Siirry sisältöön

Aikuissosiaalityö

Koronavirusaika
Aikuissosiaalityön vastaanotot hoidetaan pääsääntöisesti etänä joko puhelimitse tai muita sähköisiä palveluja hyödyntäen (esim. Skype). Tarpeen vaatiessa varataan kasvokkainen vastaanottoaika. Sovi yhteydenpidostasi omatyöntekijäsi kanssa, ja ole yhteydessä ensisijaisesti siihen toimipisteeseen, jossa olet asiakkaana.

Kaikki ryhmätoiminta (mm. asiakasraati), sosiaalinen kuntoutus ja kuntouttava työtoiminta on toistaiseksi tauolla.

Aikuissosiaalityö auttaa silloin, kun tarvitset tukea, ohjausta ja neuvontaa erilaisissa arkielämän hankalissa tilanteissa. Ota rohkeasti yhteyttä, jos olet jäänyt työttömäksi, tarvitset apua elämänhallinnassa tai haluat tukea esim. päihteisiin liittyvissä asioissa. Kartoitetaan yhdessä tilanteesi ja etsitään ongelmiisi ratkaisukeinoja.

Valokuva: Pelastusrengas Pyhäjärven rannassa.

Aikuissosiaalityön palvelujen puoleen voit kääntyä seuraavissa elämäntilanteissa:

  • tarvitset tukea arkielämän hallintaan ja suunnitteluun
  • olet työtön ja tarvitset sosiaalista kuntoutusta tai ohjausta työllisyyspalveluihin
  • olet asunnoton tai sinulla on ongelmia asumisessa
  • sinulla on alkoholi- tai muu päihderiippuvuusongelma
  • mielenterveyden ongelmat haittaavat arkesi sujumista
  • olet kohdannut äkillisen kriisin, kuten eron, häädön tai velkaantumisen
  • tarvitset sosiaaliturvaan ja -palveluihin liittyvää neuvontaa.


Aikuissosiaalityön palvelut koostuvat alkuvaiheen ja kevyen tuen palveluista sekä omatyöntekijäpalveluista. Alkuvaiheen ja kevyen tuen palveluissa saat ohjausta ja neuvontaa. Siellä tehdään palvelutarpeenarvio, jos olet uusi asiakas, joka tarvitsee sosiaalityön palveluja. Omatyöntekijäpalveluissa asioivat asiakkaat, joille on jo nimetty omatyöntekijä.

Uudet asiakkaat

Jos olet uusi asiakas, kysy apua puhelimitse tai tule paikan päälle palvelupisteelle Sarvikselle. Sieltä sinut ohjataan tarvittaessa eteenpäin varsinaisiin sosiaalipalveluihin.

Uusien asiakkaiden neuvonta: puhelin 03 5657 0200, ma ja to klo 9 - 15 sekä ti, ke ja pe klo 9 - 14

Sosiaalipalvelujen neuvonta
puhelin 03 5657 0200
avoinna ma ja to klo 9 - 15, ti, ke ja pe klo 9 - 14

  • Neuvonta ja ohjaus: ilman ajanvarausta kaikille
  • Kiireellinen tuki ja palvelutarpeenarviointi: ajanvarauksella uusille asiakkaille ja niille, joilla ei ole omatyöntekijää
  • Taloudellinen tuki: Tampereen kaupunki vastaa täydentävästä ja ehkäisevästä toimeentulotuesta. Tätä harkinnanvaraista toimeentulotukea ei voi hakea, ennen kuin olet selvittänyt, saatko perustoimeentulotukea Kelasta: Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki
  • Maahanmuuttajien alkuvaiheen palvelut: Alkuvaiheen sosiaalipalvelut on tarkoitettu ensisijaisesti pakolaisina Tampereelle muuttaneille tai muille erityistä tukea tarvitseville maahanmuuttajille: Maahanmuuttajien sosiaalipalvelut

Lapsettomat alle ja yli 30-vuotiaat asiakkaat

Jos sinulla on jo nimetty omatyöntekijä, tapahtuu asiointi hänen kanssaan. Voit ottaa yhteyttä soittamalla omatyöntekijällesi tai omatyöntekijäpalvelun neuvontanumeroon.

