Pääkirjasto Metsosta henkilökohtaista opastusta ajanvarauksella

Julkaistu 12.4.2022 12.31

Asiakkaat voivat varata kirjaston henkilökunnalta tunnin pituisia henkilökohtaisia opastuksia kirjaston palveluihin liittyen. Maksuttomia opastuksia tarjotaan arkisin pääkirjasto Metsossa.

Kirjaston työntekijä opastamassa asiakasta e-aineistotabletilla.

Pääkirjasto Metsossa tarjotaan 12. huhtikuuta alkaen asiakkaille mahdollisuutta varata henkilökohtaisia opastusaikoja eri aihepiireistä. Asiakas voi varata tunnin pituisen ajan esimerkiksi digi-, tiedonhaun-, e-aineisto- tai av-opastukseen. Opastuksia tarjotaan maanantaista perjantaihin pääsääntöisesti klo 9–16. Digiopastuksia tarjotaan torstaisin ja perjantaisin klo 15–17.

- Toivon, että uuden opastuspalvelun avulla voimme tuoda entistä paremmin esiin kirjaston monipuolista palveluvalikoimaa sekä tarjota asiakkaille varmasti kiireettömiä asiointihetkiä. Ajanvarauksella varmistamme, että asiakasta on opastamassa juuri kyseiseen palveluun tai pulmaan perehtynyt asiantuntija, joka ehtii paneutua asiaan huolella. Toki opastamme kirjaston asiakaspalvelussa entiseen tapaan myös ilman ajanvarausta, tietopalvelupäällikkö Anu Hakari Tampereen kaupunginkirjastosta sanoo.

Asiakas voi varata opastusajan e-lomakkeella, jossa hän voi esittää toiveen opastusajasta ja kuvata tarkemmin opastuksen tarvettaan. Kirjasto vahvistaa ajan puhelimitse tai sähköpostilla kolmen arkipäivän sisällä varauksen vastaanottamisesta. Joissakin asioissa opastusta voidaan tarjota puhelimitse tai sähköpostitse.

Ulkoinen linkkiHenkilökohtaisen opastuksen varauslomake

Tarjottavat henkilökohtaiset opastukset

AV-opastus

Voit kysyä opastusta omien ääni- ja videolaitteidesi sekä ohjelmistojen käyttöön liittyen. Lisäksi voimme neuvoa äänittämiseen tai elokuva- ja musiikkituotantoihin liittyvistä asioissa.

Opastuksen pelisäännöt:
- Palvelu on tarkoitettu yksityisasiakkaille, ei kaupallisille tuotannoille.
- Opastuksissa ei anneta ostosuosituksia eikä tehdä ohjelmistoasennuksia tai päivityksiä asiakkaan puolesta.
- Asiantuntija vastaa kysymyksiin parhaan tietämyksensä ja perehtyneisyytensä mukaan. Kaikkiin kysymyksiin ei kuitenkaan ole mahdollista saada yksiselitteistä vastausta av-alan laajuuden vuoksi.

Varaa henkilökohtainen opastusaika tai lähetä kysymyksesi sähköpostitse [email protected]

Celian äänikirjat lukemisesteisille

Kaikissa kirjastoissa on mahdollista liittyä Celian asiakkaaksi ilman ajanvarausta. Varaa henkilökohtainen opastusaika, jos haluat perusteellisemman opastuksen palveluun Voit halutessasi ottaa mukaan oman laitteesi. Celian tuottamia äänikirjoja voivat käyttää kaikki henkilöt, joille tavallisen kirjan lukeminen on vaikeaa esimerkiksi lukivaikeuden, näön heikentymisen, lihassairauden tai muun vastaavan syyn vuoksi. Ulkoinen linkkiLue lisää Celiasta

E-kirjat ja muut e-aineistot

Neuvomme sinua kirjaston e-aineistojen käytössä. Miten kuuntelen äänikirjaa tabletillani? Kuinka luetaan e-lehtiä? Varaa aika kirjaston e-aineistojen opastukseen. Voit kirjoittaa lisätiedot kohtaan tarkemmin missä asiassa kaipaat opastusta tai mitkä e-aineistot sinua kiinnostavat (e-kirjat, e-lehdet, e-musiikki tai elokuvat).

Voit halutessasi ottaa mukaan oman laitteesi. Jos tarvitset opastusta laitteen peruskäyttöön, varaa aika digiopastukseen.

Digiopastus

Neuvomme sinua tietokoneen, netin ja mobiililaitteiden peruskäytössä tai laitteisiin liittyvien pienien pulmien ratkaisemisessa. Opastustilanteessa käytät laitetta itse ja tavoitteena on, että jatkossa voit hoitaa itsenäisesti asioinnin ja laitteiden käytön. Tutustu kirjaston digiopastuksen periaatteisiin ennen ajanvarausta.

Ulkoinen linkkiDigiopastuksen periaatteet

Harrastushuoneet Soundi ja Visio

Visiossa on mediatyöpiste tehokkaalla tietokoneella, sekä monitoimitulostin, jolla voit tulostaa kuvia esimerkiksi juliste- ja valokukuvapaperille, tarra-arkille ja tekstiileille prässättävälle lämpösiirtomateriaalille. Visiosta löytyy myös rintanappikone, lämpöprässi ja laminointilaite. Varaa henkilökohtainen opastus Visioon, mikäli kaipaat apua tulostamisessa tai kuvan muokkauksessa tulostamista varten.

Soundi on äänieristetty huone, johon on koottu äänitysstudiolaitteisto. Tilasta löytyy kielisoittimia, sähkörummut, kosketinsoitin, sampleri, mikrofoneja ja muuta äänittämiseen ja musiikintekemiseen tarvittavaa laitetta. Varaa henkilökohtainen opastus Soundiin, mikäli kaipaat apua äänittämisessä tai äänitysohjelmiston käytössä.

Lainausoikeudet

Autamme sinua palaamaan kirjastonkäyttäjäksi, jos käyttö estynyt esimerkiksi kertyneiden maksujen tai palauttamattoman aineiston vuoksi.

Ota rohkeasti yhteyttä, jos
- kaipaat neuvoa myöhässä olevien lainojen, kadonneen aineiston tai maksamattomien maksujen hoidossa
- olet saanut yhteydenoton perintätoimistolta tai laskun kirjastolta
- olet jo maksanut myöhästymismaksusi, korvannut aineistoa tai maksanut perintätoimistolle, mutta tiedoissasi on edelleen lainauskielto.

Mikrofilmit

Opastuksessa voimme esitellä mikrofilmihuoneen aineistoja ja neuvoa mikrofilminlukulaitteiden käytössä.

Rockway-huone

Opastamme musiikkiosaston Rockway-huoneen käytössä. Rockway-huone on äänieristetty huone, jossa on perusbändisoittimien lisäksi äänitysmahdollisuus sekä pääsy Rockway-soitonopetuspalvelun kursseihin. Tilasta löytyy kielisoittimia, sähkörummut, mikrofoneja sekä midi-koskettimisto. Äänitystä ja äänen jälkitöitä varten tilassa on kahdella sisäänmenolla varustettu äänikortti ja Logic Pro-ohjelmisto.

Tiedonhaun opastus

Opastamme sinua PIKI-verkkokirjaston ja muiden tiedonlähteiden käytössä. Tiedonhaun aiheet voivat liittyä lasten, nuorten, musiikin, sukututkimuksen tai yleistiedon aiheisiin. Laajat tutkimustyöhön liittyvät tiedonhaunopastukset ovat oppilaitoskirjastojen tehtävä.

Tampereen kaupunginkirjasto
Tietopalvelupäällikkö