Siirry sisältöön

Uudet näytöt auttavat kuljettajaa välttämään turhia pysähdyksiä Hatanpään valtatiellä

Julkaistu 12.12.2019 9.00

Tampereen kaupunki ja Teknologian tutkimuskeskus VTT tutkivat Tampereella, miten Hatanpään valtatielle asennettu nopeusnäyttö vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen. Yhteensä neljä näyttöä on sijoitettu kahteen risteykseen pohjoisesta ja etelästä tuleville kuljettajille. Tavoitteena on vähentää päästöjä sujuvamman liikenteen avulla.

GLOSA-näyttö Hatanpään valtatiellä
 

Siniset liikennemerkit kertovat lähestyville kulkuneuvoille optimaalisen ajonopeuden. Merkki on enimmäisnopeussuositus, jonka numero-osa on muuttuva.

- Kuski saa näytöstä tiedon, mitä nopeutta ajamalla pääsee ajamaan liikennevaloista pysähtymättä läpi, kertoo Kimmo Kauvo VTT:ltä.

- Sama tieto on saatavana myös mobiilisovelluksena, mutta esimerkiksi bussikuskeille tieto pitää tuoda muulla tavalla turvallisuussyistä. Tienvarsilla näyttö tuo tiedon myös niille, jotka eivät sovellusta ole ladanneet, kuvailee Maarit Vehviläinen Tampereen kaupungilta.


Näyttöjen sijainti Hatanpäällä © Tampereen kaupunki

Autoilun sujuvoittamisella pyritään estämään turhat pysähdykset, säästämään energiaa ja vähentämään päästöjä. Tutkimusten mukaan niin sanottu GLOSA (green light optimization) voisi säästää jopa 7 % polttoainekuluissa, jos kaikki kuljettajat noudattavat annettua optimaalista nopeutta. Noin kymmenen vuotta sitten kehitetty GLOSA-konsepti ei ole vielä johtanut teknologian yleistymiseen. Tutkimus tukee uusien ratkaisujen kehittämistä.

- Ideaalitilanteessa auton kojelaudassa olisi nopeusnäyttö, joka kertoisi koko ajan suosituksen, millä nopeudella valoista pääsee läpi pysähtymättä. Tiettyjen merkkien uusissa autoissa järjestelmä on jo valmiina, joten jossain vaiheessa se kenties löytyy kaikista autoista, toteaa Pertti Peussa VTT:ltä.

Analyysissä hyödynnetään kaupungin avointa liikennedataa. Hatanpään valtatien nopeuksista on kerätty keväästä asti lisäksi vertailudataa, jotta voidaan tutkia näytön asentamisen vaikutuksia bussien pysähtymiseen liikennevaloissa. Kolme vuotta kestävä tutkimus on osa kansainvälistä STARDUST-projektia. Ohjelmiston on tehnyt Dynniq Oy, joka on myös toimittanut näytöt.

Logot STARDUST-projekti, EU-lippu, VTT, Tampereen kaupunki

STARDUST-projekti on saanut rahoitusta Euroopan unionin Horisontti 2020 -tutkimus- ja innovaatio-ohjelmasta (grant agreement N° 774094). Projektissa kehitetään vähäpäästöisiä ja energiatehokkaita ICT-ratkaisuja mm. sähköisen liikenteen, älykkään ulkovalaistuksen, kiinteistöjen lämmön kysyntäjouston sekä uusien asuinalueiden energiantuotannon teemoista.


Lisätietoja

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy​
Principal Scientist
Pertti Peussa
puhelin 040 501 5819
sähköposti [email protected]

Senior Scientist
Kimmo Kauvo
puhelin 040 539 9437
sähköposti [email protected]

Tampereen kaupunki
Projektipäällikkö
Maarit Vehviläinen
puhelin 050 336 7696
sähköposti [email protected]

Projektipäällikkö
Mika Kulmala
puhelin 050 382 6455
sähköposti [email protected]



Teksti Anna Vilhula

Kuvat Pertti Peussa