Siirry sisältöön

Tipomobi opastaa Tipotiellä

Julkaistu 28.1.2021 14.17

Tampereella Tipotien hyvinvointikeskuksessa on otettu käyttöön uusi Tipomobi-sovellus, joka opastaa ja neuvoo Tipotien asiakkaille reitin rakennuksen sisäänkäynniltä vaihe vaiheelta perille odotustilaan tai muihin yhteisiin tiloihin.

Portaat Tipotien hyvinvointikeskuksessa.
 

Tipotie on useista siivistä koostuva rakennus, jossa on eri sosiaali- ja terveyspalveluja viidessä kerroksessa. Kerroskartoista ja tarroituksista huolimatta asiakkailla on ollut välillä haastetta löytää perille oikeaan paikkaan. Sovelluksen tarjoaman henkilökohtaisen reitityksen avulla Tipotien asiakkaat ja ammattilaiset löytävät toisensa oikea-aikaisesti aiempaa paremmin ja kaikkien osapuolten hukka-aika vähenee. Tipomobin avulla on mahdollista antaa myös palautetta palveluista ja itse sovelluksesta. Sovellus on ladattavissa maksutta sovelluskaupoista.

Tipomobi on kehitetty sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä Smart Tampere -kehitysohjelman yhteistyöllä. Sovellusta on testattu ja sitä kehitetään edelleen käytöstä saatavien kokemusten perusteella.

– Vastaavaa mobiiliopastusta voidaan mahdollisesti hyödyntää myös muissa tiloissa palvelujen löydettävyyden edistämiseksi, toteavat kehittämispäällikkö Mia Lumio ja projektipäällikkö Anni Joela Tampereen kaupungilta.

Sovelluksen on toteuttanut digitaalisen muutoksen asiantuntijayritys Gofore Oyj yhteistyössä tilojen käytön ja työntehostusratkaisuja kehittävän Steerpath Oy:n kanssa.

– Projekti on ollut hyvin antoisa ja mielestämme on mahtavaa, että teknologiamme pystyy palvelemaan yhtäaikaisesti niin sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia kuin palveluidenkin käyttäjiä. Missionamme on tarjota ratkaisuja, jotka edistävät potilaskokemusta ja turvallisuutta lisäten samalla henkilökunnan tyytyväisyyttä sekä tehokkuutta, kertoo liiketoimintavastaava Eetu Pulkkinen Steerpath Oy:stä.

– Meille on tärkeää edistää palveluiden toimivuutta, sillä se vaikuttaa olennaisesti kuntalaisten hyvinvointiin. Tipomobi on Tampereen kaupungilta tuorein osoitus halusta kehittää kaupunkia asiakaslähtöisemmäksi ja kokeilla rohkeasti uutta teknologiaa tässä tehtävässä, sanoo asiakasvastaava Matti Saastamoinen Gofore Oyj:stä.

Tipotien sosiaali- ja terveysasemaa on kehitetty kohti hyvinvointikeskusta keväästä 2019 alkaen. Hyvinvointikeskukset tarjoavat palveluja ja tapahtumia, monipuolista neuvontaa ja ohjausta sekä paikan erilaisille kohtaamisille ja kokeiluille alueilla. Myös tilojen käyttöä halutaan tehostaa.


Lisätietoja

Kehittämispäällikkö
Mia Lumio
puhelin 040 658 6569
sähköposti [email protected]

Projektipäällikkö
Anni Joela
puhelin 040 721 9867
sähköposti [email protected]


Teksti Marika Haapala

Kuvat Hanna Leppänen