Lapsettomat alle 30-vuotiaat: Voit soittaa omatyöntekijällesi ma - pe klo 8 - 16 tai lähettää hänelle tekstiviestejä. Arkaluonteisia asioita ei kannata lähettää viestillä. Viesteihin vastataan kolmen arkipäivän kuluessa. Käytössäsi on myös neuvontanumero 040 564 9034, ma, ti, to, pe klo 9 - 11.


Lapsettomat yli 30-vuotiaat: Neuvontanumero 040 564 9043, ma - pe klo 9 - 11. Omatyöntekijöiden puhelinajat ovat ma, ti, to ja pe klo 9 - 10.

Alle ja yli 30-vuotiaiden palvelupiste sijaitsee Tammelassa:

Omatyöntekijäpalvelut Tammelassa
postiosoite Hatanpäänkatu 3 F, 33900 Tampere
33500 Tampere

Kulku tiloihin on Kullervonkadun puolelta A-rapusta.

Ulkoinen linkkiReittiopas ja aikataulut


Perheelliset 18 vuotta täyttäneet asiakkaat

Jos sinulla on jo nimetty omatyöntekijä, tapahtuu asiointi hänen kanssaan. Voit ottaa yhteyttä soittamalla omatyöntekijällesi tai omatyöntekijäpalvelun neuvontanumeroon.

Neuvontanumero: 040 564 9151, ma, ti, to, pe klo 9 - 11
Omatyöntekijöiden puhelinajat ovat ma, ti, to ja pe klo 9 - 10.

Perheellisten 18 vuotta täyttäneiden palvelupiste on Hatanpäällä:

Omatyöntekijäpalvelut Sarviksella
postiosoite Hatanpäänkatu 3 F
33900 Tampere

Ulkoinen linkkiReittiopas ja aikataulut
- Tampereen joukkoliikenteen bussit 11, 21, 33: Hatanpäänkatu 3, pysäkki Sarvis
- Tampereen joukkoliikenteen bussit 1, 14, 26, 32: pysäkki Hatanpään valtatie 25


Kun sinulle on nimetty omatyöntekijä, vastaa hän palvelukokonaisuudestasi koko asiakkuutesi ajan. Omatyöntekijä antaa sinulle yhteystietonsa, jotta voit olla häneen suoraan yhteydessä elämäntilannettasi koskevissa kysymyksissä.

Palvelu perustuu kanssasi tehtyyn henkilökohtaiseen asiakassuunnitelmaan sekä monialaiseen yhteistyöhön eri palvelujen asiantuntijoiden ja verkostojen kanssa. Avun saamisessa hyödynnetään laajasti Tampereen palveluverkkoa.

Jos sinulla on aikuissosiaalityössä omatyöntekijä, voit lähettää hänelle aikuissosiaalityöhön liittyviä lisätietoja sähköisen palvelun eli Omapalvelun kautta .

Facebook

Välitystilit

Välitystiliasiakkaiden puhelinajat ovat maanantai, tiistai, torstai ja perjantai klo 9 - 10.

  • A - Ho: puhelin 040 840 4069
  • Hp - K: puhelin 040 840 4606
  • L - M: puhelin 040 840 5481
  • N - Sh: puhelin 040 651 5180
  • Si - Ö: puhelin 040 840 4203
  • valitystilit(at)tampere.fi

Huoli-ilmoitus

Huoli aikuisen hyvinvoinnista voi herätä, jos ihminen ei itse kykene hankkimaan apua tai ymmärrä avun tarvettaan. Kuka vain voi tehdä huoli-ilmoituksen.

Yhteistyön helpottamiseksi on hyvä kertoa huolen kohteena olevalle henkilölle huolestaan ja aikomuksestaan olla asiasta yhteydessä viranomaisiin. Huoli-ilmoitus ohjautuu sosiaalipalvelujen neuvontaan . Henkilöön, josta huoli on herännyt, ollaan puhelimitse yhteydessä ja hänen tilannettaan selvitetään.

Katso myös

Aikuisten oikeesti -blogi

Aikuisten oikeesti -blogin tunnuskuva. Aikuisten oikeesti -blogin kirjoittajat

Toivo aikuissosiaalityössä

Tämän sivun lyhytosoite on www.tampere.fi/aikuissosiaalityo