Siirry sisältöön

Yhä useampi työnhakija kartoittaa osaamistaan chatbotin kanssa Tampereen työllisyyskokeilussa

Julkaistu 26.4.2018 9.18

Viime vuonna 15 asiakkaan kanssa testattu Osaamisbotti-chatbot on kesäkuusta alkaen tarjolla 1500 työnhakija-asiakkaalle.

Puhelimen ruudulla Osaamisbotti kysyy, haluatko kertoa osaamisestasi.
 

Palvelupäällikkö Sari Oksanen Tampereen kaupungin työllisyyspalveluista kertoo, että chatbotin käyttöä laajennetaan ja palvelua jatkokehitetään, koska ensimmäisestä kokeilusta saatiin hyvää palautetta niin työnhakijoilta kuin OMA-valmentajilta.

- Laajemmassa kokeilussa selvitämme, auttaako uusi tekniikka työnhakijoitamme työllistymään entistä tehokkaammin ja mitä lisäominaisuuksia palveluun tarvitaan, Oksanen sanoo.

Työllisyyskokeilussa jokainen asiakas saa OMA-valmentajan, joka auttaa työnhaussa ja osaamisen kehittämisessä henkilökohtaisesti. Chatbotia voidaan käyttää esimerkiksi alkuhaastattelujen tekemiseen.

Työnhakijat voivat keskustella Osaamisbotin kanssa kirjoittamalla Skype-sovelluksen chatissa. Chatbot kysyy työnhakijalta tämän osaamisesta, kiinnostuksen kohteista ja työhistoriasta. Sovellus koostaa keskustelun perusteella osaamiskortin, joka on ladattavissa välittömästi esimerkiksi työnhaun tueksi. Työnhakijan OMA-valmentaja saa osaamiskortin avulla työnhakijan tilanteesta kattavan kuvan jo ennen ensimmäistä kasvokkaista tapaamista. Kun sovellus tekee alkuhaastattelun, säästyy OMA-valmentajan työaikaa alustavien arvioiden mukaan jopa 45 minuuttia. Toisaalta kiireetön keskustelu botin kanssa antaa työnhakijalle mahdollisuuden pohtia osaamistaan omassa tahdissaan.

Osaamisbottia käytetään myös viestintäkanavana työnhakijan ja OMA-valmentajan välillä. OMA-valmentaja voi vinkata asiakkailleen esimerkiksi sopivista työpaikoista tai verkostoitumistilaisuuksista. Osaamisbotti kysyy työnhakijalta aika ajoin, kuinka työnhaku etenee, ja työnhakijan vastaukset kirjautuvat järjestelmän päiväkirjaan, jolloin myös OMA-valmentaja näkee tuoreimmat kuulumiset.

- Palvelua jatkokehitetään edelleen tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden ja OMA-valmentajien kanssa, palvelupäällikkö Sari Oksanen toteaa.

Osaamisbotia on kehitetty Tampereen kaupungin työllisyyspalvelujen, Smart Tampere -ohjelman ja Osaamisbotti Oy:n yhteistyönä. Chatbot-teknologiaa on testattu kaupungilla myös asiakasneuvonnassa ja sitä tullaan kokeilemaan sisäisen rekrytoinnin tukena.

- Tampereen kaupungin kokeilukulttuurin ja yhteiskehittämisen ansiosta olemme mukana luomassa tulevaisuuden palveluita kaupunkilaisille ja ratkaisemassa osaltamme työllisyydenhoidon ongelmia. Ketterät kokeilut ja niistä oppiminen mahdollistavat uusimman teknologian hyödyntämisen asiakaslähtöisesti, Tommi Koistinen Osaamisbotti Oy:stä toteaa.

Tampereen kaupungin työllisyyspalvelut

Smart Tampere: Digitaaliset palvelut työllisyyspalveluissa -projekti


Lisätietoja

Projektipäällikkö
Janne Taiponen
puhelin 040 484 6973
sähköposti [email protected]

Projektipäällikkö
Minna Vierula
puhelin 040 196 5173
sähköposti [email protected]


Teksti Hanna Porrassalmi

Kuvat Anni Ovaskainen