Siirry sisältöön

Raitiotien nurmiradan koekylvöt aloitettiin Sammonkadulla

Julkaistu 15.6.2018 13.16

Tampereen raitiotien ensimmäiselle osalle (keskusta–Hervanta–Tays) rakennetaan maailman pohjoisimpia nurmirataosuuksia. Kaupunkilaiset saavat uutta viherympäristöä, eli nurmirataa, yhteensä noin 2,2 kilometriä. Nurmirataa tulee neljälle kadulle: Kalevaan Sammonkadulle, Teiskontielle ja Tekunkadulle sekä Hervantaan Hermiankadulle.

Tampereen Sammonkadulla aloitettiin koekylvöt tulevaa raition nurmirataa varten.
 

Perjantaina 15. kesäkuuta aloitettiin nurmen kylvö Sammonkadulla koerakenteisiin, joiden perusteella tehdään lopullinen päätös valittavasta nurmiratavaihtoehdosta. Suomen ilmasto-olosuhteet poikkeavat muista yhtenäistä nurmipintaa käyttävistä raitiotiemaista, joten nurmi- ja kasvualustavaatimuksetkin ovat erilaisia. Nurmiradan koerakenteet tehdään Sammonkadun puoliväliin yhteensä noin 50 metrin matkalle.

-Nurmiradan toteuttaminen Tampereelle ja Suomen olosuhteisiin testataan koerakenteilla, joihin kylvetään kaikkiaan 12 erilaista nurmisiementen ja kasvualustojen yhdistelmää. Myös nurmiradan kastelutarpeiden ja kuivatusjärjestelmän arviointi on Tampereella merkittävässä roolissa, kertoo viherraideasiantuntija Malla Sipilä.

Nurmirata lisää kaupungin viherympäristöä ja viihtyvyyttä

Nurmiraiteilla on tutkitusti monia positiivisia ympäristövaikutuksia. Ne lisäävät viherympäristön määrää ja kaupunkiympäristön viihtyvyyttä, joilla on sekä sosiaalisia että psykologisia hyötyjä ihmisille. Viher-ja nurmiraiteet myös pidättävät ja suodattavat sade- ja hulevesiä ja liikenteen päästöjä, sitovat katupölyä sekä vähentävät tärinää ja melua.

-Tampereen kaupunki on halunnut raitiotiehankkeen yhteydessä parantaa katuviherympäristöä lisäämällä viheralueita nurmiradan muodossa ja sen myötä ylläpitää hyvää kaupunkikuvaa sekä asuinympäristöjen viihtyisyyttä, ympäristösuunnittelija Jyrki Lehtimäki Tampereen kaupungilta painottaa.

Tampereen nurmirata pioneerihanke

Tampereelle toteutettava nurmirata on ensimmäinen laatuaan maailmassa. Missään muualla ei pohjarakenteissa käytetä routalevyä. Suomen olosuhteissa routalevyä tarvitaan radan routimisen ehkäisemiseksi.

Tampereen raitiotien nurmiradan kiintolaatat rakennetaan tänä ja ensi vuonna. Kasvualustat rakennetaan ja nurmet kylvetään ensi tai seuraavana vuonna, kun saadaan tuloksia sopivimmasta nurmi-ja kasvualustayhdistelmästä.

Lisätietoja:

Viherraideasiantuntija, Raitiotieallianssi
Malla Sipilä
040 8630 550

Ympäristösuunnittelija, Tampereen kaupunki
Jyrki Lehtimäki
044 4235 405


Teksti Marja Merta

Kuvat Nette Tuominen