Pelimuseo osallistuu Peliviikkoon 3.11.

Julkaistu 26.10.2017 14.34

Ensi viikolla vietetään Peliviikkoa. Sen tavoitteena on pelata yhdessä sadoissa pohjoismaisissa tapahtumissa ja lisätä peleistä käytävää keskustelua mediassa ja kodeissa. Suomen Pelimuseo Vapriikissa järjestää viikon kunniaksi ohjelmaa perjantaina 3.11. Vuosisadan Museo etsii silloin Vuosisadan pelaajaa!

Vuosisadan pelaaja -kisa 3.11. kello 15 – 18

Sujuuko sinulta sekä Matopeli että Angry Birds? Oletko sinä #vuosisadanpelaaja? Jos olet, tule näyttämään taitosi Tampereen eSports Klubi ry:n järjestämään pelikisaan Suomen pelimuseossa!

Kisassa on kaksi erillistä sarjaa: Retrosarja, jossa kisaillaan ennen vuotta 2000 julkaistuissa peleissä ja Milleniumsarja, jossa nähdään kuka pärjää parhaiten sen jälkeen tehdyissä peleissä.

Retropelisarjassa kello 15 – 16 on mukana peliklassikoita, joista vanhin on kolikkopelilegenda Defender. Lisäksi mukana on supervaikea Commodore 64 -peli Uuno Turhapuro muuttaa maalle, rallipeli Rally-Sport ja mäkihyppypeli Deluxe Ski Jump. Semifinaali pelataan Nopeustestillä ja finaali Matopelillä.

Milleniumsarjassa kello 16 – 17 puolestaan kisaillaan tuoreemmissa peleissä. Mukana ovat suomalaispelit Trials, Porrasturvat ja Flatout, sekä Super Smash Bros Melee: Target Challenge. Semifinaali pelataan Nintendo Switchin Quick Draw:lla ja finaali ratkotaan modernien Suomi-pelien klassikolla, eli Angry Birdsillä!

Kummatkin sarjat ovat yksilökisoja ja ne sopivat yli 12-vuotiaille. Ilmoittautuminen paikan päällä.

Pelienvaihtotori
Samana päivänä kello 10–18 Vapriikissa päivystää Pelienvaihtotori. Jokaista tuotua peliä vastaan pöydästä saa valita yhden pelin itselleen. Tietokonepeli, konsolipeli, lautapeli, pöytäroolipeli, korttipeli, seurapeli; peli kuin peli – jos sen omistajuuden voi fyysisesti siirtää. Piraattikopioita, toimimattomia tai erityisen huonossa kunnossa olevia pelejä ei oteta vastaan. Pelejä voi myös lahjoittaa torille.

Peliviikko on osa kansainvälistä ja pohjoismaista peliviikkoa ja sitä vietetään 30.10.–5.11.2017. Teemaviikon järjestää vuosittain kaikille avoin Pelikasvattajien verkosto, sekä paikalliset toimijat. Viikkoa koordinoi Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.

Lisää tietoa: Tutkija Niklas Nylund, Pelimuseo, puh. 040 801 6880

Teksti Suvi Syynimaa