Keskustan alueella toteutetaan useita merkittäviä muutoksia, kun raitiotien laajennus Pirkkalaan ja Linnainmaalle, henkilöratapihan uudistaminen, Puutarhakadun ja Aleksis Kiven kadun perusparannukset sekä Paasikivenkadun saneeraus etenevät suunnitellusti. Hatanpään valtatiellä on asennettu ensimmäisiä raitiotiekiskoja ja merkittävimpiin siltakohteisiin on valettu kannet.
– Vuosi 2025 on Hämeenkadun ratikkarakentamisen jälkeen ollut poikkeuksellisin keskustan liikenteelle. Myös tällä kertaa tamperelaiset ovat osoittaneet kykynsä mukautua poikkeusjärjestelyihin ja työt ovat edistyneet ennakoidusti. Työmaista huolimatta keskustaan pääsee edelleen asioimaan kaikilla kulkumuodoilla, kertoo Tampereen kaupungin rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen.
Keskustan liikenne on sujunut pääasiassa normaalisti työmatkaliikenteen ruuhkahuippuja lukuun ottamatta. Hankkeista tulleisiin palautteisiin on reagoitu mahdollisuuksien mukaan ja pahimpia ongelmia pyritty lieventämään. Poikkeuksellisesti liikenne ruuhkautui erityisen laajasti koripallon EM-kilpailujen aikaan, mutta suurtapahtuman aiheuttamia liikenteen sulkuja tarkasteltiin nopealla aikataululla uudestaan ja liikenne palautui seuraavana päivänä ennalleen.
– Hankkeiden yhteisvaikutusta liikenteeseen on arvioitu ja haittoja pyritty minimoimaan: esimerkiksi ratikkaverkon laajentaminen ja henkilöratapihan uudistaminen vaikuttavat merkittävästi kaupungin kehittämisen edellytyksiin, eikä niitä ole siksi haluttu viivästyttää eri aikaan toteutettavaksi, täydentää kaupunkiympäristön palvelualueen johtaja Mikko Nurminen.
Useat katutyöt valmistuvat vuonna 2026
Töiden eteneminen aikataulussa kaikkien mainittujen työmaiden osalta tarkoittaa sitä, että vuonna 2026 tamperelaiset pääsevät ylittämään uusittua Erkkilän siltaa sekä nauttimaan entistä paremmista pyöräilyn ja kävelyn olosuhteista Puutarhakadulla ja Paasikivenkadulla. Myös Aleksis Kiven kadun ja Satakunnankadun työt valmistuvat vuoden 2026 aikana.
Puutarhakatu avataan talvitauon ajaksi läpiajoliikenteelle
Kesän 2025 aikana Puutarhakadulla on uusittu vesi- ja viemärijohtoja, rakennettu kaukojäähdytysputket sekä saneerattu kaukolämpöputkia. Samalla on parannettu katurakenteita ja kalliota louhittu putkireittien tieltä. Lisäksi maanalaiset sähkökaapelit ja teleoperaattorien verkostot on päivitetty ja katuvalaistusta on uusittu. Katuremontin yhteydessä taloyhtiöt ovat teettäneet perusmuurien kosteuseristyksiä.
Loppuvuoden aikana viimeistellään kaikki maanalaiset putkityöt ja katuvalaistus. Ajoradalle asfaltoidaan ensimmäinen kerros, ja osa jalkakäytävistä saa uudet laatat ja reunakivet. Talvitauon ajaksi Puutarhakatu avataan jälleen läpiajoliikenteelle. Pintatyöt jatkuvat keväällä ja koko katuremontti valmistuu vuoden 2026 aikana.
Aleksis Kiven kadun työt loppusuoralla, liikenne normaaliksi vuoden loppuun mennessä
Aleksis Kiven kadulla on edetty kadun kuivatusrakenteiden ja tukimuurin rakentamisessa. Kadulle on lisätty kaapeliputkituksia, asennettu reunakiviä ja luonnonkivisiä kivetyksiä. Ajorata on jo osittain päällystetty, ja loppuvuoden aikana viimeistellään asfaltointi, katu- ja liikennevalot sekä betonilaatoitukset. Liikenne palaa normaaliksi vuoden loppuun mennessä. Satakunnankadun jäljellä olevat kivetystyöt toteutetaan kesällä 2026.
Paasikivenkadulla ei muutoksia liikenteeseen loppuvuonna
Paasikivenkadulla Sepänkadun ja uuden Särkänniemen liittymän välille on syksyn aikana rakennettu uusi jalankulkuväylä sekä uuden linjauksen mukaiset ajoradat.
Marraskuun alkupuolella päättyi muutaman viikon kestänyt kaistasulku, jonka jälkeen ajoneuvoliikenteelle on käytössä yksi kaista molempiin suuntiin. Loppuvuodelle ei tällä hetkellä ole tiedossa liikenteeseen vaikuttavia muutoksia.
Ensi vuonna työt jatkuvat kaukolämmöllä sekä pintatöillä, ja Paasikivenkadun urakka valmistuu syksyllä 2026. Vihertyöt jatkuvat vielä kevääseen 2027, mutta ne eivät vaikuta ajoneuvoliikenteeseen.
Raitiotien rakentaminen etenee suunnitellusti
Tampereen Ratikan reittiä laajennetaan parhaillaan kohti Pirkkalaa ja Linnainmaata.
– Ensimmäisenä vuonna työmme ovat painottuneet kunnallistekniikan rakentamiseen: olemme uusineet ja siirtäneet esimerkiksi vesijohto- ja viemärilinjoja sekä kaapelireittejä tulevan ratikkalinjan alueella. Syksyllä pääsimme aloittamaan kiskoasennukset ja saimme ensimmäisiä katuosuuksia valmiiksi Härmälässä ja Partolassa. Myös siltojen uusimistyöt etenevät hienosti Viinikanlahden, Vihilahden ja Härmälänojan silloilla, Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin projektipäällikkö Sari Valjus kertoo.
Raitiotiekiskoja on asennettu Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien risteykseen, Härmälään Nuolialantielle sekä Taysin alueelle Kaupinlaaksoon. Loppuvuoden aikana raiteita rakennetaan myös Härmälänrannassa.