Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Tampereen kaupunki - www.tampere.fi


Lisätietoa laskuportaalista

Tampereen kaupunki ottaa 27.10.2017 käyttöön Liaison Technologies Oy:n toimittaman laskuportaalin. Laskuportaali toimii internetin kautta ja mahdollistaa laskun muodostamisen liitteineen ja lähettämisen Tampereen kaupungille sähköisesti, mikäli toimittaja ei ole ottanut verkkolaskutusta käyttöön muulla tavoin.

Portaalin käyttö on toimittajille maksutonta. Laskuportaaliin rekisteröitymiset aktivoidaan Liaisonin toimesta. Tampereen kaupunki vahvistaa Tampereen kaupungin asiakasyhteydet portaalissa.

Laskuportaalin käyttö tapahtuu alla olevan linkin kautta.

Liaisonin laskuportaalin tekninen tuki
sähköposti [email protected]
puhelin +358 600 93388

2,95 euroa/min + paikallisverkkomaksu

Helpdesk palvelee arkisin klo 8 - 18


Usein kysytyt kysymykset rekisteröitymiseen liittyen

Mitä organisaatiotunnuskenttään tulee laittaa rekisteröitymisen yhteydessä?

Vastaus: Täytä yrityksen Y-tunnus / ALV-tunnus. Jos niitä ei ole voidaan käyttää muuta yksilöivää tunnistetta kuten esim. syntymäaika yksityishenkilönä.

Olen unohtanut käyttäjätunnuksen/salasanan

Vastaus: Avaa laskuportaalin kirjautumisikkuna ja klikkaa "Unohditko salasanasi?" -kohdasta. Kirjoita käyttäjätunnuksena käytetty sähköpostiosoite ja valitse "Lähetä uusi salasana". Uusi salasana tulee annettuun sähköpostiosoitteeseen. Vaihda salasana ohjeistuksen mukaisesti.

Voiko samasta organisaatiotunnuksesta kirjautua eri käyttäjätunnuksilla laskuportaaliin?

Vastaus: Laskuportaaliin rekisteröidytään vain kerran yhdellä organisaatiotunnuksella (esim. ALV-tunnus). Eli organisaatio käyttää vain yhtä käyttäjätunnusta laskujen muodostukseen.

Usein kysytyt kysymykset laskutukseen liittyen

Mitä ostotilausnumero/viitteenne kohtaan täytetään laskua tehdessä?

Vastaus: Toinen näistä kentistä on täytettävä pakollisena tietona. Viitteenne kenttään täytetään tilaajan antama kustannuspaikka tai tilaajan nimi tms. muu yksilöivä tunniste. Ostotilaus -kenttään täytetään tilaajan antama 4-alkava 10-merkkiä pitkä numerosarja, jos se on saatu tiedoksi. Nämä tiedot nopeuttavat laskun ohjautumista oikealle käsittelijälle.

Mitä täytän maksuviite -kenttään?

Vastaus: Mikäli sinulla on käytössä maksujen kohdistamiseen maksuviite täytä se kenttään, muussa tapauksessa jätä kenttä tyhjäksi.

Mikä asiakas valitaan Tampereen kaupungin yksiköistä?

Vastaus: Tampereen kaupungin laskutusosoitteet on listattu alla olevassa osoitteessa, jossa on tarkemmin ohjattu oikean laskutusasiakkaan valintaan.

Milloin lähetän verkkolaskun laskuportaalin kautta Tampereen kaupungille?

Vastaus: Mikäli toimittajalla ei ole verkkolaskusopimusta operaattorin kautta (esim. pankki), voit hyödyntää laskuportaalia verkkolaskujen lähettämiseen.

Voinko lähettää omassa laskutusjärjestelmässä muodostetun laskun laskuportaalin kautta? Eli täytyykö kaikki tuoterivit lisätä laskuportaalissa muodostettavalle laskulle?

Vastaus: Voit lisätä valmiina olevan laskun pdf-liitteeksi laskuportaalissa. Tallenna laskun perustiedot ja viittaa laskurivillä laskutettavaan summaan alv-kannoittain.

Miksi tuotteiden kokonaissumma on väärin?

Vastaus: Tässä muutamia vaihtoehtoisia tilanteita:

- Tietoja muuttamisen jälkeen ei ole painettu vielä "Laske" tai "Tarkasta" -nappia.
- Tuotteen hinta on syötetty verollisena
- Alv -prosentti on syötetty summana
- Määrä -kohta on jätetty tyhjäksi

Pitääkö kaikki laskutiedot täyttää joka kerta alusta saakka?

Vastaus: Laskupohja kannattaa tallentaa tiedot täytettyään ennen kuin lähettää laskun, kohdasta "Tallenna laskupohjiin". Muista kuitenkin vaihtaa aina uusi laskunnumero uutta laskua muodostaessa.

Kuinka saan laskun itselle talteen?

Vastaus: Laskun saa tallennettua itselle esim. kirjanpitoa varten: Verkkolaskut -> Lähetetyt -> Lataa PDF.

Laskun lähettäminen ei onnistu, mistä se voi johtua?

Vastaus: Rekisteröitäessä valitaan käyttäjälle maakoodi (Suomi = FI), joka tulee oletuksena laskulle. Suomesta käytetään tunnistetta FI ja tuon vaihtaminen joksikin muuksi voi aiheuttaa virhetilanteen.