Ateljee avaa taiteilijoille polkuja työelämään

Julkaistu 31.7.2018 9.01

Tampereen kaupungin työllisyyspalvelut järjesti keväällä ensimmäistä kertaa taiteen saralle keskittyvän ja taiteen alan ammattilaisille suunnatun työtoiminnan ryhmän. Nyt Ateljee-nimisen ryhmän yhteisnäyttely on käynnissä pääkirjasto Metsossa.

Ajatus taiteen alan ammattilaisille suunnatusta työllistymistä edistävästä ryhmästä sai alkunsa Tampereen kaupungin työllisyyspalveluissa.

- Luovuus on kovaa valuuttaa nykyisillä työmarkkinoilla. Halusimme tarjota taiteentekijöille ja alasta kiinnostuneille mahdollisuuden etsiä uusia polkuja työelämään ja ideoimme yksilöllisen kuntouttavan työtoiminnan ryhmän sitä varten. Ryhmän tarkoitus on antaa uusia näkemyksiä asiakkaille, jotka tekevät taidetta omaksi ilokseen ja laajentaa heidän tietoisuuttaan siitä, että heillä on tärkeää osaamista nykypäivän työmarkkinoille, kertoo idean äiti, työllisyyspalveluiden OMA-valmentaja Marika Rasinmäki.

Ryhmiä perustettiin kaksi - toinen taiteen alan ammattilaisille ja toinen alasta kiinnostuneille. Toiminta käynnistyi huhtikuussa ja tavoitteeksi otettiin tapahtuman eli yhteisnäyttelyn järjestäminen. Ammattilaiset ovat mm. haarukoineet taidealan mahdollisuuksia, tutustuneet erilaisiin ansaintalogiikoihin ja oman osaamisen markkinoimiseen sekä valmistaneet jokainen taideteoksen näyttelyyn. Alasta kiinnostuneiden ohjelmassa on ollut tapahtumajärjestämisen tuotannollinen puoli sekä tutustuminen erilaisiin taiteen alueisiin, ideoihin ja tekniikoihin.

Rasinmäki kertoo, että ryhmät ovat onnistuneet kaikin puolin. Sen lisäksi, että näyttely on käynnissä parhaillaan, myös palaute on ollut rohkaisevaa. Ryhmissä olevat ovat itse toivoneet jatkoa.

- Se kertoo siitä, että olemme onnistuneet luomaan toimintaa, joka on toiminut itsevarmuuden ja ammatillisuuden kehittämisessä. Ryhmän tuki ja voima on ollut merkittävää, kun toisten tuella on kartoitettu ja kehitetty jatkomahdollisuuksia ja luotu sosiaalisia suhteita. Myös ihan arkirytmin saavuttaminen tai paluu takaisin työelämään on saanut vahvistusta ryhmästä.

Ryhmien vetäjänä toiminut Leena Pukki on samaa mieltä.

- On tosi hienoa, että työllisyyspalvelut on kohdentanut palvelun yksilöllisesti juuri kuvataiteilijoille. Antoisinta on ollut taitojen jakaminen ja keskustelu, johon jokainen on tuonut mukaan oman persoonansa ja osaamisensa.

Ateljee-ryhmille on luvassa jatkoa, sillä uusi kolmen kuukauden jakso alkoi eilen 30. heinäkuuta.

Aktiivitaiteilijat-näyttely avoinna Tampereen pääkirjasto Metson näyttelytilassa 6.8.2018 asti. Näyttelytila on auki kirjaston aukioloaikoina.

Teksti Kati Kriikku