Erkkilänkatu ja Erkkilän silta uusitaan: katusuunnitelmaehdotus nähtävänä

Julkaistu 27.12.2021 9.01

Erkkilänkatu uudistetaan Erkkilän sillan uusimisen yhteydessä; katusuunnitelma on nähtävänä 14.1.2022 saakka verkkosivulla www.tampere.fi/katusuunnitelmat. Kadun ja sillan pohjoisreunaan tehdään eroteltu jalankulku- ja pyöräväylä, ja katua rauhoitetaan läpiajoliikenteeltä.

Erkkilän sillan uusiminen puolestaan liittyy Tampereen henkilöratapihahankkeeseen. Katusuunnitelman tavoitteena onkin sovittaa uusittava silta katurakenteeseen ja samalla parantaa kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita.

Uusittava katuosuus on 270 metriä pitkä ulottuen Tammelasta Peltokadulta Erkkilän sillan poikki Rautatienkadulle. Kadun pohjoisreunan jalkakäytävä muutetaan erotelluksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi. Pyörätien leveys on 2,5 metriä ja jalkakäytävän 2 metriä. Kadun eteläreunalla säilyy nykyinen jalkakäytävä, jonka leveys vaihtelee 2,25 metristä 4,5 metriin. Kadun ajoradan leveys on vähintään 6,75 metriä. Uuden sillan pituus tulee olemaan 64,90 metriä ja hyötyleveys 14,42 metriä.

Erkkilänkadun nopeusrajoitus on jatkossakin 40 km/h.

Rautatienkadun liittymäalueen suojatiet toteutetaan esteettömyyden erikoistason mukaisiksi. Erikoistason reiteillä käytetään varoittavia laattoja ja luiskareunakiveä. Huhtimäenkadun risteysaluetta korotetaan, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kadunylitysten turvallisuuden parantamiseksi.

Erkkilänkatu on tarkoitus uusia vuosina 2022–2023.

Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön palvelualue
Liikenneinsinööri