Lupiinitalkoot Epilänharjulla 3.6. ja Peltolammin Rukkamäessä 8.6.

Julkaistu 31.5.2021 10.46

Tule hoitamaan monimuotoista niittyluontoa! Epilänharjun arvoniityllä pidetään lupiinin torjuntatalkoot torstaina 3.6.2021 kello 17 alkaen. Tiistaina 8.6. 2021 kitketään lupiineja Peltolammilla Rukkamäenpuistossa lammashaan liepeillä kello 17 alkaen. Talkoissa muistetaan pitää koronavälit ja huolehtia hygieniaohjeista.

Ota tarhakarkuri kiinni: piirroskuva lupiinista

Molemmissa talkoissa talkoolaisille tarjotaan työvälineet ja yksittäispakatut talkooeväät. Ota mukaan omat työkäsineet ja mahdollisesti oma lapio. Talkoihin voi tulla yksin, kaverin kanssa tai koko perheen voimin.

Epilänharjun arvoniitty sijaitsee Soraharjunkatu 28–48 kohdalla. Epilänharjun arvoniityn hoidon tavoitteena on säilyttää paahderinteen avoimuus ja lisätä alueen luonnon monimuotoisuutta. Lupiini on vallannut alaa ympäristön alkuperäislajistolta kuten tummatulikukalta. Epilänharjulla on lupiinitalkoita järjestetty kesästä 2016 lähtien.

Rukkamäenpuisto sijaitsee Peltolammilla vastapäätä Peltolammin koulua suunnilleen osoitteessa Rukkamäentie 10. Rukkamäenpuiston perinnemaisemaa hoidetaan laidunnuksella: tänä kesänä haassa laiduntaa 15 lammasta. Hoidon tavoitteena on lisätä luonnon monimuotoisuutta ja palauttaa perinteistä kulttuurimaisemaa. Laidunnuksen ohella kitketään lupiinia, joka valtaa alaa alkuperäislajistolta. Rukkamäessä talkoilla on saatu lupiinia vähenemään merkittävästi. Ensimmäiset talkoot olivat kesällä 2013.

Lupiinin torjunta vaatii säännöllistä ja pitkäjänteistä työtä. Talkoot järjestää ProAgria Etelä-Suomen MKM maisemapalvelut ja Tampereen Infra Oy.

ProAgria Etelä-Suomen MKM maisemapalvelut:
Maisema-asiantuntija
Riikka Söyrinki