Tampere Chamber Music -festivaali tuo musiikin iloa myös Pispan palvelukeskukseen

Julkaistu 9.1.2019 15.11

Tampere Chamber Music -festivaali haluaa tuoda musiikin iloa ja inspiraatiota myös konserttisalien ulkopuolelle. Tammikuussa 24.–27.1.2019 kolmannen kerran järjestettävä festivaali laajeneekin Pispan palvelukeskukseen, jossa pidetään kaksi erilaista tapahtumaa.

Minna Tervamäki tanssii ja Heini Kärkkäinen soittaa

Aloitusvuonnaan Tampereen kulttuuripalkinnon saaneen kamarimusiikkitapahtuman erityisyys on keskittyminen musiikin ja tanssin hyvinvointivaikutuksiin. Jokainen voi päästä nauttimaan hyvää tekevästä taiteesta tapahtuman konsertteihin, lisäksi aihetta käsitellään asiantuntijaluennoilla ja työpajoissa.

Sykkiikö sydän musiikille?

Pispan palvelukeskuksen ensimmäiseen konserttiin 24.1.2019 kutsutaan palvelukeskuksen ryhmäkotien asukkaita ja hoitajia. Konsertin yksi tavoite on tutkia elävän musiikin merkitystä hoitajille. Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijat tekevät pienen tutkimuksen, jossa he haastattelevat hoitajia ja tekevät havaintoja konsertin aikana. Lisäksi hoitajien sykettä seurataan festivaaliviikon aikana. Näin nähdään millaisia fysiologisia vaikutuksia musiikilla on.

Janne Thomsen, huilu
Juan-Miguel Hernandez, alttoviulu
Minna Tervamäki, tanssi

Konsertti koko suvulle

Pispan toinen konsertti on lauantaina 26.1. klo 11.45. Noin 45 minuuttia kestävä konsertti on tarkoitettu palvelukeskuksen asiakkaille ja naapuritalojen asukkaille. Konsertin ohjelmassa on tanssia ja klassista musiikkia kokonaisuutena, joka kiinnostaa kaikenikäisiä konserttivieraita. Konsertin tavoite on tukea sitä yhteisöllistä kehitystä, johon Pispassa on jo panostettu viime aikoina. Esimerkiksi piha-alue on kaikille yhteistä tilaa viljelylaatikkoineen, keinuineen ja oleskelupaikkoineen.

Senja Rummukainen, sello
Joona Pulkkinen, sello