Hae
Valikko
a a

Hallilan raitiotiepysäkin ympäristöön toivottiin eniten niittyä ja ketoa

Julkaistu 11.9.2017 12.49

Hallilaan tulevalle raitiotiepysäkille etsittiin mieluisinta ympäristöä havainnekuvakyselyllä, joka oli avoinna netissä touko-kesäkuussa. Eniten kannatusta (35 %) saivat niityt ja kedot. Yhteensä erilaisia avoimia ympäristöjä toivoi 49 prosenttia vastaajista. Puustoista ympäristöä toivoi 33 prosenttia vastaajista. Puustoisen ja avoimien ympäristöjen lisäksi vaihtoehtoina oli pensasmaisia vaihtoehtoja.

Hallilan raitiotiepysäkki, niittymäinen vaihtoehto

Reunametsien hoidossa vastaajat suosivat suunnilleen yhtä paljon hoidettua ja luonnontilaisempaa vaihtoehtoa.

Kyselyssä vastaaja pystyi vertailemaan ja vaihtelemaan erilaisia pysäkkiympäristöjä havainnekuvien avulla ja valitsemaan mielestään parhaimman. Kyselyn tuloksia tullaan hyödyntämään pysäkin jatkosuunnittelussa. Havainnekuvakyselyä kokeiltiin nyt ensimmäistä kertaa, ja kokemukset olivat positiiviset. Kyselyyn saatiin 356 vastausta.

Tampereen raitiotie tulee kulkemaan Hallilan kohdalla metsässä, joten Hallilan raitiotiepysäkistä voidaan suunnitella omaleimainen metsäpysäkki. Hallilan ratikkapysäkiltä on kulku myös Lukonmäkeen Hervannan valtaväylän ali tulevaa Siikin alikulkua pitkin. Kaikki kulkureitit pysäkille rakennetaan esteettömiksi, lisäksi pysäkille tulee polkupyörille liityntäpysäköintipaikkoja.

Hallilan raitiotiepysäkin ympäristöä, puustoinen vaihtoehto
Suosituin vaihtoehtojen yhdistelmä Hallilan raitiotiepysäkin ympäristöksi oli metsäpuutarha eteläluiskaan, kivireunus ja puusto pohjoisluiskaan sekä hoidetut reunametsät.

Ympäristösuunnittelija
Juha-Pekka Reilin