Tampere Filharmonian kausi 2021–22 on julkistettu

Julkaistu 18.5.2021 8.00

Tampere Filharmonian konserteissa kaudella 2021–22 esillä ovat historian suuret sinfonikot, suomalaiset säveltäjät sekä tietysti huippuvierailijat Suomesta ja ulkomailta.

Santtu-Matias Rouvali on Tampere Filharmonian ylikapellimestari.

Kauden punaisen langan muodostavat romantiikan suuret säveltäjät: konserteissa kaikuvat niin Mahlerin, Brucknerin, Straussin, Verdin kuin Wagnerinkin teokset. Niitä johtamaan on kutsuttu kapellimestareita, jotka tuovat oman näkemyksensä rakastettuihin klassikoihin.

Ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvalin kausisarjan konsertit ovat pullollaan suuria säveliä – Rouvali johtaa mm. Verdin Requiemin, Brucknerin seitsemännen sinfonian, Beethovenin yhdeksännen sinfonian sekä Straussin Don Quijote -sarjan.

"Keväällä on ollut hienoa työskennellä harvinaisen tiiviisti minulle rakkaan orkesterin kanssa ja tehdä upeita konserttiohjelmia verkkoon. Yleisön lämmin palaute on osoittanut, etteivät kuulijat ole unohtaneet meitä, ja kaipuu kunnon konsertteihin on kova", ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali kertoo.

Suomalaissäveltäjät Kokkosen jalanjäljissä

Kaupunginorkesterin konserteissa juhlitaan 100 vuotta sitten syntynyttä Joonas Kokkosta ja suomalaista musiikkia. Kokkosen ohella kauden ohjelmassa on mm. Kaija Saariahon, Esa-Pekka Salosen, Outi Tarkiaisen, Lotta Wennäkosken ja Magnus Lindbergin musiikkia. Esillä ovat myös tamperelaissäveltäjät Jouni Kaipainen, Roope Mäenpää ja Henri Sokka.

Suomalaisuus korostuu ohjelmiston lisäksi myös vierailevissa taiteilijoissa: orkesteria johtavat kauden mittaan muiden muassa Hannu Lintu, Sakari Oramo, Mikko Franck sekä Emilia Hoving. Solisteina vierailevat puolestaan Anu Komsi, Jaakko Ryhänen, Heini Kärkkäinen, Elina Vähälä, Tuuli Lindberg, Juhani Lagerspetz, Tami Pohjola sekä Felix Zenger. Parrasvaloihin nousevat myös Tampere Filharmonian omat muusikot: konserttivuoden mittaan solisteina esiintyvät sellisti Joona Pulkkinen sekä trumpetisti Alessandro Chiavetta.

Ulkomaisten kapellimestarivieraiden joukossa on niin kokeneita maestroja kuin nousevia nuoria kykyjäkin. Orkesterin edessä vierailevat mm. Eliahu Inbal, Mario Venzago, Christopher Warren-Green, Malin Broman, Tabita Berglund, Stanislav Kochanovski, Anja Bihlmaier ja Matthew Halls. Solistivieraita ovat esimerkiksi Xavier de Maistre, Gerhild Romberger, Dmitry Masleev, Torleif Thedéen sekä Marianna Shirinyan.

Puistokonsertti palaa Sorsapuistoon

Tampereen kulttuurisyksyn perinteisesti aloittava Puistokonsertti palaa vuoden tauon jälkeen Sorsapuistoon. Santtu-Matias Rouvalin johtaman konsertin solistina esiintyy suosittu laulaja-näyttelijä Maria Ylipää, ja lisäksi mukana ovat juhlavuottaan viettävät Kummeli-miehet Heikki Hela, Timo Kahilainen ja Heikki Silvennoinen.

Tampere Filharmonia konsertoi tuttuun tapaan myös Tampereen Oopperassa, Tampere-talon balettikonsertissa sekä jälleen keväällä 2022 järjestettävässä Tampere Biennalessa. Yksi konserttikauden helmistä on yhteiskonsertti ruotsalaislaulaja Eva Dahlgrenin kanssa. Orkesterin pitkäaikainen yhteistyö Tampereen Filharmonisen Kuoron kanssa jatkuu Beethovenin ja Verdin teosten parissa.

Kesällä 2020 järjestetty huikean suosittu Liikkeellä-kiertue saa jatkoa elokuussa 2021. Tampere Filharmonian pienkokoonpanot soittavat jälleen ilmaiskonsertteja Pirkanmaalla sijaitsevissa kirkoissa, seurantaloilla, museoissa, tanssipaviljongeissa ja puistoissa.

Orkesteri valmistautuu muuttuviin rajoituksiin

Mikäli syksyllä voimassa olevat yleisörajoitukset ja turvavälisäädökset pienentävät Tampere-talon Ison salin katsomon ja lavan kapasiteettia, kaikille Tampere Filharmonian kausikorttisarjan konserteille on suunniteltu toinen ohjelmavaihtoehto. Tällöin orkesteri siirtyy pääsääntöisesti saman illan tuplakonserttimalliin (klo 18 ja 20), jolloin konsertit on mahdollista toteuttaa pienemmin kokoonpanoin ja riittävin turvavälein.

Tuplakonserttimalli ei koske Tampereen Pianokilpailua, Faunien iltapäivä -kamarimusiikkikonsertteja, Itsenäisyyspäivän juhlakonserttia eikä lastenkonsertteja.

Lipunmyynnin aikataulu

Orkesterin kausikortit syksylle 2021 sekä koko kaudelle 2021–22 tulevat myyntiin tiistaina 1.6.2021 klo 9 Tampere-talon lipunmyynnissä ja Kulttuurimyymälä Aplodissa niille asiakkaille, joilla on ollut aiemmin koko kauden kausikortti 2020–2021 tai kevään kausikortti 2021. Vanhat kausikorttipaikat pidetään varattuina perjantai-iltaan 30.7.2021 saakka. Aplodissa voi käyttää Tampere Filharmonian hyvityslahjakortin, mutta muut hyvitykset Tampere Filharmonian konserttien lipuista hoidetaan Tampere-talon lipunmyynnissä.

Kausikortteja tulee myyntiin lisää elokuussa 2021, mikäli koronarajoitukset sallivat ja/tai kausikorttipaikkoja vapautuu. Etuosto-oikeus vapautuviin paikkoihin pyritään järjestämään elokuun alussa niille asiakkaille, joilla on ollut puolen kauden kausikortti keväällä tai syksyllä 2020 tai koko kauden kausikortti kaudella 2019–2020.

Kausikorttimyynti jatkuu kaikille avoimena ajalla 16.8.–2.9.2021 mikäli paikkoja on jäljellä.

Yksittäislipunmyynti syksyn kausikorttisarjan ulkopuolisiin konsertteihin ja Faunien iltapäivä -kamarimusiikkisarjan konsertteihin alkaa tiistaina 1.6. klo 9 Tampere-talon lipunmyynnissä, Kulttuurimyymälä Aplodissa, Lippupisteen myyntipisteissä ja osoitteessa www.lippu.fi.

Yksittäislipunmyynti kausikorttisarjan konsertteihin alkaa maanantaina 16.8. klo 9 Tampere-talon lipunmyynnissä, Kulttuurimyymälä Aplodissa, Lippupisteen myyntipisteissä ja osoitteessa www.lippu.fi.

Ulkoinen linkkiTutustu Tampere Filharmonian konsertteihin

Tampere Filharmonia