilla kaduilla.

Pyöräilyn reittejä kehitetään myös pyörämatkailun näkökulmasta muun muassa Näsijärven ja Pyhäjärven rannoilla.

Kaupunkipyöräpalvelu on vakiinnuttanut asemansa tamperelaisten arjessa. Huhtikuusta lokakuuhun jatkuvan kauden aikana käyttäjiä on ollut yli 10 000, ja kaupunkipyörillä tehdään 200 000–250 000 matkaa. Kaupunkipyörien käyttäjät ovat olleet hyvin tyytyväisiä palveluun.

Lyhytaikaiseen käyttöön tarkoitettuja sähköpotkulautoja on ollut Tampereen katukuvassa vuodesta 2019 lähtien. Kaupunki on toteuttanut potkulaudoille pysäköintiruutuja ja telineitä sekä ohjannut sähköpotkulaudoilla liikkumista turvallisempaan suuntaan pelisääntöjen avulla.

Myös pyöräilyreittien talvikunnossapitoon on panostettu. Viime vuosina pyöräväylien talvihoitoa on kehitetty yhdessä noin 200 pyöräilyagentin kanssa. Agentit antavat säännöllisesti palautetta talvikunnossapidosta, minkä avulla parannetaan talvihoidon laatua.

Aktiivista viestintää ja vuorovaikutusta

Lisäksi Tampereella kävelyä ja pyöräilyä edistetään aktiivisen viestinnän, liikkumisen ohjauksen ja asukasvuorovaikutuksen keinoin. Kaupunki kertoo ajankohtaisista parannuksista ja muutoksista, tarjoaa vaikuttamismahdollisuuksia ja kannustaa asukkaita omin voimin liikkumiseen.

Viestinnän ja vuorovaikutuksen uusista tuulista katsauksessa on nostettu esimerkeiksi muun muassa Puutarhakadun työmaaraati, kuntalaisten mahdollisuus valita osallistuvan budjetoinnin avulla toteutukseen pieniä pyöräilyn ja kävelyn parannuksia sekä mahdollisuudet testata erilaisia pyöriä teemaviikoilla. Pyöräilyn ja kävelyn teemat ovat säännöllisesti esillä myös Instagramissa Muuttuva Tampere -tilillä. 

Tutustu kävelyn ja pyöräilyn katsaukseen verkossa osoitteessa tampere.fi/pyoraily. 

Lisätietoja

Katja Seimelä
Liikenneinsinööri
Puhelin:
040 149 3684
Kuvat: Emma Taalikka
Jaa sosiaalisessa mediassa