Keskuspuhdistamon 60 metriä korkean poistoilmapiipun valu alkoi

Julkaistu 8.4.2021 9.06

Keskuspuhdistamon tavoitteena on, että hajua aiheutuu ympäristöön mahdollisimman vähän. Puhdistamon ja biokaasulaitoksen toiminnassa muodostuvat hajukaasut käsitellään aktiivihiilisuodattimella tai muulla soveltuvalla menetelmällä. Käsittelyn jälkeen hajukaasut johdetaan poistoilmapiippuun. Laitteistojen huolellinen valinta, huolto ja kunnossapito hoidetaan siten, että hajunpoisto toimii kaikissa tilanteissa. Näin varmistetaan, että hajuhaittaa ei ympäristöön aiheudu.

Tampereen Seudun Keskuspuhdistamon poistoilmapiippu havainnekuvassa

Poistoilmapiippu havainnekuvassa etelän suunnasta katsottuna

Poistoilmapiippu rakennetaan liukuvalumenetelmällä. Betoninen seinämä nousee parikymmentä senttiä tunnissa. Valua tehdään viitenä päivänä viikossa vuorokauden ympäri. Piipun valu kestää kaikkiaan kolme viikkoa.

Liukuvalumenetelmä vaatii erikoisosaamista. Valu tehdään puisen muotin sisällä lähes käsityönä. Noin tunnin välein työmaalle tuodaan betonikuorma, joka puretaan autosta kottikärryihin. Kärryt nostetaan ylös hissillä ja betoni kipataan muottiin.

Muottia nostetaan 6 - 7 minuutin välein pari senttiä hydraulisella tunkilla, jota käyttää tunkkari. Tätä erikoisosaamista on Suomessa vain muutamalla henkilöllä. Lisäksi työssä tarvitaan tietysti raudoittajia, betonimiehiä ja mittakirvesmies.

Poistoilmapiippu on 60 metriä korkea ja sen sisähalkaisija on 4,3 metriä. Seinämän vahvuus on 30 cm. Poistoilmapiipun pää on tasolla +191 metriä merenpinnasta lukien. Piippu näkyy siis kauas. Vertailun vuoksi Tornihotellin huippu on tasolla + 186 metriä merenpinnasta.

Piipun rakentaa Skanska Infra Oy.

Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:
Projektipäällikkö
Henri Hakala