Tampereen Voimia mukana Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksessa

Julkaistu 20.3.2018 12.27

Tampereen Voimia on mukana valtakunnallisessa Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksessa kahdella ravitsemussitoumuksella. Liikelaitos sitoutuu edistämään lasten ja nuorten hyvinvointia tarjoamalla kouluissa päivittäin vähäsuolaista leipää sekä tukemalla päiväkotien ruokakasvatustoimintaa.

Tampereen Voimia tarjoaa ala- ja yläkouluissa päivittäin Sydänliiton Sydänmerkki-kriteerit täyttävää leipää. Näkkileipää on tarjolla joka päivä ja pehmeää täysjyväleipää viikoittain keittoruokapäivinä. Tavoitteena on vähentää kouluikäisten suolan saantia, sillä leipä on merkittävä suolan lähde. Sydänystävällisen ruokailun kehittäminen etenee vuonna 2019, kun päiväkoti- ja kouluruokailussa otetaan käyttöön Sydänmerkki-ateriat. Liiallinen suolansaanti voi nostaa jo hyvin varhaisessa vaiheessa lasten verenpainetta, mikä on huomattava sydän- ja verisuonitautien riskitekijä.

Tampereen Voimia tukee ruokakasvatusta päiväkodeissa suunnittelemalla ja ohjeistamalla Sapere-teeman päiväkoteihin joka kuukausi. Sapere on ruokakasvatusmenetelmä, jossa lapsi tutustuu ruokaan kaikkia aisteja käyttäen, leikkien ja tutkien. Lapset osallistuvat myös ruoan valmistukseen esimerkiksi pilkkomalla salaatin ja leipomalla sämpylöitä. Niissä päiväkodeissa, joissa ruokakasvatusta toteutetaan aktiivisesti, lapset maistelevat rohkeammin uusia makuja. Tavoitteena on vahvistaa ennakkoluulottomuutta ruokailussa, ottaa lapset mukaan ruoan valmistukseen ja tuoda esille ruoan alkuperä. Tänä vuonna ruokakasvatus on sovitettu osaksi päiväkodin toimintaa yhteistyössä päivähoidon kanssa. Säännöllinen Sapere-ruokakasvatus on myös merkittävä osa Valtion ravitsemusneuvottelukunnan varhaiskasvatuksen ruokailusuosituksia.

Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumus on kaikkien suomalaisten yhteinen pitkän aikavälin tahtotila tulevaisuuden Suomesta. Se on suomalainen malli, jolla halutaan nostaa kansallinen kestävän kehityksen työ uudelle tasolle. Yksityishenkilöt, yritykset, yhteisöt, oppilaitokset, kaupungit sekä muut tahot voivat antaa oman konkreettisen toimenpidesitoumuksensa yhteisten tavoitteiden toteuttamiseksi. Kaikki ovat tervetulleita mukaan! Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksen avulla Suomi toimeenpanee myös globaalia YK:n kestävän kehityksen Agenda2030-toimintaohjelmaa.

Ravitsemussuunnittelija
Virpi Uski