Sosiaaliasiamies toivoo kuntien panostavan aikuissosiaalityöhön, vammaispalveluihin ja lastensuojelun valvontaan

Julkaistu 31.1.2020 11.29

Tampereen seudulla kunnat ovat viime vuosina onnistuneet helpottamaan lastensuojelun tilannetta ja saaneet vähennettyä lastensuojelun ja lapsiperheiden sosiaalityön asiakkaiden määriä työntekijää kohti. Samalla kun kunnissa on keskitytty näiden palveluiden parantamiseen, ovat aikuissosiaalityö ja vammaispalvelut jääneet vähemmälle huomiolle. Aikuissosiaalityö on lisäksi jäänyt Kela-uudistuksen jalkoihin haastavien asiakkaidensa kanssa ja vammaispalveluissa on odoteltu uudistuvaa lainsäädäntöä.

Tampereen seutukunnan sosiaaliasiamiehen toiminta-alueeseen kuuluu kymmenen kuntaa: Tampere, Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Vesilahti, Ylöjärvi, Valkeakoski ja Pälkäne. Yhteensä sosiaaliasiamieheen otettiin yhteyttä vuoden 2019 aikana 955 kertaa. Yleisimmin yhteydenoton syynä olivat lastensuojeluun liittyvät asiat. Seuraavaksi suurimmat yhteydenoton aiheet ovat kunnan harkinnanvarainen toimeentulotuki ja vammaispalvelut.

Mediassa käyty keskustelu ikäihmisten palveluiden laadusta ja esiintuodut valvontaviranomaisten valvontatoimet lisäsivät ikäihmisten asumispalveluihin liittyviä yhteydenottoja sosiaaliasiamiehelle ja myös potilasasiamiehelle. Yhä useampi omainen toi asiamiehelle esiin näkemystään siitä, että asukkaan hoidon laiminlyönti tai hoidossa saatu vamma on aiheuttanut surua ja rahallista menetystä. Moni toivoi rahallista korvausta tilanteesta, mutta nykyiset järjestelmät harvoin kuitenkaan taipuvat korvauksien maksamiseen.

Jonoajat kasvatus- ja perheneuvolaan ylittävät useamman kunnan osalta kolmen kuukauden rajan, jonka kuluessa palvelu tulisi saada.

Vammaispalveluihin liittyvien yhteydenottojen määrä kasvoi. Vammaispalveluista oli viime vuonna asiaa sosiaaliasiamiehelle 80 kertaa, kun vuonna 2018 yhteydenottojen määrä oli 65. Vammaispalveluiden asiakkaat ovat olleet yhteydessä päätöksistä, henkilökohtaisestä avusta sekä oikaisuvaatimusten käsittelyajoista.

Koko Suomen tasolla sosiaalihuollon valvonta on yhä merkittävämmässä roolissa nykypäivänä, koska kunnat eivät itse pysty järjestämään kaikkia palveluitaan. Kunnat ovatkin viime vuosina panostaneet valvontasuunnitelmiin ja suunnitelmalliseen valvontaan. Tästä huolimatta eduskunnan oikeusasiamies on vuonna 2019 antanut eri puolelle Suomea monta kanteluratkaisua, joissa tuodaan esiin esimerkiksi lastensuojelun valvontaan liittyviä epäkohtia. Myös Tampereen seutukunnassa on kuntien oltava valppaana valvonnassa.

− Eduskunnan oikeusasiamiehen kanteluratkaisujen mukaan lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän on oltava perillä lapsen asioista, tavattava lasta riittävän usein ja tiedettävä, mitä sijoitetulle lapselle tai nuorelle kuuluu. Sen lisäksi, että kunnan tulisi kohdistaa lastensuojelun yksikköön valvontaa, tulee myös lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijä olla hyvin perillä lapsen tilanteesta, toteaa sosiaaliasiamies Taija Mehtonen.

Sosiaali- ja potilasasiamies
Taija Mehtonen