Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Nyt haetaan tamperelaisia ilmastotekoja – kerro tekosi ja voit voittaa sähköpyörän!

Julkaistu 22.2.2019 9.52

Ilmastosankari-kilpailu on käynnissä vielä helmikuun 2019 loppuun saakka. Jo yli 700 tamperelaista on käynyt laskemassa omat hiilipäästönsä ja kertomassa omat ilmastotekonsa kampanjan sivuilla. Kilpailun järjestää Tampereen kaupunki yhteistyössä Ekokumppanit Oy:n kanssa.

Ilmastosankarit -logo

Kerro ilmastotekosiUlkoinen linkki www.ilmastosankari.fi -sivuilla omin sanoin tai valitse teko valmiista vaihtoehdoista. Viisi raadin valitsemaa Ilmastosankaria saa palkinnoksi Jopo-sähköpyörät. Pääpalkintojen voittajat julkistetaan Earth Hour -tapahtumassa Museokeskus Vapriikissa 30.3. klo 20.00.

Melkein 70 prosenttia koko Suomen kasvihuonepäästöistä on lähtöisin siitä, miten asumme, liikumme, syömme ja mitä ostamme. Näillä tavallisilla arjen osa-alueilla on helppoa tehdä pieniä muutoksia, joilla on suuri merkitys kokonaiskuvassa päästöjen pienentämiseen.

Poimintoja kilpailuun ilmoitetuista teoista:

"Käytän vaatteita ja muita tavaroita kestävästi, mahdollisuuksien mukaan käytettynä tai kierrätettynä. Pidennän niiden käyttöikää korjaamalla tai korjauttamalla."

"Lämmitysmuoto vaihdettu uusiutuvaan energiaan pellettiin ja tulossa myös aurinkopaneelit. Auton vaihdan hybridimalliin ja kaikki polttimot ovat olleet kotona LED-mallia jo pitkään."

"Myytiin toinen auto pois ja ostin sähköpyörän. Sillä on tarkoitus kulkea töihin myös talvisin. Tämän lisäksi koitetaan lisätä kasvisruoan osuutta ja vähentää etenkin naudanlihan syöntiä."

Hiilineutraali Tampere vuoteen 2030 mennessä

Ilmastosankareita tarvitaan yhteisellä matkalla kohti hiilineutraalia Tamperetta vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on kunnianhimoinen, sillä aikaa on vain 11 vuotta. Hiilineutraaliudella tarkoitetaan sitä, että hiilidioksidipäästöjä tuotetaan vain sen verran kuin niitä pystytään sitomaan. Tampereella aiotaan vähentää kasvihuonepäästöjä 80 prosentilla vuoden 1990 tasosta ja loput 20 prosenttia kompensoidaan mm. lisäämällä hiiltä sitovia nieluja, kuten metsiä ja viheralueita. Näihin ilmastotalkoisiin on helppoa hypätä mukaan, jokaisen panosta tarvitaan tavoitteen toteutumiseksi.

Ohjelmapäällikkö
Pauli Välimäki