Pysäköinnintarkastajat pyöräilevät kentällä – enemmän liikettä ja parempaa jaksamista
Työvuoro alkaa rauhallisesti, mutta suunnitelmallisesti. Pysäköinnintarkastajat kokoontuvat pareittain työtilaan, jossa he käyvät läpi päivän reitit ja tarkastuskohteet edellisten päivien havaintojen perusteella. Kun suunnitelma on selvä, he siirtyvät varustautumaan ja tarkistavat huolellisesti kypärät, heijastinliivit, haalarikamerat ja radiopuhelimet.
Tämän jälkeen on aika hakea sähköavusteiset pyörät varastosta. Pyörät rullataan ulos, ja tarkastajat suuntaavat päivän reiteille. Miten tähän on tultu, että kunnalliset pysäköinnintarkastajat liikkuvat nyt autojen ja kävelyn lisäksi myös pyörillä?
Taustalla tarve ja työn kehittäminen
Pyörätarkastukset otettiin käyttöön syksyllä 2024 pilottikokeiluna, kun pysäköinnintarkastajat halusivat kehittää valvontaa entistä ketterämmäksi. Muiden kaupunkien positiiviset kokemukset pyörävalvonnasta innostivat pyöräilystä jo ennestään kiinnostuneita pysäköinnintarkastajia Antoni Savanderia ja Kimmo Hellmania viemään asiaa eteenpäin myös Tampereella.
– Pyörävalvonta on ollut meille mahdollisuus uudistaa työtapoja, ja tämä tuntui luontevalta ratkaisulta, Savander kuvailee.
Pysäköinninvalvonnassa haluttiin myös keventää tarkastajien fyysistä kuormitusta. Pitkät kävelymatkat kovalla asfaltilla ovat olleet kuormittavia, ja pyöräily on tuonut työhön kaivattua keveyttä ja vaihtelua.
– Aluksi ajatus tuntui hieman jännittävältä, mutta nopeasti huomasimme, että pyörä osoittautui tehokkaaksi ja monipuoliseksi työvälineeksi, kertoo pysäköinnintarkastaja Jenni Panula.
Pyörillä pääsee alueille, joihin autolla kulkeminen on hankalaa. Valvonta onkin laajentunut ja monipuolistunut.
Käytännön toteutus tuo rytmiä työpäivään
Tarkastuksia on tehty neljällä sähköavusteisella pyörällä, jotka mahdollistavat pitkienkin matkojen taittamisen. Reitit määritellään edeltävien päivien havaintojen perusteella, mutta tarkastajilla on myös mahdollisuus reagoida tilanteisiin joustavasti.
– Työpäivän aikana kilometrejä saattaa kertyä jopa kolmekymmentä. Voimme valvoa laajemmalla alueella ja siirtyminen paikasta toiseen on vaivatonta, kun pyörällä pääsee liikkumaan vaikka rantaväyliä ja puistokäytäviä pitkin, toteaa Savander.
– Pysäköintikiekon ja asukaspysäköintitunnusten käytön valvonta sujuu huomattavasti helpommin, mikä on nopeuttanut työskentelyä, Panula lisää.
Liikenteessä liikkuminen vaatii tarkkaavaisuutta, ja turvallisuus onkin tärkeä osa pysäköinnintarkastajien työpäiviä. Vaihtelevat sääolosuhteet tuovat haasteita pysäköinninvalvontaan, minkä vuoksi pyörillä tehtävät tarkastukset painottuvat kesäkuukausiin.
– Turvallisuus on meille ensiarvoisen tärkeää. Hyvät varusteet ja selkeät ohjeet tekevät pyöräilystä turvallista myös vilkkaassa liikenteessä, Savander kertoo.
Hyödyt näkyvät arjessa ja kaupunkikuvassa
Pyörätarkastusten etuina nähdään muun muassa parempi saavutettavuus, ympäristöystävällisyys ja kuntalaisten kohtaaminen. Vaikka pysäköinnintarkastajien työ on ensisijaisesti valvontaa, siihen sisältyy myös merkittävä määrä opastamista ja neuvontaa. Pyörällä liikkuessa tämä vuorovaikutteinen rooli korostuu.
– Pyörien kanssa olemme enemmän läsnä katukuvassa. Kuntalaiset tulevat juttelemaan ja antavat palautetta – usein positiivista. He kokevat, että olemme helpommin lähestyttäviä, kun liikumme pyörillä, kertoo Hellman.
– On ollut ilo huomata, miten etenkin nuoret ovat olleet kiinnostuneita siitä, mitä teemme ja miksi, Hellman jatkaa.
Pysäköinnintarkastajat kokevat pyörällä liikkumisen mielekkäänä ja motivoivana. Työpäivään tulee vaihtelua ja fyysinen aktiivisuus on lisännyt myös omaa hyvinvointia.
– Kokeilu on vaikuttanut merkittävästi työporukan jaksamiseen ja tehnyt työstä entistä mielekkäämpää, Panula summaa.
Katse tulevaisuuteen
Katupäällikkö Pasi Halmeen mukaan pysäköinnintarkastajien kehittämä toiminta on ollut hyvä esimerkki kaupungin henkilöstö kehittäjänä -periaatteesta ja mahdollistavasta johtamisesta. Tarkastajat ovat halunneet kehittää omaa työtään tavoitteellisesti ja ideoineet onnistuneen kokeilun.
– Lopputulos on ollut kaikin tavoin positiivinen ja siksi suunnitelmissa onkin jatkaa pyöräpartiointia myös tulevina kesinä, Halme kertoo.
– Esihenkilöt ovat olleet todella kannustavia ja antaneet meidän toteuttaa kokeilua omalla ammattitaidolla, missä piileekin toteutuksen tähänastinen onnistuminen, Hellman kiittelee.
Kokeilu on osoittanut, että pienilläkin muutoksilla voidaan kehittää työn toimintatapoja ja parantaa työntekijöiden jaksamista arjessa.