Varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen pedagoginen tuki pääosin hyvällä tasolla Tampereen seudulla

Arviointitutkimus osoitti, että Tampereen kaupunkiseudun varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen pedagoginen tuki on pääosin toimivaa, mutta myös kehityskohteita löytyy. Varhaiskasvatuksessa tukijärjestelyt koettiin riittäviksi ja siirtymät tukitasojen välillä selkeiksi, kun taas perusopetuksessa moniammatillisen yhteistyön resurssien riittävyydessä ja asiantuntijapalvelujen saatavuudessa oli puutteita.

Tampereen kaupunkiseudun kuntien varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen työntekijöiden pedagogisen tuen tasoa on selvitetty arviointitutkimuksella. Kaupunkiseudun kuntia ovat Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti ja Ylöjärvi.

Arvioinnin toteutuksessa käytettiin kysely- ja haastatteluaineistoa. Keväällä 2024 lähetettiin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen opettajille ja johtajille kysely, johon saatiin 443 vastausta. Arviointi jatkui syksyllä 2024, jolloin haastateltiin 23 henkilöä.

Vuorovaikutus merkittävä tukikeino

Varhaiskasvatuksessa yli puolet vastaajista koki, että kaikki lapset saavat tarvitsemansa tehostetun tai erityisen tuen. Varhaiskasvatuksen johtajat kokivat henkilöstön kelpoisuuden, osaamisen ja vakinaisuuden varsin riittäviksi, toisin kuin aiemmissa kansallisissa selvityksissä. Siirtymät tukitasojen välillä nähtiin varhaiskasvatuksessa selkeinä. 

Varhaiskasvatuksessa tukikeinona painottuivat toistuvat toiminnot, ennakointi sekä sensitiivinen ja saavutettava vuorovaikutus. Opettajat tunnistivat rajapinnan selkeästi, kun aikuisen henkilökohtaista ohjausta tarvittiin enemmän. Moniammatillisen yhteistyön rooli kasvoi tehostetusta erityiseen tukeen siirryttäessä.

Moniammatillisessa yhteistyössä kehitettävää

Perusopetuksessa vastaajista noin puolet koki, että taloudelliset resurssit ovat riittäviä, ja rehtorit kokivat henkilöstön osaamisen, kelpoisuuden ja vakinaisuuden varsin riittäviksi. Perusopetuksessa vajaa kolmannes rehtoreista koki moniammatillisen yhteistyön resurssit riittäviksi, kuitenkin valtaosa koki, että moniammatillinen yhteistyö toimii omassa yksikössä hyvin. Vain pieni osa opettajista katsoi, että kaikki oppilaat saavat tarvitsemansa tuen. 

Moniammatillisen yhteistyön resurssit koettiin osin riittämättömiksi, ja erityisesti psykologien, sosiaalityöntekijöiden ja koululääkärien saatavuuteen oltiin tyytymättömiä. Siirtymät tehostetusta erityiseen tukeen nähtiin perusopetuksessa selkeinä silloin, kun oppilas ei enää hyötynyt yleisopetuksesta ja tarvitsi laajempaa tukea.

Arviointiraportin kehittämissuosituksia käytetään hyödyksi esi- ja perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuen lakimuutoksessa, joka astuu voimaan 1.8.2025. Syksyn 2025 aikana tehdään suunnitelma Tampereen kaupunkiseudun kuntien seudullisessa yhteistyössä tehtävistä toimenpiteistä.

Arviointitutkimuksen toteuttivat Tampereen kaupunkiseudun kasvatus- ja opetusalan osaamisen kehittämispalvelu Osake ja Tampereen yliopiston Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan REAL-tutkimuskeskus.

Lisätietoja

Katariina Ratia
Tampereen kaupunkiseudun kasvatus- ja opetusalan osaamisen kehittämispalvelu Osake Palvelupäällikkö
Puhelin:
044 431 4213
Ninja Hienonen
Tampereen yliopisto, Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan REAL-tutkimuskeskus, vastaava tutkija
Puhelin:
050 318 2273
Teksti: Katariina Ratia
Kuvat: Laura Happo
Jaa sosiaalisessa mediassa