Sosiaalipalvelujen neuvonta- ja palvelupisteet

Sosiaalipalveluissa autamme sinua monenlaisissa elämäntilanteissa. Huolettaako sinua jokin omassa tai läheisesi elämänhallinnassa tai oletko huomannut toimintakykysi heikentyneen ja hankaloittavan arkeasi? Onko sinulla vaikea elämäntilanne, jossa kaipaisit ohjausta ongelmien ratkaisemiseksi? Oletko kohdannut äkillisen kriisin ja tarvitset tukea siitä selvitäksesi? Painavatko taloudelliset huolet, etkä tiedä miten voisit ratkoa niitä? Älä arastele ottaa yhteyttä, sillä olemme sinua varten.

Neuvontanumeromme on 03 5657 0200, ma, ke - pe klo 9 - 15 ja ti klo 9 - 17.30

Palvelemme sinua puhelinneuvonnan ohella paikan päällä sosiaalipalvelujen neuvonta- ja palvelupisteissä sekä chatin ja Kysy neuvoa -lomakkeen kautta ja käytössäsi on myös huoli-ilmoitus: Tutustu verkkoasiointipalveluihin

Sosiaalipalvelujen neuvonta- ja palvelupisteet

Voit keskustella sosiaalialan ammattilaisen kanssa ja etsiä yhdessä ratkaisuja elämässäsi ilmenneiden ongelmien selvittämiseksi. Saat tietoa palveluista, niiden saamisen ehdoista sekä tukea palveluiden ja etuuksien hakemiseen ja käyttöön. Tarvittaessa varaamme sinulle ajan palvelutarpeen arviointia varten.

Kototori on poikkeuksellisesti suljettuna ma 27.6. – su 7.8.2022.

Huom! Voit tarkistaa kaikki sosiaali- ja terveyspalvelujen kesän aukioloajat täältä.

Näytetään kaikki kohteet 6/6

Näytetään kohteista 6/6

Ei tuloksia

Sosiaalipalvelujen neuvonta- ja palvelupisteissä voit asioida niissä ilman ajanvarausta aukioloaikoina. Huom! Hervannan terveysaseman neuvonta on kiinni 4. - 10.7., Linnainmaan terveysaseman neuvonta on kiinni 11. - 24.7., Tesoman sosiaalipalvelut on kiinni 1. - 7.8.2022.

Monikielinen ohjaus ja neuvonta

Tarjolla on monikielistä sosiaalipalveluiden ohjausta ja neuvontaa eri palvelupisteillä.

Sarviksen palvelupiste

  • arabia: ti ja pe klo 12 - 14
  • dari/persia: ma klo 9 - 12 ja pe klo 9 - 12
  • somali: pe klo 12 – 14

Kototori

Ilman ajanvarausta

  • Tiistaisin klo 9 - 12 somali ja klo 12 - 15 dari/persia
  • Torstaisin klo 9 - 12 arabia

Ajanvarauksella torstaisin klo 12 - 15 kaikilla kielillä.

Tesoman hyvinvointikeskus

  • dari/persia: to klo 10 - 12

Lisätietoja: Maahanmuuttajien sosiaali- ja terveyspalvelut

Verkkoasiointi

Voit ottaa yhteyttä sosiaalialan ammattilaiseen chat-palvelussa tai "Kysy neuvoa" -lomakkeella. Sinun on mahdollista tehdä myös huoli-ilmoitus.

Chat-ruutu ilmestyy tälle sivulle silloin, kun palvelu on käytettävissäsi. Chatissä voit saada yleistä sosiaalipalveluita koskevaa ohjausta ja neuvontaa. Ethän lähetä Chat-palveluun omia tunnistetietojasi.

Kysy neuvoa -lomake
Tarvitsetko neuvoja tai tukea nykyisessä elämäntilanteessasi? Kaipaatko tietoa sosiaalipalveluista tai etkö tiedä, mistä voisit saada apua? Kysymyksesi voi liittyä omaan, perheenjäsenesi tai muun läheisesi tilanteeseen. Voit jättää lomakkeella yhteydenottopyynnön ja sosiaalialan ammattilainen soittaa sinulle seitsemän arkipäivän kuluessa.

Muistathan, että Kysy neuvoa –lomakkeella ei voi hakea täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea. Sitä haetaan Omapalvelun kautta tai hakemuslomakkeella.

Huoli-ilmoitus
Huoli aikuisen henkilön hyvinvoinnista voi herätä, jos hän ei itse kykene hankkimaan apua tai ei ymmärrä omaa avun tarvettaan. Kuka vain voi tehdä huoli-ilmoituksen salassapitosäännösten estämättä (sosiaalihuoltolaki 35 §). Jos olet tekemässä huoli-ilmoitusta, kannustamme kertomaan asiasta etukäteen huolen kohteena olevalle sujuvan asioinnin ja yhteistyön helpottamiseksi.

Palvelutarpeen arviointi

Silloin kun tarvitset muutakin kuin sosiaalipalveluihin liittyvää tilapäistä ohjausta ja neuvontaa, sinulla on oikeus saada palvelutarpeesi arvioiduksi. Oikeus perustuu sosiaalihuoltolakiin.

Uudet asiakkaat tulevat aikuissosiaalityön asiakkaiksi aina palvelutarpeen arvioinnin kautta. Palvelutarpeesi arvioidaan yhteistyössä sinun, läheistesi ja tarvittaessa muiden toimijoiden kanssa ja elämäntilanteesi kannalta tarpeellisessa laajuudessa. Arvioinnissa huomioidaan toiveesi, tuen tarpeesi ja mielipiteesi ja samalla otetaan kantaa mahdolliseen erityisen tuen tarpeeseen ja omatyöntekijän nimeämiseen.

Palvelutarpeen arvioinnista vastaa sosiaalialan ammattilainen - joko sosiaaliohjaaja tai sosiaalityöntekijä.

Pyrimme siihen, että teemme yhteistyötä jo palvelutarpeen arviointivaiheessa niiden toimijoiden kanssa, jotka ovat keskeisiä tuen tarpeidesi ja elämäntilanteesi helpottamisen kannalta. Arvioinnin aloittaminen edellyttää suostumustasi, jos arviointia koskeva yhteydenotto on tullut ulkopuoliselta taholta.

Palvelutarpeen arvioinnin kesto ja laajuus vaihtelevat yksilöllisesti, mutta arviointivaihe voi jo itsessään olla riittävä apu tilanteesi helpottamiseksi. Tavoitteena on löytää sinua tukevat palvelut mahdollisimman varhain, jotta ei syntyisi pidempiaikaisen sosiaalityön tarvetta.

Sosiaalipalveluissa toimitaan aina sosiaalihuoltolain nojalla toiveitasi ja tarpeitasi kuunnellen.

Usein kysytyt kysymykset

Tämän sivun löydät myös osoitteella tampere.fi/sosiaalipalvelujenneuvonta

Päivitetty 1.7.2022