• Asiakasvastaava tukee henkilökohtaisesti maahanmuuttaja-asiakkaiden työllistymistä ja ohjausta koulutukseen. He ohjaavat sopiviin palveluihin, tekevät kotoutumis- tai työllistymissuunnitelman sekä lausuntoja työttömyysturvasta.
• Palveluihin kuuluvat lakisääteiset kotoutumisprosessit: palvelutarpeen arvio ja alkuhaastattelu, kotoutumissuunnitelma, päätöksentekoprosessit ja koulutukseen tai työllistymistä edistäviin palveluihin ohjaus.
• Asiakasvastaava keskustelee asiakkaan koulutuksen tarpeesta ja ohjaa hänet tarvittaessa asiantuntija-arviointiin. Asiakasvastaava voi ohjata asiakkaan myös Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelujen tai muiden tukipalvelujen pariin.
• Kotoutumisajan päättymisen jälkeen kotikunnan asiakasvastaava tekee asiakkaiden työllistymis-, aktivointi- ja monialaiset suunnitelmat sekä ohjaa työllistymistä ja koulutusta tukeviin palveluihin.