Päivitetyt pysäköintilupaehdot käyttöön 1.11.

Julkaistu 30.10.2018 10.17

Asukas- ja yrityspysäköintiä koskevat päivitetyt pysäköintilupaehdot otetaan käyttöön 1.11.2018. Lisäksi kokeillaan vieras- ja työmatkapysäköintilupia Pyynikillä, Onkiniemessä, Kalevassa ja Amurin länsiosassa.

kuva: Pysäköityjä autoja kadun varrella

Marraskuun alusta alkaen hakijan ei tarvitse enää itse omistaa asukas- ja yrityspysäköintiluvan ajoneuvoja, ja luvan voi hankkia myös mopoautolle. Pysäköintilupaan liitetyn ajoneuvon tulee olla liikennekäytössä. Asukkaat saavat jatkossakin hankkia yhden luvan, johon voi liittää kaksi rekisteritunnusta. Yrityskäyttöön voi saada jatkossa jopa kymmenen lupaa viiden sijaan. Pysäköintiluvilla voi jatkossakin pysäköidä yhden ajoneuvon kerrallaan.

Uudistuksen tarkoituksena on myös nopeuttaa luvan hakemista. Lupa haetaan nykyiseen tapaan osoitteessa Ulkoinen linkkieparking.fi . Järjestelmää kehitetään parhaillaan siten, että asukas voi tunnistautua suomi.fi -järjestelmässä ja saada luvan hankittua välittömästi kirjautumisen jälkeen. Palvelun käyttöönotto on hieman viivästynyt, joten uudet hakemukset käsitellään toistaiseksi käsityönä ja hakuprosessiin on hyvä varata pari arkipäivää. Pysäköintiluvan voi hankkia myös Frenckellin palvelupisteeltä.

Asukas- ja yrityspysäköinnin päivitetyt lupaehdot hyväksyttiin yhdyskuntalautakunnassa 9.10.2018. Samassa kokouksessa hyväksyttiin vieras- ja työmatkalupakokeilu.

Vieraille ja työmatkalaisille kokeiluna omat luvat

Pysäköintitunnusalueilla F (Pyynikki), G (Onkiniemi), J (Kaleva) ja K (Amurin länsiosa) otetaan kokeiluna käyttöön vieras- ja työmatkapysäköintiluvat. Kokeilu kestää 1.11.2018−31.12.2019, ja kokeilun jatkosta päätetään syksyllä 2019. Pysäköintilupa oikeuttaa pysäköimään ilman aikarajoitusta paikoille, joissa pysäköinti on sallittu pysäköintitunnuksella.

Vieraspysäköintilupa myönnetään alueen asukkaalle, joka on rekisteröitynyt asukaspysäköintijärjestelmään. Vierastunnuksen hakeminen ei edellytä, että asukkaalla olisi asukaspysäköintitunnus, mutta asuinpaikka tarkistetaan vastaavalla tavalla. Vieraslupa on voimassa 24 h ja asukkaat voivat hankkia vierailleen yhden luvan päivässä. Vieraspysäköintiluvan hinta on kokeilun ajan 5 euroa vuorokaudessa.

Työmatkapysäköintilupa myönnetään kokeilualueella töissä käyvälle henkilölle. Hakijan tulee rekisteröityä pysäköintijärjestelmään ja ilmoittaa rekisteröityessä työpaikan nimi ja osoite sekä työpaikan sähköpostiosoite. Työmatkapysäköintiluvan hinta on sama kuin joukkoliikenteen AB-vyöhykkeen 30 vuorokauden lippu eli kokeilun alkaessa 51 euroa kuukaudessa.

Liikenneinsinööri
Katja Seimelä