Ratikan testivaunu liikkeelle Hervannassa ensi viikolla - nyt on hyvä aika kerrata liikennesääntöjä ja opetella uusia

Julkaistu 11.3.2020 9.16

Tampereen Ratikan koeajot alkavat ensi viikolla eli maanantaina 16.3.2020 raitiovaunuvarikolla testivaunulla. Kun liikenteeseen tulee uutta, on hyvä aika kerrata liikennesääntöjä ja opetella myös joitain raitiotieliikenteeseen kuuluvia uusia asioita. Laajemmin raitiotieliikenne alkaa 2021, jolloin matkustajia on jo kyydissä koeliikenteessä. Syksyllä 2021 alkaa varsinainen liikennöinti osana joukkoliikennejärjestelmää.

Raitiotien keltainen testivaunu.

Huomioväreillä teipattu testivaunu liikkuu ensin parina päivänä maanantaista lähtien varikolla. Vaunu ajaa myös Hervannan keskustaan arviolta keskiviikosta 18.3. lähtien. Koeajoja tehdään varikon ja Turtolan välisellä alueella ruuhka-aikojen ulkopuolella, eli päiväaikaan klo 9.00 ja 15.00 välisenä aikana. Koeajot jatkuvat tarvittaessa huhtikuun loppuun asti.

Koeajoalueelle pystytetään koeajojen ajaksi opasteita, jotka kertovat testivaunun olevan liikkeellä. Testivaunun kulkua muun liikenteen joukossa varmistamassa on myös liikenteenohjaajia.

Saksan Hannoverissa vuonna 1981 valmistettua testivaunua on muokattu teknisesti radan ja ratainfran testaamiseksi tehtäviä koeajoja varten siten, että se vastaa muun muassa mitoiltaan ja painoltaan varsinaista Tampereelle tulevaa raitiovaunua. Testivaunun otti helmikuussa vastaan Tampereen Raitiotie Oy, joka vastaa raitiotiejärjestelmästä ja vaunuista. Yhtiö järjestää koeajot rataa rakentavan Raitiotieallianssin kanssa.

Tampereen Ratikan ensimmäinen vaunu eli niin sanottu prototyyppivaunu saapuu Tampereelle tämän vuoden toukokuussa. Sillä tehdään vaunutestit ja lopulliset ratainfran testit, minkä perusteella muokataan tarvittaessa sarjatuotantoon tulevia vaunuja.

Raitiovaunuja on tulossa Tampereen Ratikan ensimmäisen vaiheen liikennöintiin Hervannasta Pyynikintorille ja Taysin aluelta Sorin aukiolle kulkeville reiteille kaikkiaan 19 kappaletta. Tampereen raitiovaunut valmistetaan Kajaanissa, Škoda Transtechin Otanmäen tehtaalla. Vaunun pituus 37,3 metriä ja leveys 2,65 metriä ja vaunu painaa 56,8 tonnia.

Sujuvasti kohti Ratikka-ajan liikennettä

Liikenteen sujuvuus syntyy toisten huomioon ottamisesta ja sääntöjen noudattamisesta. Ratikan tulo antaa hyvän syyn liikennesääntöjen kertaamiseen, jotta yhteispeli toimii nykyistäkin paremmin.

- Tilannenopeuksiin, vilkun käyttöön, liikennevalojen ja suojatiesääntöjen noudattamiseen on hyvä kiinnittää yleensäkin huomiota Tampereella, liikenneinsinööri Heljä Aarnikko listaa.

Vanhat liikennesäännöt pätevät tietysti edelleen, mutta raitiovaunu tuo mukanaan myös uusia asioita, joita Tampereella liikkuessa ei ole tarvinnut aiemmin ajatella.

Raitiotien ylityspaikat ja suojatiet

Raitiotiekiskojen ylittämisestä tulee Tampereen jalankulkijoille ja muulle kevyelle liikenteelle uusi asia, jossa on aina syytä olla varovainen.

Ylityspaikalla jalankulkija tai muu kevyt liikenne voi ylittää raitiotien, mutta Ratikkaa pitää väistää. Ajoradan yli on näissä paikoissa suojatie, mutta kiskojen yli ei. Hervannassa ylityspaikkoja on Hermiankadulla.

Tarkkaile merkintöjä eli liikennemerkkiä ja mahdollisia tiemerkintöjä niin tiedät, milloin olet menossa suojatielle. Ratikka väistää suojatiellä kulkijaa, mutta erityinen tarkkaavaisuus on aina tarpeen, sillä raskas vaunu ei pysty äkkipysähdyksiin.

