Siirry sisältöön

Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Tampereelle lisää kaksisuuntaisia pyöräliikenteen järjestelyjä

Julkaistu 1.7.2021 9.17

Tampereella parannetaan pyöräliikenteen edellytyksiä toteuttamalla kaksisuuntaisia pyöräilyjärjestelyjä yksisuuntaisilla kaduilla. Kaksisuuntainen pyöräily sallitaan seuraavilla yksisuuntaisilla kaduilla: Sukkavartaankatu (välillä Erkkilänaukee-Vuorikatu), Pellavatehtaankatu ja Ojakatu (Satakunnankadulta Eeva-Liisa Mannerin aukion kautta Aleksanterinkadulle), Aleksanterinkatu (välillä Rongankatu-Ojakatu) ja Kaskitie (Kalevan puistotieltä Kalevanaukiolle).

Pyöräilyä vastavirtaan yksisuuntaisella kadulla
 

Muutokset astuvat voimaan uusien liikennemerkkien ja tiemerkintöjen myötä heinä-elokuun aikana. Kaskitien osalta muutos tapahtuu elokuussa.

Kaksisuuntaisen pyöräliikenteen mahdollistaminen keskustan yksisuuntaisilla kaduilla muuttaa kaduilla liikennöintiä ja tämä edellyttää kaikilta liikkujaryhmiltä valppautta ja joustavuutta. Erityistä varovaisuutta ja valppautta tarvitaan risteyksissä.

Uusi laki mahdollistaa

Kaksisuuntaiset pyöräliikenteen ratkaisut ovat osa viime vuonna voimaan tulleen uuden tieliikennelain keinovalikoimaa. Tavoite on lisätä pyöräliikenteen mahdollisuuksia, parantaa pyöräilijän asemaa ja vähentää jalkakäytävällä pyöräilyä.

Tampere on jo vuonna 2020 mahdollistanut osalla Lähteenkatua, Kyttälänkatua, Tuomiokirkonkatua ja Puuvillatehtaankatua kaksisuuntaisen pyöräliikenteen yksisuuntaisella kadulla.

Kangasalle pyöräilijän tienylityspaikka

Myös Kangasalla toteutetaan kesän aikana uuden tieliikennelain mahdollistama ratkaisu. Finnentien nykyinen rakenteellisesti korotettu pyöräilijän tienylityspaikka merkitään Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -liikennemerkillä. Merkin myötä ajoradan ajoneuvot väistävät pyörätien jatkeella kulkevaa polkupyöräilijää.

Pyöräliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta parannetaan Kangasalla myös Kuohunharjuntiellä kaventamalla ajorataa ja leventämällä pientareita. Kohde toteutetaan Kangasalan kaupungin ja Pirkanmaan ELY-keskuksen yhteistyönä. Muutosten yhteydessä Kuohunharjuntien nopeusrajoitus alennetaan 40 km:iin/h.

Turvallisuusvaikutusten arviointi

Tampere, Kangasala ja Pirkanmaan ELY-keskus seuraavat, miten toteutettavien kohteiden uudet pyöräliikenteen ratkaisut vaikuttavat liikenneturvallisuuteen. Pyöräliikenteen turvallisuusvaikutusten arviointi tehdään ennen-jälkeen-videokuvauksilla ja älykkääseen hahmontunnistukseen perustuvalla kuvamateriaalin tarkastelulla.

Sekä Tampereella että Kangasalla toteutettavien kohteiden lähtötilannetta on jo tarkasteltu videokuvauksilla toukokuun aikana. Myöhemmin syksyllä toteutetaan lisää videotarkasteluja, jotta pystytään vertailemaan järjestelyjen tuomia muutoksia.

Kaksisuuntaisen pyöräliikenteen osalta tarkasteltavia asioita ovat esimerkiksi järjestelyjen vaikutus kulkutapoihin, jalkakäytävällä pyöräilyn yleisyyteen ja ajoneuvo- ja pyöräliikenteen nopeuksiin. Työssä tutkitaan myös pyöräliikenteen paikkaa, ajosuuntaa ja määrää. Lisäksi arvioidaan sitä, miten eri kulkumuodot huomioivat toisensa muuttuneissa liikennejärjestelyissä.

Tampereen ja Kangasalan kaupungit ovat saaneet tieliikennelain mukaisten pyöräliikenteen edistämistoimenpiteiden arviointiin Traficomin myöntämän tieliikenneturvallisuuden hankeavustuksen.


Lisätietoja

Tampereen kaupunki
Liikenneinsinööri
Timo Seimelä
puhelin 040 758 2104

Kangasalan kaupunki
Liikenneinsinööri
Jutta-Leea Ylönen
puhelin 040 133 6764

Pirkanmaan ELY-keskus
Liikenneturvallisuusasiantuntija
Roosamari Leppälä
puhelin 0295 036 259


Teksti Sanna Ovaska