Uusi opetussuunnitelma tuo muutoksia esiopetuksen tukeen
Uudistuksen tavoitteena on vahvistaa lapsen oikeutta oppimisen tukeen. Lisäksi vahvistetaan lapsen oikeutta saada tukea esiopetukseen osallistumiseen. Esiopetuksen keskeisenä tavoitteena on edistää lapsen kasvu-, kehitys- ja oppimisedellytyksiä.
Uudistuksen tavoitteena on myös:
- varmistaa valtakunnallisesti yhtenäiset tukimuodot ja tukitoimet
- taata kuntiin riittävät resurssit tuen toteuttamiseen esi- ja perusopetuksessa
- velvoittaa opetuksen järjestäjät varmistamaan oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt jokaisessa koulussa ja esiopetusyksikössä
- vahvistaa varhaista ja oikea-aikaista tukea ja vähentää korjaavien tukitoimien tarvetta
- vähentää opetushenkilöstön hallinnollista työtä.
Uudistuksen keskeiset muutokset
Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt koskevat kaikkia lapsia. Kaikki lapset saavat ryhmäkohtaisia tukimuotoja tarpeidensa mukaan. Tarvittaessa lapsi voi saada lisäksi myös lapsikohtaisia tukitoimia. Aiemmasta kolmiportaisesta tuesta luovutaan.
Inklusiivinen toimintakulttuuri, arvoperusta ja niiden johtaminen määritellään aiempaa tarkemmin ja velvoittavammin. Inklusiivisilla periaatteilla tarkoitetaan kaikkia lapsia koskevia yhtäläisiä oikeuksia, tasa-arvoisuutta, yhdenvertaisuutta, syrjimättömyyttä, moninaisuuden arvostamista sekä sosiaalista osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.
Oppimisen tuen uudistus ei muuta varhaiskasvatuksessa annettavaa tukea. Nyt tehty uudistus perustuu pääministeri Orpon hallitusohjelmaan. Laki perusopetuslain muuttamisesta on hyväksytty 30.12.2024. Lainsäädännön muutos on tullut pääosin voimaan 1.8.2025.
Tampereen kaupungin kasvatus- ja opetuslautakunta hyväksyi 17.6.2025 esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet ja Tampereen kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelman muutokset 1.8.2025 alkaen.