Siirry sisältöön

Selvitys: Ilmastotavoitteiden mukainen elämä on mahdollista – 12 suomalaista kuvitteli miten 1,5 asteen elämän voi saavuttaa kaupungeissa

Julkaistu 1.11.2021 10.04

Ilmastotavoitteiden mukainen elämä on jo monien ihmisten ulottuvilla. Neljä tamperelaista selvitti oman hiilijalanjälkensä ja suunnitteli muutoksia sen pienentämiseksi kestävälle tasolle. Selvitys oli osa 1,5 asteen kaupunkilaiset elämäntavat -projektia, jossa Tampereen kaupunki on mukana.

Viisi tamperelaista henkilöä yhteiskuvassa.
 

Ajatushautomo Demos Helsinki selvitti yhdessä Lahden, Oulun ja Tampereen sekä 12 kaupunkilaisen kanssa, että 1,5 asteen ilmastotavoite on saavutettavissa kaupunkilaisilla elämäntavoilla. Työn tavoitteena oli vastata elokuun alussa julkaistun hallitustenvälisen ilmastopaneelin IPCC:n esittämään haasteeseen: suomalaistenkin hiilijalanjälkien täytyy laskea radikaalisti.

Tampereelta mukana olivat Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas, pikkulapsiperheen isä Antti Lippo, muusikko Heikki Salo sekä luonnosta virkistyvä lähiöpariskunta Katja ja Ari Nieminen.

"Meidän kokemuksemme on, ettei elämän tarvitse olla askeettista tai kurjaa ollakseen kestävää. Olemme valinneet monet nykyiset elämäntapamme halusta käyttää rahaa fiksusti," sanoo Antti Lippo.

Mukana olleet kaupunkilaiset suunnittelivat ilmastopalapelin avulla omaan arkeensa muutoksia, joilla heidän hiilijalanjälkensä pienenee lähelle 2,5 hiilidioksiditonnia, jota pidetään kestävänä tasona, vuoteen 2030 mennessä.

"Olemme lomilla majoittuneet paikallisten kodeissa, joten miksen itsekin laittaisi ylimääräiset huoneet vuokralle? Ennen sitä voisin vaihtaa tavallisesta sähköstä tuulisähköön ja alentaa varsinkin vähälle käytölle jäävien huoneiden lämpötilaa", sanoo Paulina Ahokas.

Ilmastotavoitteen mukainen elämä on jo monien ihmisten ulottuvilla. Ihmiset pystyvät kuvittelemaan tekevänsä tekoja, joilla hiilijalanjäljet pienenevät kestävälle tasolle.

"Meillä on jo vuosia ollut hybridiauto, josta emme voi työni takia luopua: keikkailu ja soittimien roudaaminen edellyttävät autoa. Kuljen junalla aina, kun ei tarvitse roudata tavaraa. Voisimme vaihtaa hybridin sähköautoon ja tulevaisuudessa kokeilla sen tarjoamista yhteiskäyttöön jollakin sovelluksella, vaikka edes parina päivänä viikossa. Kaiken kaikkiaan näen ihan mahdollisena, että pääsisimme suhteellisen vaivattomastikin tuohon 2,5 tonnin tavoitteeseen vuoteen 2030 mennessä", sanoo Heikki Salo.

“Haluaisimme vaimoni kanssa opetella laittamaan yhtä herkullista kasvisruokaa kotona kuin mitä ravintoloissa saa ja siirtyä kasvipainotteisempaan ruokavalioon terveyssyistäkin. Kaupoissa on varmasti myös paljon kasvisvaihtoehtoja, joita emme ole vielä edes huomanneet", sanoo Ari Nieminen.

Valinnat eivät kuitenkaan ole pelkästään helppoja tai kaikille mahdollisia. Ihmisten toimien lisäksi tarvitaan kestävien vaihtoehtojen tarjonnan lisääntymistä ajavaa ohjausta, jotta 1,5 asteen elämä on saavutettavissa kaikille.

"Käytämme lyhyillä matkoilla pyörää. Toivoisimme kuitenkin Tampereen kaupungin kiinnittävän huomiota pyöräväylien jatkuvuuteen, kuntoon ja talvikunnossapitoon", sanoo Katja Nieminen.