Raitiovaunuvalot ja risteykset

Raitiovaunulle on annettava esteetön kulku tasa-arvoisessa risteyksessä. Tasa-arvoisessa risteyksessä Ratikalla on etuajo-oikeus, joten kuljettajien on syytä totutella vilkaisemaan myös vasemmalle risteykseen saapuessaan. Hervannassa tällainen risteys on Lindforsinkadun ja Insinöörinkadun kulmassa.

Näkyvä uusi asia liikenteessä on raitiovaunuvalot, jotka toimivat eri periaatteella kuin muut liikennevalot. Aina, kun valo palaa, on syytä varovaisuuteen eli raitiovaunu on lähistöllä. Uutta on myös raitiotievaunun etuajo-oikeus suhteessa muihin ajoneuvoihin tasa-arvoisessa risteyksessä. Kolmionmallinen raitiovaunuvalo antaa Ratikalle etusijan myös liikenneympyrässä.

Raitiovaunuvalo on kolmion muotoinen opastin, jossa on ylhäällä kaksi punaista valoa ja alhaalla yksi keltainen valo. Hervannassa raitiovaunuvaloja on Insinöörinkadulla.

Ratikan lähestyessä opastin näyttää nopeasti vilkkuvaa keltaista valoa, ja se kehottaa tiellä liikkujia erityiseen varovaisuuteen. Auto tulee pysäyttää, kun kiinteä keltainen valo syttyy 3–5 sekunniksi jos sen pystyy tekemään turvallisesti.

– Ratikka on jo lähellä keltaisen valon syttyessä, eikä kiinteää keltaista valoa kannata ajatella niin kutsuttuna "vanhana vihreänä", Aarnikko muistuttaa.

Risteykseen ei saa missään tapauksessa ajaa, kun kaksi punaista valoa alkaa vilkkua, sillä Ratikka tulee. Kun Ratikka on mennyt, raitiovaunuvalo vilkuttaa vielä muutaman sekunnin keltaista, sen jälkeen valot sammuvat ja liikenne jatkuu tuttujen sääntöjen mukaan.

Ratikka tulee joukkoliikennekaduille

Nimensä mukaisesti joukkoliikennekadulla saavat ajaa bussit, ratikka ja taksit – sen sijaan huoltoajo ja tonteille ajo on sallittua vain, jos se on osoitettu erillisellä lisäkilvellä. Hervannassa huomio kannattaa kiinnittää Insinöörinkatuun, sillä Orivedenkadun ja Opiskelijankadun välissä ja kauppakeskus Duon kohdalla on joukkoliikennekatuosuus.

Joukkoliikennekatuosuuksilla on vaihtopysäkkialueet, joissa matkustajat vaihtavat kulkuvälinettä ratikasta linja-autoon ja päinvastoin. Ahvenispolun ja Teekkarinkadun välisellä joukkoliikennekatuosuudella tontille ajo on sallittu, mutta läpiajo Insinöörinkatua Lindforsinkadulle kielletty.

Autoilijan kannattaa käyttää yksityisautoille suositeltuja reittejä esimerkiksi Duon sisäänajoon. Kauppakeskuksen parkkihalliin ja parkkikentälle ohjataan ajamaan Hervannan valtaväylän kautta.

Sekaliikenteessä ja kääntyessä Ratikka huomioon

Autot ja Ratikka kulkevat Tampereella monessa kohdin samalla kaistalla. Mikäli ajoradan reunassa on pysäköintipaikkoja, niiden käytössä kannattaa olla huolellinen, jotta Ratikka mahtuu ohi.

Kääntymistilanteissa raitiotiekiskojen läheisyydessä on syytä olla myös erityisen tarkkaavainen. Insinöörinkadulla raitiotie ja autoliikenne kulkevat samassa tilassa. Kääntymässä olevan autoilijan täytyy muistaa laittaa vilkku ajoissa.

Mikäli olet kääntymässä ajoneuvolla raitiovaunukiskojen yli, sinun tulee väistää myös takaa eli omasta tulosuunnastasi lähestyvää raitiovaunua esimerkiksi Hermiankadulla. Myös edestä lähestyvää raitiovaunua pitää väistää, kun se kääntyy tulosuunnastaan katsottuna vasemmalle eli eteesi, vaikka itse olisit jatkamassa suoraan.

Jos raitiovaunulla on kärkikolmio tai STOP-merkki, se väistää molemmilta sivuilta lähestyvää liikennettä. Poikkeuksena ovat tällaiset raitiovaunuvaloilla varustellut risteykset ja liikenneympyrät, joissa autoilijan tulee väistää Ratikkaa jos valot niin opastavat.

Liikenne: Tampereen kaupunki
Liikenneinsinööri