Sarsa liittyi Adoptoi monumentti -toimintaan

Julkaistu 2.6.2017 10.34

Sarsan kuuluisa muinaisjäännöskohde on adoptoitu. Adoptoijana on Kangasala-seura, joka tulee tekemään alueen hoidon kanssa yhteistyötä monien toimijoiden, myös koulujen kanssa.

Kangasalan Sarsa on Länsi-Suomen pitkäaikaisin muinaisasuinpaikka, jolla on asuttu yli 8000 vuotta. Laajuudeltaan ja merkitykseltään se on yksi huomattavimmista arkeologisista kohteista koko Suomessa. Muinaiset rantatörmät ovat edelleen nähtävissä maastossa. Historiallisena aikana Sarsa oli myös tärkeä mylly- ja koskikalastuspaikka, kunnes Sarsansalmi ja -koski kuivuivat 400 vuotta sitten äkillisesti Längelmäveden puhkaistessa itselleen uuden lasku-uoman.

Adoptoi monumentti -ohjelma on vapaaehtoistoimintaa kulttuuriperinnön hoitamiseksi, kulttuurihistoriallisten paikkojen tekemistä saavutettaviksi, tiedon keräämistä, hoitosuunnitelmien tekemistä, siivousta, vesakonraivuuta, tervausta, maalausta, ikkunoiden korjaamista, yhdessä oloa monenlaisissa ympäristöissä ja paikoissa. Adoptoi monumentti -toimintaa mahdollistaa Pirkanmaan maakuntamuseo, joka kehittää ohjelmaa myös valtakunnallisesti. Ohjelman piirissä toimii jo yli 400 vapaaehtoista Pirkanmaalla.

Teksti Tähtitalvikki Poikajärvi