Artikkeli
15.7.2022 09.57

Yksilöllisellä tuella takaisin kuljettajan työhön – palkittu malli auttaa linja-autonkuljettajan töihin paluuta onnettomuuden jälkeen

Jos linja-autonkuljettaja kohtaa vakavan onnettomuustilanteen ajaessaan, työhön palaaminen voi olla raskas ja pitkä prosessi. Toipuminen ja sairausloma voivat kestää pitkän aikaa tai uhkana voi olla jopa työkyvyttömyyseläke. Tampereen kaupunkiliikenteen Liikennejohtaja Ilkka Ala-Maakala halusi tähän parannusta ja kehitti mallin, jolla kuljettajaa autetaan askel kerrallaan takaisin linja-autojen ja liikenteen pariin kuunnellen hänen omia voimavarojaan.

- Jokainen ihminen reagoi eri tavalla onnettomuuksiin, kuitenkin tilanne on usein henkisesti rankka. Ilman tukea kuljettaja todennäköisesti vain istuisi kotona, valvoisi öisin ja pyörittelisi mielessään tapahtumia, kertoo Ala-Maakala tuen tarpeesta.

Ala-Maakalan kehittämän mallin avulla kuljettajia tuetaan yksilöllisesti ja töihin paluu nopeutuu merkittävästi. Mallin ideana on, että kuljettaja saa tuetusti arkirytmistä kiinni, sillä töihin takaisin pääseminen ja työkaverit tukevat myös palautumista. Lisäksi suurilta kustannuksilta vältytään, kun työkykyinen ihminen pääsee nopeasti takaisin töihin.

Askel kerrallaan kohti töihin paluuta

Liikennealalla kiinnitetään paljon huomiota turvallisuuteen, mutta silti onnettomuuksilta ei voida vilkkaassa kaupunkiliikenteessä välttyä kokonaan. Viimeisen viiden vuoden aikana vakavia liikennetapaturmia on ollut 3–4. Onnettomuus voi sattua kuljettajalle itselleen, mutta myös silminnäkijänä voi traumatisoitua. Myös vapaa-ajalla oma tai läheisen liikenneonnettomuus voi aiheuttaa kuljettajalle vaikeuksia tehdä työtään. Jos tällainen tilanne tapahtuu, ensimmäisenä kuljettaja pääsee käsittelemään asiaa debriefing-menetelmällä työterveyden ammattilaisten kanssa.

Mallissa tapahtuman käsittely ei kuitenkaan pääty tähän. Hieman toivuttuaan kuljettaja pääsee Ala-Maakalan kanssa ensin vain istumaan ja juttelemaan varikolla olevaan linja-autoon. Tämän jälkeen sovitaan uusi aika noin viikon päähän ja kuljettaja voi halutessaan ajaa linja-autoa varikolla. Näiden vaiheiden jälkeen voidaan siirtyä ajamaan liikenteeseen. Ala-Maakala on koko ajan mukana ja tarvittaessa hän voi aina siirtyä ajamaan linja-autoa.

- Kun sovimme uusia tapaamisia aina etukäteen, kuljettaja voi henkisesti valmistautua seuraavaan tapaamiseen. Etenemme aina kuljettajan omien voimavarojen mukaan, eli kuljettaja saa itse päättää, kuinka kauan ja missä ajamme tai olemme linja-autossa.

Tavoitteena on, että lopulta päästään ajamaan onnettomuuspaikalle ja sen ohi ajetaan useita kertoja. Tämän jälkeen kuljettaja yleensä onkin valmis palaamaan töihin. Tuki ei kuitenkaan lopu vielä tähän, vaan kuljettaja saa kahteen ensimmäiseen työvuoroon mukaan vielä kummikuljettajan, joka voi tarvittaessa ajaa vaikka vuoron loppuun.

- Viisi tai kuusi kuljettajaa on käynyt tämän kuntoutusmallin läpi. Kuljettajat ovat olleet kiitollisia, että heistä välitetään ja heitä halutaan tukea tilanteessa. On tärkeää, että jokainen kuljettaja huomioidaan yksilönä, ja aikataulua muokataan heille itselle sopivaksi. Toiset eivät kaipaa niin paljon tukea kuin toiset, muistuttaa Ala-Maakala.

Toimintatavasta mallia muillekin aloille

Tampereen kaupunki palkitsee vuosittain henkilöstöään kehittämistyöstä, ja palkittavia voi ehdottaa eri aloilta. Ala-Maakalan työ palkittiinkin kesäkuussa Henkilöstö kehittäjänä -palkinnolla.

- Palkinto tuntui todella kivalta. On mukavaa, että arkisen työn eteen nähty vaiva huomataan ja työtä arvostetaan. Mallin myötä on tapahtunut paljon onnistumisia. On hienoa, kun työhön paluu on onnistunut ja tuesta saa positiivista palautetta, Ala-Maakala iloitsee.

Ala-Maakalan mukaan mallia voisi hyödyntää myös muualla. Tämä tuettu työhön paluu sopii erityisesti kuljetusaloille, mutta mallia voi soveltaa muillakin aloilla. Tällä hetkellä tällaista mallia ei tiettävästi vielä ole käytössä muualla.

Työntekijän hyvinvointi johtamisen keskiössä

Ilkka Ala-Maakalalla on pitkä kokemus linja-autoliikenteen johtotehtävistä ja henkilöstöhallinnosta. Tampereen kaupunkiliikenteellä hänellä on alaisena noin 300 kuljettajaa ja 10 esimiestä, joiden työhyvinvoinnista ja johtamisesta hän on vastuussa. Ala-Maakala on kaukoliikenteen kuljetusinsinööri ja liikennetuotannon ja logistiikan diplomi-insinööri, eikä aiempi hoitoalan taustakaan ole mennyt hukkaan nykyisessä ammatissa.

- Olen opiskellut ensin sairaanhoitajaksi ja siitä on nyt hyötyä. Pärjään ihmisten kanssa ja ymmärrän työhyvinvoinnista ja työterveydestä. Elämän peruspilarien tulee olla kunnossa: oma terveys, läheisten terveys, omat ja perheenjäsenten sosiaaliset suhteet ja kotitalous. Jos yksikin pettää, se vaikuttaa heti työhön, painottaa Ala-Maakala.

Ala-Maakala on aina ollut kiinnostunut ihmisistä työn takana ja hän painottaa omassa johtamisessaan erityisesti henkistä hyvinvointia. Hän pitää vuosittain jokaiselle kuljettajalle kehityskeskustelun sekä lisäksi tarvittaessa varhaisen tuen keskusteluita huolehtiakseen heidän jaksamisestaan. Ala-Maakalalle on tärkeää olla helposti lähestyttävä ja kuljettajat tulevatkin hänen luokseen juttelemaan mielellään.

- On tärkeää, että ihmiset voivat hyvin myös työyhteisössä. Haluan tuntea työntekijät ja kohdata heidät ihmisinä ja elää työarkea heidän kanssaan, korostaa Ala-Maakala.

Teksti: Eevi Pitkänen ja Tiina Heikkilä
Kuvat: Eevi Pitkänen
Jaa sosiaalisessa mediassa