Tyytyväisyys talvikunnossapitoon kasvoi
Talvikauden 2024–2025 kokonaistyytyväisyys arviointiasteikolla 0–5 oli kyselyn perusteella 2,8, joka on viiden edellisen talvikauden tarkastelujaksolla paras saavutettu arvosana. Vuosien 2014–2025 aikana tuloksista laskettu kokonaistyytyväisyys on vaihdellut 1,7–3,1. Taulukko tuloksista viime vuosilta löytyy alempaa.
–Talven vaikeudella on vaikutusta koetun talvihoidon laatuun. Haastavina talvina tyytyväisyys on monesti verraten alhaista, kun taas helpompina talvina tyytyväisyys on paremmalla tasolla. Eri vuosien tuloksia vertailtaessa ja arvioitaessa kunnossapidon onnistumista on tunnettava talven sääolosuhteiden vaikutus. Joka tapauksessa nyt saavutettu tyytyväisyystaso voidaan nähdä hyvänä onnistumisena, kommentoi kunnossapitoinsinööri Lassi Jokinen Tampereen kaupungilta.
Talvikunnossapitokyselyyn saatiin vastauksia 825. Aktiivisimpia vastaajia olivat 31–50-vuotiaat. Pääasiallisen kulkumuodon perusteella eniten vastauksia jättivät jalankulkijat (42 %) ja autolla liikkuvat (27 %). Polkupyörällä kulkevien osuus vastaajista oli 20 % ja joukkoliikennettä käyttävien 11 %.
Pääkatujen talvihoidon laatuun ollaan tyytyväisimpiä
Tyytyväisimpiä vastaajat olivat pääkatujen talvihoidon laatutasoon, jonka arvosanaksi saatiin 3,5 arviointiasteikolla 0–5. Jalankulku- ja pyöräväylät saivat arvosanan 2,7 ja jalkakäytävät arvosanan 2,5. Kaikkien väylätyyppien arvosanat nousivat hieman edelliskaudesta.
Jalankulku- ja pyöräväylien talvihoidon nopeudessa ja ajoituksessa parannusta
Myös toimenpideaikoihin, eli siihen kuinka nopeasti väylät huolletaan kuntoon, oltiin aiempaa hieman tyytyväisempiä. Pääkadut saatiin tulosten perusteella nopeimmin kuntoon arvosanan ollessa 3,5. Tyytyväisyys parani eniten jalankulku- ja pyöräväylien kunnossapidon ajoituksen osalta ja arvosanaksi muodostui 2,7, kun se edellisvuonna oli 2,4. Jalkakäytävien osalta vastaava arvosana oli 2,6, kun se edellisvuonna oli 2,4.
Hervannassa ja Leinolassa tyytyväisyys talvihoitoon koheni eniten
Vastaajat saivat valita alueen, josta he halusivat antaa palautetta. Parhaan arvosanan eli 3:en saivat Leinola, Peltolammi, Nekala ja Lielahti. Tyytyväisyys talvikunnossapitoon parani eniten Hervannan ja Tasanteen alueilla, puolestaan Vuoreksen ja Peltolammin alueilla tyytyväisyys heikkeni voimakkaimmin edelliskaudesta.
Liikkumismuodon perusteella pyöräilijät ja joukkoliikenteen käyttäjät olivat tyytyväisimpiä talvihoitoon. Autoilijoiden tyytyväisyys parani eniten edellisvuodesta. Iän perusteella tyytyväisimpiä olivat alle 30-vuotiaat ja heikoimman arvosanan antoivat iäkkäämmät vastaajat.
Kehitettävää on eniten lumen aurauksen laadussa ja ajoittamisessa
Vastausten perusteella talvihoidon laadussa on eniten parannettavaa lumen aurauksessa. Talvihoidon toimenpideaikojen osalta vastaajien mielestä eniten kehitettävää oli lumen aurauksen ajoittamisessa eli aurauksen aloittamisessa ei saisi olla liikaa viivettä.
–Tulokset ovat menneet hienosti lievästi parempaan suuntaan. Optimoimme reittejä ja palvelumallia jatkuvasti, ja palautteen saaminen työn laadusta on tärkeää. Mitä aktiivisemmin asukkaat vastaavat kyselyyn, sitä kattavamman kuvan saamme työn tasosta, ja voimme vastata paremmin palautteisiin kehittämällä työtapoja ja reittisuunnittelua, pohtii Tampereen Infran työpäällikkö Jussi Pesonen.
Talvikunnossapitokysely toistetaan vuosittain talvikauden jälkeen, ja tuloksia hyödynnetään talvikunnossapidon laadun seurannassa ja toiminnan kehittämisessä. Lisäksi tyytyväisyyttä pyöräilyreitteihin on mitattu läpi talven pyöräilyagenttien seurannalla ja palautteilla.
Velvoitteet ja vastuut tulevat laista
Talvikunnossapidon vastuut määräytyvät katujen puhtaana- ja kunnossapitolain mukaan. Katujen ajoratojen, torien, aukioiden sekä yhdistettyjen jalankulku- ja pyöräteiden talvihoidosta vastaa kaupunki. Jalkakäytävän talvihoidosta vastaa normaalisti jalkakäytävän viereisen kiinteistön haltija eli huoltofirma tai pientalon omistaja.
Talvikunnossapidon tyytyväisyyskyselyn tulokset vuosilta 2022–2025.
Talvihoidon laatutaso | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Muutos edelliseen seurantakauteen |
---|---|---|---|---|---|
Pääkadut | 2,7 | 3,2 | 3,2 | 3,5 | +0,3 |
Asunto- ja kokoojakadut | 1,5 | 2,2 | 2,4 | 2,6 | +0,2 |
Jalankulku- ja pyöräilyväylät | 1,4 | 2,1 | 2,4 | 2,7 | +0,3 |
Jalkakäytävät | 1,4 | 2,1 | 2,3 | 2,5 | +0,2 |
Keskimääräinen tyytyväisyys | 1,7 | 2,4 | 2,6 | 2,8 | +0,2 |
Talvihoidon toimenpideaika | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Muutos edelliseen seurantakauteen |
---|---|---|---|---|---|
Pääkadut | 2,6 | 3,2 | 3,4 | 3,5 | +0,1 |
Asunto- ja kokoojakadut | 2,6 | 2,3 | 2,5 | 2,6 | +0,1 |
Jalankulku- ja pyöräilyväylät | 1,5 | 2,2 | 2,4 | 2,7 | +0,3 |
Jalkakäytävät | 1,4 | 2,0 | 2,4 | 2,6 | +0,2 |
Keskimääräinen tyytyväisyys | 1,8 | 2,4 | 2,7 | 2,9 | +0,2 |
Kokonaistyytyväisyys talvihoitoon | 1,8 | 2,4 | 2,7 | 2,8 | +0,1 |