Löydät tamperelaisten tarinat kokonaisuudessaan Tampereen kotisivujen Artikkelit-osiosta.

Kaupungeilla on erityinen mahdollisuus edistää 1,5 asteen tavoitetta, josta YK:n COP26 -ilmastokokouksessa tällä viikolla neuvotellaan

Julkisessa keskustelussa toimet oman hiilijalanjäljen pienentämiseksi on saatettu nähdä omaa elintilaa tai valinnanvapautta kaventavina. Selvitys osoitti, ettei 1,5 asteen elämään ole vain yhtä tietä, vaan kestäviä elämäntapoja on monenlaisia.

“Lahtelaisten hiilijalanjäljet ovat jo pienentyneet uusiutuvan kaukolämmön ansiosta. Tampereella liikennöinnin aloittanut ratikka on monipuolistanut julkista liikennettä ja Oulun pyöräbaanat helpottavat huomattavasti lihasvoimin liikkumista. 1,5 asteen ilmastotavoitteen vaatimat päästövähennykset saadaan aikaan vain politiikan, yritysten ja yksilöiden yhteispelillä", sanoo Demos Helsingissä selvityksen tehnyt konsultti Otso Sillanaukee.

"Tampereen ilmasto-oppaaseen on kerätty tamperelaisille sopivia vinkkejä hiilijalanjälkeä pienentäviin arjen ilmastotekoihin. Oppaasta löytyy myös linkki laskuriin, jolla voi selvittää oman hiilijalanjälkensä. Kaupungin ilmastotoimet löytyvät Tampereen ilmastovahdista", kertoo Kestävä Tampere 2030 -ohjelman kehityspäällikkö Laura Inha.

Asumisen suurta hiilijalanjälkeä on helpompi kutistaa, jos tarjolla on riittävästi tarpeeksi edullista uusiutuvaa sähköä ja lämmitystä. Autoilun päästöjen vähentäminen taas edellyttää liikenteen sähköistymisen lisäksi toimivaa julkista liikennettä, sekä laadukasta pyörä- ja kävelytieverkostoa.

Vaikka kaupungit eivät voikaan vaikuttaa suoraan lentomatkailun ilmastokuormaan, voivat ne kehittää kaupunkiympäristöä tarjoamaan laadukkaita, paikallisia ja vähähiilisiä vapaa-ajanviettomahdollisuuksia.

Päättäjillä ja kaupungeilla on erityinen vastuu tukea kestävien elämäntapojen valitsemista ja tehdä kaupunkilaisten hiilijalanjälkiä pienentäviä päätöksiä.

1,5 asteen ilmastotavoite on YK-yhteisön asettama tavoite ilmaston maksimilämpenemiselle, jotta vaarallisimmilta ilmastonmuutoksen seurauksilta vältyttäisiin. Suomessa 1,5 asteen tavoitteen mukainen ilmastopolitiikka edellyttää hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä. Hiilineutraaliuden saavuttamiseksi keskivertosuomalaisen on pienennettävä hiilijalanjälkeään neljäsosaan nykyisestä kymmenestä hiilidioksidiekvivalenttitonnista (10 tCO2e), eli 2,5 tonniin vuodessa vuoteen 2030 mennessä.

Tutkimukset osoittavat, että keinot ja teknologiat tähän ovat jo olemassa, ja ne ovat kasvavissa määrin myös ihmisten valittavissa. Tähän haasteeseen tartutaan 1,5 asteen kaupunkilaiset elämäntavat -projektilla, jota toteuttavat yhteistyössä Lahden, Tampereen ja Oulun kaupungit, Kestävä Lahti -säätiö, Sitra, Demos Helsinki ja D-mat.


Lisätietoja

Tampereen kaupunki, Kestävä Tampere 2030 -ohjelma
Kehityspäällikkö
Laura Inha
puhelin 040 801 6035
sähköposti [email protected]

Demos Helsinki
Konsultti
Otso Sillanaukee
puhelin 050 544 5922
sähköposti [email protected]


Teksti Otso Sillanaukee ja Miika Peltola

Kuvat Kirmo Kivelä ja Miika Peltola