Pirkanmaalle suunnitellaan yhteistä omais- ja perhehoidon sekä henkilökohtaisen avun keskusta

Julkaistu 15.8.2019 18.57

Pirkanmaalle aiotaan perustaa omais- ja perhehoidon sekä henkilökohtaisen avun keskus, johon keskitetään näiden palvelujen lakisääteisiä tehtäviä ja muita toimintoja kunnista. Tavoitteena on tuottaa pirkanmaalaisille laadukkaat ja nykyistä yhdenvertaisemmat palvelut kustannustehokkaasti.

Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 15.8.2019 lähteä mukaan keskukseen. Muut Pirkanmaan kunnat päättävät asiasta omalta osaltaan lautakunnissaan syyskuun loppuun mennessä.

Keskuksen toiminta rakennetaan laajentamalla vuonna 2016 perustetun Pirkanmaan ikäihmisten ja kehitysvammaisten perhehoidon yksikön toimintaa omaishoitoon ja henkilökohtaiseen apuun. Omaishoidossa ja vammaispalvelulain mukaisessa henkilökohtaisessa avussa on monia samankaltaisia lakisääteisiä velvoitteita kuin perhehoidossa; esimerkiksi ohjaus- ja neuvontavelvoite, valmennukset, hyvinvointi- ja terveystarkastukset, hoitajien ja avustajien palkkion ja palkkojen maksu sekä sijaisjärjestelyt voidaan siirtää joustavasti yhteiseen keskukseen.

Keskuksen myötä omais- ja perhehoidon sekä henkilökohtaisen avun erityisosaamista voidaan keskittää yhteen paikkaan kaikkien Pirkanmaan kuntien käyttöön.

Asiakkaiden omatyöntekijät eli esimerkiksi asiakasohjaajat ja sosiaalityöntekijät työskentelevät jatkossakin kunnissa ja heillä säilyy vastuu palvelutarpeen arvioinnista ja päätöksenteosta. Omatyöntekijät toimivat myös asiakkaiden palvelukokonaisuudesta vastaavina lähityöntekijöinä.

Uuden keskuksen isäntäkunnaksi ehdotetaan Tampereen kaupunkia. Tampere on myös nykyisen Pirkanmaan perhehoidon yksikön isäntäkunta.

Yhteiset toimintaohjeet laaditaan syksyn aikana

Keskukselle laaditaan yhteinen kriteeristö ja toimintaohje syksyn aikana.

Keskus palvelee sekä asiakkaita että kuntien työntekijöitä. Toiminnan on tarkoitus käynnistyä kolmessa vaiheessa: Vuoden 2020 alussa alkaa omaishoidon sekä henkilökohtaisen avun asiakkaiden neuvonta, henkilökohtaisen avun työnantajien ohjaus ja neuvonta sekä henkilökohtaisten avustajien palkanmaksu SuoraTyö-ohjelman avulla. Vuonna 2021 keskukseen siirtyy kunnista omaishoidon valmennukset, perhehoidon palkkioiden maksut sekä henkilökohtaisen avun palvelusetelien koordinointi. Kolmannessa vaiheessa vuonna 2022 keskus ottaa vastuulleen omaishoidon tuen palkkioiden maksun ja vapaiden koordinoinnin.

Omais- ja perhehoidon sekä henkilökohtaisen avun keskusta on suunniteltu Pirkanmaan sote- ja maakuntauudistuksen valmistelussa. Omais- ja perhehoidon keskukset olivat myös hallituksen I&O-kärkihankkeen kehittämisen pääkohteita.

Tampereen kaupunki:

Asiakasohjauspäällikkö