Sampolan kirjasto avoinna jouluaattona

Julkaistu 11.12.2018 9.24

Sampolan kirjasto on edellisvuosien tapaan avoinna myös jouluna. Tänä vuonna kirjasto ja Punaisen Ristin Aattokahvila ovat avoinna jouluaattona.

sampolan kirjasto ulkoa

Sampolan kirjastoon pääsee asioimaan tänäkin vuonna myös jouluaattona 24.12. klo 11–18. Kirjaston palvelut ovat jouluaattona käytössä normaalisti, mutta tietotori ja makerspace Tekomo eivät ole avoinna. Asiakkaat ovat tervetulleita uppoutumaan hyvän kirjan pariin, lukemaan lehtiä, käyttämään tietokonetta tai vaikkapa vain hengähtämään hetkeksi.

Aloite joulun aukioloon tuli alun perin Sampolan kirjaston henkilökunnalta. Joka vuosi muutamat kirjaston työntekijät ovat myös ilmoittautuneet vapaaehtoisiksi jouluvuoroihin, joten aukiolo on järjestynyt vaivattomasti.

- Edellisvuodet ovat opettaneet, että kirjaston palveluilla on kysyntää myös juhlapyhinä. Sampolassa on käynyt jouluaattoina 400-500 kävijää, ja aukiolo on kerännyt paljon kiitosta. Lisäksi asiakkailta on tullut toiveita jouluaukiolojen jatkamisesta, aluekirjastonjohtaja Taina Sahlander sanoo.

Sampolan kirjaston lisäksi jouluna voi asioida Messukylän, Koivistonkylän, Terälahden ja Kämmenniemen omatoimikirjastoissa, joihin pääsee sisään kirjastokortilla ja sen tunnusluvulla. Kirjastojen normaalit omatoimiaukioloajat ovat voimassa myös juhlapyhinä. Omatoimiaikoina kirjastoissa ei ole henkilökuntaa, mutta kirjaston tilat ovat käytössä ja asiointi onnistuu automaateilla.

Aattokahvila tarjoaa vaihtoehdon joulunvietolle

Kirjaston yhteistyökumppanina on tänä jouluna jo toista kertaa Punainen Risti, joka järjestää Sampolan Kahvila Pulinassa jouluaattona 24.12. klo 11–18 Aattokahvilan. Aattokahvila on joulusta vapaa alue, joka on avoinna kaikille.

Kahvilassa voi käydä juomassa kupin kahvia tai glögiä ja tarjolla on pientä purtavaa. Aattokahvilan toteuttavat Punaisen Ristin vapaaehtoiset antamalla aikaansa ja osaamistaan.

– Aattokahvila tarjoaa vaihtoehtoisen tavan viettää joulua ja monen kohdalla se voi myös lievittää yksinäisyyden tunteita. Kahvilassa voi muun muassa jutella, pelailla pelejä, käyttää kirjaston palveluita tai olla muuten vaan. On tärkeää, että kaupungissa on jouluaattona kaikille avoin paikka, jonne voi tulla viettämään aikaa, Sari Koivumäki Punaisesta Rististä kertoo.

Kahvila on kävijöille maksuton, ja sen toimintaa tukevat Sampolan kirjasto, Tampereen Seudun Työväenopisto, Stockmann, Herkku Food Market ja Nysse.

Lisätietoja:

Tampereen kaupunginkirjasto