Ohjaaja on aina nuorten puolella

Ammatillisen ohjaajan työssä on enemmän hyötyä elämänkokemuksesta, itsetuntemuksesta ja hyvistä hermoista kuin tietystä opintopolusta. Sitä mieltä on Tredun rakennusalan opiskelijoiden kanssa työskentelevä Anna-Maija Nummi.
Ohjaaja ojentaa toiselle selin istuvista opiskelijoista kypärän.
Tredussa ammatillinen ohjaaja voi osittain räätälöidä oman työnkuvansa. Anna-Maija Nummen vastuulla ovat opiskelijoiden työvaatteet, eli hän huolehtii, että jokainen käyttää kypärää ja turvakenkiä asianmukaisesti.

Ensihoidon opinnot ja pitkä pätkä hoitoalan töissä. Siihen päälle vielä puusepän tutkinto. Muun muassa tällainen tausta toimii hyvin Tredun rakennusalan ohjaajan työssä.

Sellaisen polun on kulkenut Anna-Maija Nummi, 34. Hän työskentelee Tredun Kangasalan toimipisteessä rakennusalan perustutkinnon opiskelijoiden ohjaajana.

– Meillä on töissä aika leppoisa meininki. Nauramme usein yhdessä opiskelijoiden kanssa, Nummi toteaa.

Opiskelijat ovat pääasiassa teini-ikäisiä, joten ohjaajan työhön kuuluu välillä ihan perusasioista huolehtimista. Alussa opiskelijoita pitää muistuttaa jopa sään mukaisesta pukeutumisesta. Rakennusalan oppitunnit pidetään enimmäkseen ulkona – siellähän alan työtkin paljolti tehdään.

Yhtenä päivänä opetellaan kattotöissä tarpeellisia taitoja, kuten pellin taivuttamista ja leikkaamista. Toisena harjoitellaan käyttämään vaikkapa höylää ja tasolaseria.

Nummelle osa työkoneista on tuttuja puusepän opinnoista.

– Ohjaajan ei tarvitse olla joka alan ammattilainen, ei välttämättä edes opetettavan alan. Minä ainakin olen oppinut vuoden aikana todella paljon.

Kypäräpäinen ja turva-asuinen ohjaaja katselee kameran ohi hymyillen.
Moni ammatillinen opettaja on aloittanut ohjaajana. Anna-Maija Nummikin suunnittelee suorittavansa vielä joskus pedagogiset opinnot. Parhaillaan hän opiskelee työn ohella rakennustekniikan insinööriksi Tamkissa.

Alaa voi vaihtaa monta kertaa

Anna-Maija Nummi aloitti työt Tredussa syksyllä 2022. Polku alalle ei ollut aivan suoraviivainen.

Yläkoulun jälkeen Nummi kävi ammattilukion lähihoitajalinjan. Erikoistumisvuoden hän suoritti ensihoidon koulutusohjelmassa. Valmistuttuaan hän teki muutaman vuoden töitä.

– Tykkäsin kovasti työstä ensihoitopuolella, mutta työajat olivat epäsäännölliset. Siirryin hoitoalalle muihin hommiin: ehdin tehdä varmaan kaikkea muuta hoitotyötä paitsi kehitysvammatyötä. Lopulta vähän kyllästyin hoitoalaan.

Seuraavaksi Nummi opiskeli puusepäksi. Hän huomasi, että työskentely puuseppänä vaatisi vahvaa yrittäjyyttä, joten sekään ei ihan kolahtanut, vaikka ala muuten kiinnosti.

– Päätin vaihtaa alaa ja hain nykyiseen työhöni.

Se sopiikin Nummelle täydellisesti. Hänen mielestään teinien kanssa työskentelevälle on enemmän hyötyä elämänkokemuksesta, hyvistä hermoista ja itsetuntemuksesta kuin tietystä opintopolusta.

– Hyvää tilannetajua ja pitkää pinnaa tarvitaan. Pitää osata lukea nuorta: milloin hänelle voi lyödä lisää painetta ja milloin ei. Liian herkkä ei saa olla, vaan pitää olla sinut itsensä kanssa. Oppilaat aukovat päätä, ja minkään ei saisi antaa hetkauttaa, hän sanoo.

– Vuodet hoitoalalla kasvattivat niin, etten ota mitään henkilökohtaisesti.

Luottamus rakentuu arjessa

Ammatillinen ohjaaja ja opettaja toimivat tiiviinä tutkaparina. Ohjaaja auttaa ja neuvoo opiskelijoita siinä missä opettajakin, mutta hänellä ei ole opetusvastuuta.

Ohjaaja ja kolme opiskelijaa katsoo työvaatteissaan puukehikkoa.
– Itse olisin opiskeluaikoina kaivannut ihmistä, joka potkii eteenpäin, Anna-Maija Nummi sanoo. Oppitunnilla mukana opiskelijat Juho Viljakainen (vas.), Eelis Salo ja Roni Kivimäki.

Tredun Kangasalan toimipiste on pieni työyksikkö, jossa työkavereita autetaan oppiaineesta riippumatta. Ohjaajia on joka koulutusalalla, ja työnkuvan voi räätälöidä omanlaisekseen. Anna-Maija Nummi esimerkiksi vastaa opiskelijoiden työvaatteista sekä koko toimipisteen kemikaaleista ja niiden säilyttämisestä. Hän myös tekee AVIin ilmoitukset alaikäisen työharjoittelusta.

Moni ohjaaja osallistuu myös yhteisten aineiden opetukseen. Esimerkiksi sähköpuolen ohjaaja vetää kaikille opiskelijoille matikkapajaa.

– Yhdessä työkaverien kanssa yritämme antaa nuorelle kaiken avun, jonka hän tarvitsee. Välillä luottamuksen rakentaminen kestää, mutta kun se syntyy, nuori puhuu asioistaan avoimesti.

Läheiselle aikuiselle on tarve

Rakennuslinjalla aloittaa joka vuosi 40 opiskelijaa. Ensimmäisen vuoden opiskelijat työllistävät ohjaajaa eniten.

Anna-Maija Nummi sanoo tuntevansa kaikki 80 rakennusalan opiskelijaa nimeltä ja muistavansa jokaisen opiskelutilanteen. Eniten aikaa ohjaaja viettää niiden kanssa, joilla on kotona ja koulussa ongelmia.

– Ensimmäisenä vuonna he vihaavat minua ja pitävät nalkuttajana. Toisena vuonna he sanovat syysloman jälkeen, että ehti tulla ikävä. He alkavat kasvaa siihen, että olemme täällä heidän puolellaan ja ajattelemme heidän parastaan.

Parhaita hetkiä ohjaajalle ovat ne, kun nuori saadaan ohjattua elämänhallinnan kanssa paininut nuori oikeille raiteille: hän skarppaa, tulee ajoissa kouluun ja pääsee kenties irti huumeista.

Läheisille ja turvallisille aikuisille on aina tarvetta.

Tredu

  • Tredulla on Pirkanmaalla 13 toimipistettä.
  • Toimipisteissä on vuosittain noin 17 000 opiskelijaa.
  • Koko henkilöstö on Tampereen kaupungin työntekijöitä.
Teksti: Anu Kylvén
Kuvat: Laura Happo
Jaa sosiaalisessa mediassa