Tampereen Ratikan hankesuunnittelu kohti Ylöjärveä alkaa syksyllä – suunnittelijat on valittu
Lielahti–Ylöjärvi -raitiotien hankesuunnitelmassa raitiotiekadut suunnitellaan katusuunnitelman tarkkuudella, mikä tarkoittaa, että raitiotieradan tilantarve ja tekniset ratkaisut tarkentuvat. Suunnittelun aikana määritetään myös vaihtopysäkkien järjestelyt, liityntäpysäköinnin tarve ja suunnitellaan raitiotienvaunujen säilytysvarikko Turvasuonkadun varteen Lielahteen.
Hankesuunnitelma tehdään vuorovaikutteisesti kuntalaisten, elinkeinoelämän ja muiden sidosryhmien kanssa. Suunnitelmasta tullaan pyytämään lausunnot keskeisiltä sidosryhmiltä.
Hankesuunnitelman yhteydessä Lielahti-Ylöjärvi -raitiotiestä tehdään, kuntataloudellinen kannattavuuslaskelma, hankearviointi ja laaja vaikutusten arviointi. Hankearvioinnissa arvioidaan hankkeen hyödyllisyyttä, toteutuskelpoisuutta sekä yhteiskuntataloudellista kannattavuutta. Vaikutusten arvioinnissa selvitetään raitiotien vaikutuksia muun muassa alue- ja yhdyskuntarakenteeseen, elinvoimaan, liikenteeseen sekä sosiaaliseen ja ekologiseen kestävyyteen.
Hankesuunnitelma ei tähtää välittömään raitiotien rakentamiseen. Hankesuunnitelman tavoitteena on, että sen tietojen pohjalta Tampereen ja Ylöjärven kaupunginvaltuustot voivat päättää Lielahti–Ylöjärvi -raitiotien toteutussuunnittelun aloittamisesta.
Ratikka yhdistää kaupungit ja kaupunginosat toisiinsa
Lielahti–Ylöjärvi-raitiotie haarautuu Tampereen Lentävänniemen raitiotieradasta Hiedanrannan keskusaukiolta Lielahden ja Ylöjärven suuntaan. Raitiotie kulkee Lielahdessa Enqvistinkadun ja Turvesuonkadun keskellä ja ylittää kaupunkien rajalla kantatien 65 eli Vaasantien sekä Helsinki–Tampere–Oulu-rautatien.
Ylöjärvellä raitiotierata kulkee Vaasantien eteläpuolella Teivon, Mäkkylän ja Soppeenmäen kautta, edelleen uudelleen Vaasantien ja rautatien ylittäen, Kuruntielle ja päättyen Leijapuiston päätepysäkille.
Lielahti–Ylöjärvi-raitiotie sisältää 8,0 kilometriä uutta raitiotierataa, josta 5,3 kilometriä sijaitsee Ylöjärven kaupungin alueella. Ratahaaralla on suunniteltu kahdeksan raitiovaunupysäkkiparia, joista viisi on Ylöjärven kaupungin puolella ja kolme Tampereen kaupungin puolella.
Suunniteltava raitiotie yhdistää Tampereen Hiedanrannan ja Lielahden kaupunginosat sekä Ylöjärven Teivon, Mäkkylän ja Soppeenmäen kaupunginosat sekä Kuruntien varren maankäytön.
Lielahti-Ylöjärvi -raitiotie
Suunnitelmat
• seudullinen yleissuunnitelma 2018–2020
• tarkentava yleissuunnitelma 2022–2023
• hankesuunnitelma 2025–2027
Seuraavat mahdolliset suunnittelu- ja toteutusvaiheet, edellyttävät Tampereen ja Ylöjärven kaupunginvaltuustojen päätökset
• toteutussuunnittelu 2029–2031
• rakentaminen 2032–2035