Purettu Erkkilän silta voidaan sijoittaa Pispalan uittotunnelin kevyen liikenteen väylän jatkeeksi Näsijärven rantareitin ja Näsisaaren välille
Keskustassa Erkkilänkadulla junaradan ylittäneen, sinisenturkoosin Erkkilän sillan siirtäminen Näsijärven rantareitin ja Näsisaaren välille sai luvan poiketa asemakaavasta yhdyskuntalautakunnan 30.9.2025 tekemällä päätöksellä. Keväällä 2025 purettu silta kunnostetaan ja kootaan uudelleen kevyen liikenteen käyttöön Pispalan uittotunnelin suuaukolta kanavan yli Näsisaareen.
Hankkeen toteuttaminen edellyttää lainvoimaista katusuunnitelmaa. Suunnitelman on oltava sellainen, että katu sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöön ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden sekä viihtyisyyden vaatimukset.
Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen lupahakemuksesta annetuissa lausunnoissa tuli myönteistä palautetta muun muassa Erkkilän sillan ilmastokestävästä uusiokäytöstä ja kulttuuriympäristön arvoja tukevasta uittotunnelin käyttöönotosta sekä Hiedanrannan alueen kiertotalouden tavoitteiden tukemisesta. Lupaehdoissa ja aikanaan sillan rakentamisessa tulee olla huolellinen muun muassa ympäristövaikutusten suhteen.
Erkkilänkadun silta uusitaan
Erkkilän teräsrakenteinen ratapihan ylittävä langer-palkkisilta on purettu sillan uusimistarpeen takia Tampereen henkilöratapiha -hankkeen yhteydessä nykyiseltä paikaltaan Erkkilänkadulta touko-kesäkuussa 2025. Silta on tarkoitus kierrättää ja siirtää osina Näsisaareen, kunnostaa ja koota uudelleen Näsisaaren kanavan ylittäväksi kevyen liikenteen sillaksi Pispalan uittotunnelin suuaukolta kanavan yli Näsisaareen.
Asemakaavoituksen lausunnossa esiin tuotu seikka sillan sinisenturkoosin värityksen säilyttämisestä otetaan huomioon sillan toteutuksessa. Teräsrakenteet on ennallistettava alkuperäisen värityksen mukaisesti uudelleenrakentamisen yhteydessä.
Mahdolliset taitorakenteet on sovitettava yhteen uittotunnelin nykyisten rakenteiden sekä esitetyn suunnitelman kanssa. Erkkilän sillan siirron sekä uittotunnelin pyörätien suunnitelmat ja Paasikiventien tiesuunnitelma on sovitettava yhteen. Valaistus on suunniteltava siten, ettei vesiluonnolle aiheudu tarpeetonta häiriövaloa.
Rakentamisen yhteydessä Näsisaaren kanavaan ei saa päästä samentumista aiheuttavia maa-aineksia. Pohjavesialueen pohjaveden rantaimeytymistä ei saa estää eikä lisätä. Hankkeella ei saa olla vaikutuksia pohjaveden määrään tai laatuun. Kohteesta on laadittava pohjavesiselvitys, joka sisältää pohjavesien hallintasuunnitelman.
Uusi siltapaikka suunnitelmissa
Siltapaikka on merkitty moniin Järvikaupungin aluetta käsitteleviin hankesuunnitelmiin, mutta voimassa olevassa kaavassa siltapaikkaa ei ole olemassa. Vaitinaron eritasoliittymään liittyvän kaavoituksen yhteydessä siltapaikka on tarkoitus merkitä kaavaan, mutta tämä kaava saa lainvoiman aikaisintaan vuonna 2026, poikkeamishakemuksen perusteluissa todetaan.
Vanhan Erkkilän sillan uusiokäytön kannalta olisi ensiarvoista, että teräsrakenteinen silta voidaan kunnostaa ja rakentaa uudelleen mahdollisimman nopeasti uudelle paikalleen siten, että sillan kantavat rakenteet saadaan pysyvästi suojaan säärasitukselta ja korroosiolta. Pispalan uittotunneli on tarkoitus muuttaa ympärivuotiseksi ja -vuorokautiseksi kevyen liikenteen väyläksi Pyhä- ja Näsijärven rantareittien välille.
Pispalan uittotunnelin pohjoispään kohdalla Näsisaaren kanavan ylittävä silta ja lyhyt raittiyhteys sillalta raitiotiereitin pyöräilyn pääväylälle avaisi suoran yhteyden Uittotunnelin kautta Pyhäjärven rantareiteiltä Pispalan harjun eteläpuolelta Näsijärven rantaan Santalahteen, Hiedanrantaan ja edelleen kauemmas Lielahteen ja Lentäväniemeen.
Lisätietoja
Mikko Nurminen
Esittelijä, kaupunkiympäristön palvelualue JohtajaPuhelin:
040 801 2665Pia Hastio
Valmistelija, yleiskaavoitus YleiskaavapäällikköPuhelin:
040 801 6917Sähköposti:
[email protected]Jukka Rantala
Hakijan edustaja RakennuttajainsinööriPuhelin:
040 685 4427Sähköposti:
[email protected]