Moni tamperelainen tuntee uudet kävelyn ja pyöräilyn liikenneratkaisut

Tampereella on viime vuosina toteutettu useita kävelijän ja pyöräilijän sujuvaan ja turvalliseen liikkumiseen liittyviä liikenneratkaisuja. Näitä ovat pyöräkatu, ylijatkettu jalkakäytävä ja pyörätie, kaksisuuntainen pyöräliikenne yksisuuntaisilla kaduilla ja niin sanonut zombie-liikennevalot. Kevään aikana tehdyissä kyselyissä selvitettiin, tuntevatko tamperelaiset uudet liikenneratkaisut ja kuinka turvallisiksi ne koetaan.
Pyöräilijä yksisuuntaisella kadulla
Yksisuuntaisella kadulla saa pyöräillä kahteen suuntaan, jos se on liikennemerkillä sallittu. Näin pyöräilijä saa ajaa katua molempiin suuntiin ajoradalla. Kuva: Jukka Salminen.

Tietoa uusien liikenneratkaisujen tunnettuudesta ja turvallisuudesta

Toukokuussa avoinna olleessa kyselyssä 353 vastaajaa kertoi kokemuksiaan uusien liikenneratkaisujen ja niiden sääntöjen tunnettuudesta, käytöstä ja liikenneturvallisuudesta. Lisäksi pyöräilyagenteille, raitiovaununkuljettajille ja Tampereen raadille tehtiin omat kyselynsä, joihin saatiin yhteensä 231 vastausta. Muuttuva Tampere –instagram-tilillä myös reilut 300 some-käyttäjää osallistui gallupiin liikenneratkaisujen tunnettuudesta.

Sääntöjen noudattamista ja uusien liikenneratkaisujen toimivuutta tarkasteltiin myös havainnoimalla liikennetilanteita paikan päällä ja haastattelemalla käyttäjiä.

Vastavirtapyöräily ja zombie-valot tunnetaan

Uusista liikenneratkaisuista tutuimpia olivat kaikille avoimen käyttäjäkyselyn, Tampereen raadin kyselyn sekä some-gallupin perusteella vastavirtapyöräily sekä zombie-valot. Vastavirtapyöräilyllä tarkoitetaan kaksisuuntaista pyöräilyä yksisuuntaisella kadulla. Zombie-valot puolestaan ovat suojatien edessä maahan heijastettavia punaisia valoviivoja, jotka korostavat punaisella olevia liikennevaloja.  

Selvästi vähiten tunnettu oli ylijatkettu jalkakäytävä ja pyörätie, jonka tunsi ja tunnisti noin puolet käyttäjäkyselyyn vastanneista.  

Pyöräilijöitä ylijatketulla pyörätiellä
Ylijatketulla jalkakäytävällä ja pyörätiellä tarkoitetaan kohtaa, jossa jalkakäytävä ja pyörätie jatkuvat sivukadun risteyksen yli samalla korkeudella kuin muuallakin. Paikassa ei ole suojatietä. Sivukadulta tulevan auton pitää näissä paikoissa väistää, vaikka väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä ei olisi. Kuva: Suvi Tammilehto.

Etenkin zombie-valot lisäävät turvallisuutta

Zombie-valot erottuivat ratkaisuista turvallisimpana, koska ne lisäävät näkyvyyttä ja huomiota sekä selkeyttävät liikennetilanteita. Punaiset valoviivat koetaan toimivana ja turvallisuutta tukevana yksityiskohtana. Myös raitionvaununkuljettajat kokevat zombie-valot pääsääntöisesti turvallisena ja hyödyllisenä.

Muiden uusien ratkaisujen osalta mielipiteet turvallisuudesta jakautuivat jonkin verran.

Uusia ratkaisuja käyttäneet kokivat ne turvallisiksi

Liikenteessä uusien ratkaisujen kohdalla kulkeneet kokivat ne turvallisemmiksi, kuin vastaajat, jotka eivät olleet liikkuneet näissä paikoissa. Nuoret ja nuoret aikuiset näkivät ratkaisut myös turvallisempina kuin ikääntyneemmät ihmiset. Kyselyn perusteella kaikki ratkaisut paitsi zombie-valot näyttäisivät tukevan erityisesti polkupyöräilijöiden turvallisuuden kokemusta, mikä erottui hieman verrattaessa autolla ja jalan liikkuvien vastauksiin.

Pyöräkaduilla ajaminen vaatii vielä opettelua

Pyöräkadut kokivat turvallisiksi noin puolet käyttäjäkyselyyn vastanneista. Joka viides piti pyöräkatuja puolestaan turvattomana. Pyöräkadut nähdään turvallisina, koska ne tuovat selkeyttä pyöräilijöille liikenteessä ja autoilijat ajavat tarkkaavaisemmin sekä hitaammin. Toisaalta osa vastaajista koki, että autojen ja pyörien kulku sekaisin samassa tilassa tuntuu vaaralliselta ja pelottavalta.

Pyöräkatujen liikennesääntöjä ei vielä tunneta kovin hyvin. Erään vastaajan mukaan ”useimmilla autoilijoilla tuntuu olevan ihan hyvä käsitys, miten pyöräkadulla kuuluu ajaa, mutta toisinaan ajetaan liian lähellä perässä tai ohitellaan vaarallisesti”.

Osa koki vastavirtapyöräilyn sujuvana ja osa turvattomana

Vastaajilla oli osin vastaavanlaisia kokemuksia myös vastavirtapyöräilystä, jossa autot ja pyörät ovat niin ikään molemmat samoilla ajokaistoilla. Osa koki liikenteen sujuvan näillä kaduilla hyvin ja vastavirtapyöräilyn helpottavan arkea. Osa puolestaan kertoi törmäysriskin kasvaneen. Vastavirtapyöräilyssä haasteeksi koettiin myös ahtaat kadut muun muassa kadunvarsipysäköinnin takia.  

Vaikka osa liikkujista kokee vastavirtapyöräilyn turvattomaksi, ei näillä kaduilla ole viimeisten viiden vuoden aikana tapahtunut yhtään poliisin tietoon tullutta onnettomuutta.

Tuloksia hyödynnetään liikenneturvallisuuden kehittämisessä

Kyselyiden tulosten pohjalta tehdään tarkempaa arviointia eri liikenneratkaisujen tunnettuudesta ja turvallisuudesta. Tuloksia hyödynnetään uusien liikenneratkaisujen suunnittelussa sekä liikennesääntöjen tunnetuksi tekemisessä.

Uusien liikenneratkaisujen tarkastelut ovat osa Uusien infra- ja liikenteenohjausratkaisujen vaikutukset ja turvallisuus Tampereella -hanketta, jolle on myönnetty Traficomin tieliikenteen turvallisuuden valtionavustus. 

Lisätietoja

Heljä Aarnikko
Vastaava liikenneinsinööri
Puhelin:
040 806 4917
Timo Seimelä
Liikenneinsinööri
Puhelin:
040 758 2104
Teksti: Laura Lettenmeier
Kuvat: Jukka Salminen, Suvi Tammilehto
Jaa sosiaalisessa mediassa