Vuoden 2024 heinäkuussa hyväksytyn lakimuutoksen myötä työttömyyskassat pystyvät tarjoamaan jäsenilleen aktiivisemmin työllistymistä tukevia palveluja, jotka voivat olla esimerkiksi työpaikkojen tarjoamista tai osaamisen tai työnhakutaitojen kehittämistä. YTK Työttömyyskassa ja Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut ovat hioneet yhteistyötä jo useamman kuukauden ajan.
Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen kehityspäällikkö Sari Pirttiluoto uskoo, että yhteistyö YTK Työttömyyskassan kanssa auttaa ennaltaehkäisemään työttömyyden pitkittymistä. Lisäksi yhteistyö vähentää työnhakijoille tarjottavien palvelujen päällekkäisyyksiä.
– On tärkeää, että tiedämme millaisia palveluja YTK Työttömyyskassa tarjoaa jäsenilleen. Näin pystymme markkinoimaan palveluja sellaisille asiakkaillemme, jotka ovat YTK-kassan jäseniä. YTK-kassan palvelut ovat asiakaslähtöisiä ja vastaavat monipuolisiin palvelutarpeisiin, Pirttiluoto kertoo.
YTK Työttömyyskassa on Suomen suurin työttömyyskassa, jonka jäseneksi voi liittyä kuka tahansa riippumatta ammatista, alasta tai koulutustaustasta. Kassassa on tällä hetkellä yli 520 000 jäsentä. Tamperelaisia jäseniä on noin 22 000.
Tiivis yhteistyö työttömyyskassan ja työllisyyspalvelujen kanssa tukee työnhakijan työllistymistä. Kun työnhakija löytää nopeammin työpaikan, hyötyvät siitä kaikki: työntekijä, työnantaja, työttömyyskassa, kunta ja koko yhteiskunta.
– Tampereen aktiivinen ote yhteistyön rakentamisessa on erinomainen asia. Meille on tärkeintä, että jäsenemme työllistyvät nopeasti: se hyödyttää paitsi yksilöä, myös laajemmin työllisyyttä, kuntataloutta ja kansantaloutta. Työllisyysalueet ja työttömyyskassat tähtäävät samaan päämäärään. Niiden tuottamat palvelut tukevat toisiaan ja muodostavat kokonaisuuden, joka auttaa ihmisiä pääsemään takaisin työelämään, sanoo YTK Työttömyyskassan toimitusjohtaja Auli Hänninen.
Kassan palvelut auttavat työllistymään
YTK Työttömyyskassa tarjoaa jäsenilleen monipuolisia palveluja. Jäsenet voivat esimerkiksi kokeilla työpersoonallisuusarviointia, jonka pohjalta he saavat kattavan raportin vuorovaikutustyyleistään, motivaatiostaan ja ajattelutavastaan sekä tiimityöskentelytottumuksistaan.
Tarjolla on myös verkkovalmennussisältöjä. Lisäksi jäsenet voivat päivittää työnhaun asiakirjojaan virtuaalisen työkalun avulla. YTK Työttömyyskassan käyttäjätilastot osoittavat, jäseniä kiinnostaa eniten työnhaun konkreettiset työkalut.
– Suosituimpina erottuvat oman osaamisen tunnistaminen, työpersoonallisuusarvio sekä CV‑apuri. Niiden vetovoima kertoo, että työnhakijat arvostavat ratkaisuja, joilla he voivat sekä sujuvoittaa työnhakuaan että lisätä itseymmärrystään, Hänninen jatkaa.
Mitä tulevaisuus tuo mukanaan
Jäsenille on luvassa syksyllä myös uusia tekoälypohjaisia ratkaisuja työnhaun haasteisiin. YTK kehittää yhdessä Headai-teknologiayrityksen kanssa tekoälypalvelua, joka auttaa työnhakijoita työnhaussa. Palvelu tarjoaa työnhakijoille räätälöityä työpaikkaehdotuksia. Tämä helpottaa ja nopeuttaa työnhakijoiden työnhakua.
Yhteistyö työttömyyskassojen kanssa on osa Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen uudistusohjelmaa, jolla halutaan suunnata palveluekosysteemiä yhteisiin tavoitteisiin, kertoo palvelujohtaja Sari Oksanen.
– Yhteiskehittäminen vaatii jatkuvia projekteja ja selkeää työnjakoa. On tärkeää kirkastaa säännöllisesti sekä ydintavoite että keskeiset toimet tavoitteen saavuttamiseksi. Myös innovointiin on hyvä varata aikaa arjen työn rinnalla. Näin pystymme yhdessä uudistamaan palveluja entistä kysyntälähtöisemmiksi ja vaikuttavammiksi, lupaa Sari Oksanen.