Hämeensilta valmis julkisivuvalaistusta myöten

Julkaistu 30.9.2020 15.55

Hämeensillan valmistuminen huipentui sillan julkisivuvalaistuksen sytyttämiseen Tampereen päivänä. Hämeensillan uusi valaistus on osa Tammerkosken maisemavalaistuskokonaisuutta, jolla tuodaan kansallismaisema hillityn arvokkaasti esille myös pimeän aikaan.

Hämeensilta uudessa valaistuksessa

Uudistuksen myötä sillan valaistus on päivitetty nykyaikaiseen led-teknologiaan, ja se on yhdistetty koko Tammerkosken maisemavalaistuksen keskitettyyn ohjausjärjestelmään. Valaistus syttyy katuvalojen mukana illan hämärryttyä klo 19–20.

Valaistusilme noudattelee sillan aiempia valaistusperiaatteita. Uutta on Tammerkosken muurivalaistuksesta tuttu valon eri värilämpötilojen käyttö, joka yhdistää sillan ja muurin valaistukset kokonaisuudeksi.

Siltaurakassa vanha vuonna 1929 valmistunut silta purettiin ja rakennettiin uusi silta julkisivultaan entisen näköiseksi. Sillan uudelleen rakentamisessa irroitettiin jokainen graniittinen verhouskivi erikseen ja palautetiin samalle paikalle. Kiviä on kaikkiaan noin 1400.

Siltaurakassa rakennettiin myös Tammerkosken länsireunalle uusi alikulkukäytävä, Tempon tunneli, sekä uusi Mokkapuisto Tempon talon ja Tammerkosken väliin.

Siltaurakan valmistelutyöt käynnistyivät lokakuussa 2017 Pirkkalaispatsaiden pois viennillä. Varsinaiset siltatyöt käynnistyivät helmikuussa 2018. Ehostetut patsaat palautettiin paikalle maanantain ja tiistain välisenä yönä 27.-28.9.2020. Raitiotie-allianssi tekee vielä pintakivien asennustöitä sillan päällä. Ne valmistuvat lokakuussa.

Otsikkoa muokattu 1.10. 2020 kello 15.00.

Tampereen kaupunki:
Rakennuttamispäällikkö