Koronaviruksen leviämisen ehkäisyn vaikutukset ikäihmisten palveluihin

Julkaistu 17.3.2020 10.46

Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi ja Suomen hallituksen 16.3.2020 linjaamien uusien, koko Suomea koskevien toimenpiteiden vuoksi ikäihmisen palveluihin tulee muutoksia.

Koukkuniemen vanhainkodin pihapiiri.

Palvelukeskusten ja lähitorien ohjaus ja neuvonta sekä harraste- ja virkistystoiminta keskeytetään 17.3.2020 alkaen toistaiseksi. Ohjaus ja neuvonta toimii jatkossa puhelinpalveluna ja sähköisiä yhteyksiä hyödyntäen. Kotitorin numeroon 03 5656 5700 voi soittaa ma - pe klo 8 - 16.30. Lähitorien puhelinneuvonta on auki ma - pe klo 9 - 15:

• Keinupuiston lähitori, puhelin 044 777 7494
  • Kuuselan lähitori, puhelin 044 512 0806
  • Peurankallion lähitori, puhelin 040 749 9694
  • Oriveden lähitori, puhelin 0400 275 038
  • Tammelan lähitori, puhelin 050 337 9004

Palvelukeskusten ravintolatoiminnan muutoksista tiedotetaan myöhemmin.

Päiväkeskusten toiminta keskeytetään 18.3.2020 alkaen. Asiakkaiden tarvitsemat välttämättömät palvelut järjestetään muulla tavoin. Tästä ilmoitetaan päiväkeskusasiakkaille henkilökohtaisesti.

Kotihoidossa palvelu- ja hoitosuunnitelman mukaisiin käynteihin saattaa tulla muutoksia. Etäpalveluita pyritään lisäämään sekä ryhmätoimintaa ja omaisten yhteydenpitoa tukemaan kuvapuhelinten avulla. Kiireettömät käynnit, esimerkiksi hammas- tai silmälääkärikäynnit, suositellaan siirrettävän myöhäisempään ajankohtaan.

Tehostetussa palveluasumisessa, palveluasumisessa, vanhainkotihoidossa ja lyhytaikaishoidossa sekä sairaalahoidossa kaikkien ulkopuolisten vierailut kielletään. Ainoastaan erityisissä tilanteissa, esimerkiksi saattohoidossa vierailut ovat mahdollisia. Näissä tapauksissa vierailijoiden pitää ottaa ensin yhteyttä hoitohenkilökuntaan vierailun järjestämiseksi.

Samoin kuin kotihoidossa, myös tehostetussa palveluasumisessa, palveluasumisessa vanhainkotihoidossa ja lyhytaikaishoidossa kiireettömät käynnit esimerkiksi hammas- tai silmälääkäriin siirretään myöhäisempään ajankohtaan.

Asiakasohjauksessa ennen kotikäyntiä asiakasohjauksesta soitetaan asiakkaalle kotikäynnin toteuttamisesta. Tarvittaessa hoidetaan asioita puhelimitse ja etäyhteyksillä. Hallituksen toimintaohjeena yli 70-vuotiaat velvoitetaan pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan (karanteenia vastaavat olosuhteet). Tälle asiakasryhmälle tehdään kotikäynti, jos palveluntarvetta ei puhelimitse saada selvitettyä.

Tiedotetta päivitetty:
17.3.2020: Lisätty tieto, että palvelukeskusten ja lähitorien tarjoama ohjaus ja neuvonta toimii jatkossa puhelinpalveluna ja sähköisiä yhteyksiä hyödyntäen.
20.3.2020: Lisätty Kotitorin ja lähitorien puhelinnumerot.

Palvelujohtaja
Mari Patronen